Lamprima adolphinae

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Truffel
L3

Bericht door Truffel »

Truffel kijkt uit naar de beschuit met muisjes :lol:

Hopelijk gaat het slagen en krijg je mooi nageslacht, ik wens je veel voorspoed en succes.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

De man is gisteren overleden maar kwam wel de vrouw tegen .
Ook hier weer hopen op nageslacht maar vooral geduld hebben voordat ik ga spitten .

Vond hem vanochtend en heb hem ingevroren om later op te zetten aangezien ik met 100 dingen tegelijk bezig ben .
Bijlagen
20251018_130135.jpg
20251018_130135.jpg (159.52 KiB) 164 keer bekeken
bas
Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door bas »

Ingevroren? Dat heb ik nog nooit gehoord. Maak je daar niet meer mee kapot dan dat het goed doet?

Gewoon met een zacht kwastje het vuil er voorzichtig afborstelen en laten drogen. Wanneer je 'm gaat prepareren kun je hem dan van tevoren losweken en dan beweegt alles weer goed.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ohw hoop het niet had het idee van het net geplukt .
Elias
Imago

Bericht door Elias »

Voor zover ik weet zijn beide opties ok. Ik denk niet dat invriezen kwaad kan behalve dat het heel misschien voor wat lichte kleurverandering kan zorgen. Maar het is voornamelijk goed voor insecten met een relatief zacht lichaam zoals bidsprinkhanen, wandelende bladeren, grote sprinkhanen, etc. Omdat deze, als je ze gewoon laat uitdrogen, vanbinnen gaan rotten waardoor ze bruin van kleur worden. Vooral in het abdomen. Maar op zich is het voor kevers ook ok volgens mij. Alhoewel ik het zelf nog nooit gedaan heb. (Op die ene keer na dat ik een kever gevonden had die nog wat leefde maar duidelijk op sterven lag. Was in contact gekomen met pesticiden denk ik. Dus deze heb ik ingevroren om hem van zen lijden te verlossen. En ik heb geen negatieve effecten ervaren van het invriezen bij het opzetten)
GuBre
L1

Bericht door GuBre »

Invriezen kan geen kwaad, op enige verkleuring in enkele gevallen na.
Enige probleem bij invriezen is dat wanneer dieren lange tijd(maanden of langer) onafgesloten in de vriezer liggen, ze fragiel worden en makkelijk breken of uit elkaar vallen.
Hoe kleiner het insect, hoe sneller dit gebeurt.

Goede reden om ze tijdig te prepareren dus ;)
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: ma 20 okt 2025, 22:50 Voor zover ik weet zijn beide opties ok. Ik denk niet dat invriezen kwaad kan behalve dat het heel misschien voor wat lichte kleurverandering kan zorgen. Maar het is voornamelijk goed voor insecten met een relatief zacht lichaam zoals bidsprinkhanen, wandelende bladeren, grote sprinkhanen, etc. Omdat deze, als je ze gewoon laat uitdrogen, vanbinnen gaan rotten waardoor ze bruin van kleur worden. Vooral in het abdomen. Maar op zich is het voor kevers ook ok volgens mij. Alhoewel ik het zelf nog nooit gedaan heb. (Op die ene keer na dat ik een kever gevonden had die nog wat leefde maar duidelijk op sterven lag. Was in contact gekomen met pesticiden denk ik. Dus deze heb ik ingevroren om hem van zen lijden te verlossen. En ik heb geen negatieve effecten ervaren van het invriezen bij het opzetten)
Ik deed het als kind zijnde ook weet ik met vlinders die nog soepel waren maar met kevers geen ervaring nog mee . Maar lees hier weer soepel worden door ze af te spoelen? Werkt dat ook?
Elias
Imago

Bericht door Elias »

