Prosopocoilus giraffa keisukei
Ja ik zie ook wel al een paar relatief grote l1 (denk ik) larven onder in de bak. In mijn geval zijn ze er wel al minstens zo'n 20 dagen dus het is wel logisch dat ze al een stuk gegroeid zijn. Ik heb trouwens dan toch maar wat flake soil gekocht omdat ik het wachten een beetje moe ben
dus van zodra het aankomt, en ik het heb laten luchten voor een dag ofzo, kan ik eindelijk eens door de bak gaan. Aan de randen en de onderkant heb ik er toch al zo'n 5 of 6 gezien en ik ga ervan uit dat er nog wel meer zijn dus ik ben erg benieuwd.

-
- Cyclommatus elaphus
Ik begrijp dat ze heel erg goed op hiritake kinshi gaan .maar ik denk aangezien die ene van mij in 1 week bijna 3x zo groot is geworden op eigen substraat zal het zowiezo wel een man zijn gezien de groei .
Ik zou zowiezo altijd 50/50 doen qua substraat en het nieuwe flakesoil zodat de larven kunnen kiezen. Oud onderin en nieuwe bovenop, deels vermengd in het midden.
Ik zou zowiezo altijd 50/50 doen qua substraat en het nieuwe flakesoil zodat de larven kunnen kiezen. Oud onderin en nieuwe bovenop, deels vermengd in het midden.
ja dat was inderdaad het plan. ik ga er dan waarschijnlijk ook nog wat witrot hout bij doen van het stuk dat in de kweekbak zit. kinshi ga ik niet doen. beetje te duur voor mij en ik vind het bijna nergens.
Net voor de eerste keer door de bak gegaan en ik heb 7 larfjes gevonden. Zes l1 en een l2. Bij de eerste zoektocht heb ik ook 5 eitjes gevonden. En omdat ik bij de eerste keer zoeken voornamelijk op larfjes gelet heb, ben ik voor de zekerheid nog eens door het substraat gegaan en toen heb ik zo'n 50 eitjes gevonden! Maar ik weet wel niet of ze er helemaal goed uitzien. Ze zijn regendruppelvormig (met een soort puntje aan) en hebben een rood-achtige kleur hier en daar. En ik heb ze, door het lange zoeken, misschien wat te lang in een bakje laten liggen want sommige zagen er wat gedeukt uit en volgens mij was dit nog niet zo. Dus ja, deze zitten nu per 12 ongeveer in doosjes van ongeveer een liter denk ik. We zien wel of er iets uit komt of niet. Maar ik zal er wat foto's van plaatsen zodat jullie misschien je mening kunnen geven? Ik heb duidelijk nog niet genoeg ervaring om het verschil tussen goede en slechte eitjes te zien (behalve als het super duidelijk is zoals de paar bruine eitjes die er tussen zaten)
- Bijlagen
-
- 20250914_133546.jpg (118.63 KiB) 18 keer bekeken
-
- 20250914_133543.jpg (115.82 KiB) 18 keer bekeken
-
- 20250914_133538.jpg (149.98 KiB) 18 keer bekeken
En nog een paar foto's van de larfjes natuurlijk.
- Bijlagen
-
- IMG-20250914-WA0007.jpeg (385.45 KiB) 18 keer bekeken
-
- 20250914_114406.jpg (401.86 KiB) 18 keer bekeken
-
- 20250914_114136.jpg (405.29 KiB) 18 keer bekeken
Beetje random waarschijnlijk maar ik vind hun orange bolle kopje (zeker die dat net naar l2 verveld is) heel lollig dus ik heb er eentje geschilderd. Leek mij wel leuk 

- Bijlagen
-
- 20250914_183631.jpg (60.7 KiB) 11 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Nice
Het vrouwtje heeft goed der best gedaan zo te zien

Het vrouwtje heeft goed der best gedaan zo te zien

Inderdaad. En ik ga haar ook nog een nieuwe bak maken dus hopelijk komen er nog wat meer in de toekomst. Ik denk dat mijn grootste fout hier was dat het hout te droog was omdat ik er geen enkele larve in gevonden heb. Maar alle eitjes zaten in het flake soil dus eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of hout wel nodig is. Maar voor de zekerheid doe ik er wel terug in maar dan dit keer een stuk vochtiger. Ik denk ook dat ik voor de nieuwe bak misschien gekochte flake soil gebruik of een mengeling van het mijne en het gekochte. Misschien dat de slechte eitjes veroorzaakt zijn door het iets ruwere substraat (toch als de eitjes wel degelijk slecht zijn. Maar ik denk een groot deel toch wel. Anders zouden er wel al meer moeten uitgekomen zijn toch?)en het aangekochte is een stuk fijner dus misschien zal dit beter werken.