Prosopocoilus giraffa keisukei
-
- Cyclommatus elaphus
3tot4 maanden staat hier ?!
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250618_235125_Chrome.jpg (53.21 KiB) 181 keer bekeken
Das wel redelijk lang. Maar ik denk dat het er ook een beetje van afhangt of met uitkomen word bedoelt dat ze van pop naar kever gaan en dan vrij snel uitgehaald worden, of dat ze nog een tijdje in hun cocon blijven en dan vanzelf zich uitgraven. In het tweede geval zal het waarschijnlijk korter zijn volgens mij omdat een deel van die tijd al in de cocon is gespendeerd.
-
- Cyclommatus elaphus
Ik durf het niet te zeggen en daarom experimenteer ik zelf ook .Elias schreef: do 19 jun 2025, 00:17 Das wel redelijk lang. Maar ik denk dat het er ook een beetje van afhangt of met uitkomen word bedoelt dat ze van pop naar kever gaan en dan vrij snel uitgehaald worden, of dat ze nog een tijdje in hun cocon blijven en dan vanzelf zich uitgraven. In het tweede geval zal het waarschijnlijk korter zijn volgens mij omdat een deel van die tijd al in de cocon is gespendeerd.
Aangezien het vrouwtje toch echt wel vaak rondwandeld in haar bakje s'nachts, in tegenstelling tot het mannetje, heb ik nog eens naar haar jelly gekeken (wat ik maar weinig doe aangezien het meestal onder zaagsel begraven is en ik het dan moet zoeken) en ze heeft er al redelijk wat van gegeten! Dus nu is het nog wachten tot het mannetje actief is en dan kunnen ze in een kweekdoos. Ik zie verschillende meningen over het permanent samenhouden van mannetjes en vrouwtjes bij deze soort. De ene bron zegt om ze zeker niet samen te hoeden en andere zeggen dan dat het wel lukt met deze soort. Maar aangezien het een erg klein mannetje is en een redelijk groot vrouwtje (als je zen kaken niet meerekend is het vroutje zelfs wat groter dan het mannetje) denk ik dat het wel ok zal zijn om ze samen te houden. Ik heb al een mooi stuk hout van toen we onze esdoorns en linde uit de tuin weg deden (het is dus geen eik of beuk maar iets beters heb ik tot nu toe nog niet gevonden) het is ergens tussen erg zacht en erg hard dus het lijkt mij wel ok. Nu twijfel ik nog of ik voor de rest van het substraat bladsubstraat gebruik of mijn zelfgemaakt flake soil. Wat denken jullie?
-
- Cyclommatus elaphus
Ik heb bij mij mijn eigen flakesoil gebruikt dit gemengd met ouder flakesoilsubstraat en ook de man zijn kaken niet gebonden. Ik doe bovenop altijd bladsubstraat met een groot stuk schors of een stammetje dat word automatisch een schuilplek voor de man want die gaat zelden ondergronds eenmaal actief wacht hij vlakbij voedsel op de vrouw .
Ik heb ook meerdere soorten hout en hardheden erin zitten .
Ik begrijp dat kevers goed ruiken of in iedergeval waarde hechten aan een goede omgeving voor eierleg dus probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden .
Ik merk wel dat flakesoil niet snel verzadigd qua vocht ik vind het soms lastig dat ik het eenmaal gemengd en bevochtigd heb ik het droger zie worden in de bakken en het vocht vooral condens geworden is bovenin.
Ik heb ook meerdere soorten hout en hardheden erin zitten .
Ik begrijp dat kevers goed ruiken of in iedergeval waarde hechten aan een goede omgeving voor eierleg dus probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden .
Ik merk wel dat flakesoil niet snel verzadigd qua vocht ik vind het soms lastig dat ik het eenmaal gemengd en bevochtigd heb ik het droger zie worden in de bakken en het vocht vooral condens geworden is bovenin.
Ja die van mij houdt ook niet zo goed vocht vast en ik moet er af en toe water bij doen. Maar ze staat ook wel nog steeds in de serre dus wanneer ik het wel degelijk gebruik als substraat zal het een stuk minder snel uitdrogen denk ik. Maar goed om te weten dat ik op het vochtigheidsniveau moet letten ermee.