Gewoon afspoelen gaat niet veel doen denk ik. Ik doe ze meestal voor een paar minuten in heet/warm water en dan zijn ze meestal goed. En zo niet, gewoon wat langer in het water. Blijkbaar heeft deze methode ook wel kans op lichte kleurveranderingen maar het is wel snel. De andere optie is om ze in een afgesloten doos met vochtig keukenpapier of iets dergelijks te doen voor een dag of 2. Bij deze methode best ook wat alcohol in de doos doen om schimmel te voorkomen en er zeker niet langer dan nodig in laten. Dus gewoon af en toe eens controleren of de kever al soepel genoeg is.
bas
Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door bas »

GuBre schreef: ma 20 okt 2025, 23:06 Invriezen kan geen kwaad, op enige verkleuring in enkele gevallen na.
Enige probleem bij invriezen is dat wanneer dieren lange tijd(maanden of langer) onafgesloten in de vriezer liggen, ze fragiel worden en makkelijk breken of uit elkaar vallen.
Hoe kleiner het insect, hoe sneller dit gebeurt.

Goede reden om ze tijdig te prepareren dus ;)
Wel mooi dat je aangeeft dat invriezen naast mogelijke verkleuring geen kwaad kan, om vervolgens te schrijven dat het kan leiden tot fragiele kevers die makkelijk breken of uit elkaar vallen. Dat lijkt mij toch een onhandige bijkomstigheid van het invriezen? ;)

Met name dat fragiel worden is de reden dat invriezen in mijn ogen niet handig (laat staan, nodig) is. Bij invriezen zet het vocht in de spierweefsels van het imago uit, waardoor deze kunnen scheuren/breken. Dat ga je merken bij het prepareren als je deze spiervezels weer gaat opweken. Dan breken (delen van) pootjes af, vallen gewrichten uit elkaar of laten ze zich niet in de gewenste positie vastzetten omdat er bij het drogen geen spierweefsel meer is dat alles op z'n plek houdt. Zeker bij imago's die lang geleefd hebben (die vallen gedurende hun leven al uit elkaar) en bij kleine soorten geeft invriezen in mijn ogen enkel nadelen. Waarom zou je een imago in de vriezer leggen met het risico dat deze kapot gaat als je 'm er ook gewoon probleemloos op kan leggen en kan laten indrogen?
Rim van Veldhuijsen
L1

Bericht door Rim van Veldhuijsen »

René Verheij schreef: ma 20 okt 2025, 23:09
Elias schreef: ma 20 okt 2025, 22:50 Voor zover ik weet zijn beide opties ok. Ik denk niet dat invriezen kwaad kan behalve dat het heel misschien voor wat lichte kleurverandering kan zorgen. Maar het is voornamelijk goed voor insecten met een relatief zacht lichaam zoals bidsprinkhanen, wandelende bladeren, grote sprinkhanen, etc. Omdat deze, als je ze gewoon laat uitdrogen, vanbinnen gaan rotten waardoor ze bruin van kleur worden. Vooral in het abdomen. Maar op zich is het voor kevers ook ok volgens mij. Alhoewel ik het zelf nog nooit gedaan heb. (Op die ene keer na dat ik een kever gevonden had die nog wat leefde maar duidelijk op sterven lag. Was in contact gekomen met pesticiden denk ik. Dus deze heb ik ingevroren om hem van zen lijden te verlossen. En ik heb geen negatieve effecten ervaren van het invriezen bij het opzetten)
Ik deed het als kind zijnde ook weet ik met vlinders die nog soepel waren maar met kevers geen ervaring nog mee . Maar lees hier weer soepel worden door ze af te spoelen? Werkt dat ook?
Afspoelen wordt waarschijnlijk bedoeld door het abdomen in te spuiten met heet water, bij vlinders ontspannen de vleugel "spieren" dan waardoor je die kan spreiden zonder een relaxatie kamer. Met kevers heb ik dat nog niet geprobeerd.
Ik ken ook voorbeelden van mensen die een warm water bad hebben waar ze de betreffende ongewervelde even in laten liggen, dat schijnt ook te werken. Ik ben er niet bekend mee
Plaats reactie