Maison des Cultures
Flinks snoeien en schoonmaken vandaag, daarna mooi maken met bakken, opslag of wat dan ook.
Paar uurtjes verder en heel veel regen nu.... Achter het schuurtje alles schoon en daar komt de aanhanger en staan nu ook de containers. Kersenboom morgen omzagen en dan de schutting er uit halen. De tuin naast mij heb ik ook in gebruik nu, en komt mij gunstig uit i.v.m. ruimte, mijn werkbare tuin is dan 9 bij 5,4 meter ongeveer. Gaat even slim indelen worden, omdat ik zonnepanelen dicht bij de grond ga plaatsen als dak voor de paddenstoelen kweek; dit geeft mij mooi schaduw en een goede gecontroleerde buitenomgeving (maar ook koeling voor de panelen zelf voor hogere opbrengst).
Gesprek gehad met iemand van de gemeente en krijg geen officiële toestemming om hout en blad te mogen verzamelen, oogluikend kijkt men er verder niet naar, maar dit soort toestemmingen passen niet in hun beleid en zij willen geen uitzonderingen maken. De grens ligt bij commercieel gebruik en onderzoek gebruik. Dus grote hoeveelheden meenemen aanschouwt men als stropen wat dan onder een misdrijf valt, kleine spullen meenemen aanschouwt men als natuur delict. Maar, voor een beetje spullen verzamelen en wat hout vragen tijdens de kap gaat men niet moeilijk doen en ziet men door de vingers.
Paar uurtjes verder en heel veel regen nu.... Achter het schuurtje alles schoon en daar komt de aanhanger en staan nu ook de containers. Kersenboom morgen omzagen en dan de schutting er uit halen. De tuin naast mij heb ik ook in gebruik nu, en komt mij gunstig uit i.v.m. ruimte, mijn werkbare tuin is dan 9 bij 5,4 meter ongeveer. Gaat even slim indelen worden, omdat ik zonnepanelen dicht bij de grond ga plaatsen als dak voor de paddenstoelen kweek; dit geeft mij mooi schaduw en een goede gecontroleerde buitenomgeving (maar ook koeling voor de panelen zelf voor hogere opbrengst).
Gesprek gehad met iemand van de gemeente en krijg geen officiële toestemming om hout en blad te mogen verzamelen, oogluikend kijkt men er verder niet naar, maar dit soort toestemmingen passen niet in hun beleid en zij willen geen uitzonderingen maken. De grens ligt bij commercieel gebruik en onderzoek gebruik. Dus grote hoeveelheden meenemen aanschouwt men als stropen wat dan onder een misdrijf valt, kleine spullen meenemen aanschouwt men als natuur delict. Maar, voor een beetje spullen verzamelen en wat hout vragen tijdens de kap gaat men niet moeilijk doen en ziet men door de vingers.
Met een beetje geluk een paar uur redelijk droog.... ik heb er nu zoveel zin in!
Dit gaat geweldig mooi worden en een kleine droomwens van mij. Alles valt langzaam op zijn plek na een aantal jaren niets meer gedaan te hebben en vele twijfels.

-
- Cyclommatus elaphus
En? Al verzameld?
Ik ga een bladblazer/zuiger aanschaffen op accu die gelijk versnipperd want sta nu in een 60L speciekuip met een grastrimmer
vooraf alle takken eruit anderst breekt het nylon touwtje te vaak
Ik denk dat ik eerdaags opgepakt word voor stroperij van auwèh eikenbladeren.
Ik ga een bladblazer/zuiger aanschaffen op accu die gelijk versnipperd want sta nu in een 60L speciekuip met een grastrimmer

Ik denk dat ik eerdaags opgepakt word voor stroperij van auwèh eikenbladeren.

Ik heb een takken hakselaar, werkt perfect en takjes zijn hiermee kinderspel.René Verheij schreef: di 09 sep 2025, 23:28 Ik ga een bladblazer/zuiger aanschaffen op accu die gelijk versnipperd want sta nu in een 60L speciekuip met een grastrimmer
Ook makkelijk om grote stukken rot hout te versnipperen
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
-
- Cyclommatus elaphus
Bedankt, ik zal eens kijken of dat interessant is .Harald schreef: wo 10 sep 2025, 16:13Ik heb een takken hakselaar, werkt perfect en takjes zijn hiermee kinderspel.René Verheij schreef: di 09 sep 2025, 23:28 Ik ga een bladblazer/zuiger aanschaffen op accu die gelijk versnipperd want sta nu in een 60L speciekuip met een grastrimmer
Ook makkelijk om grote stukken rot hout te versnipperen
Een bladzuiger op locatie is natuurlijk wel makkelijk.
Overgooien in zakken gelijk en heb ik denk ik wel zo een busje vol.
Blad moet dan wel kurkdroog zijn.René Verheij schreef: wo 10 sep 2025, 19:47 Een bladzuiger op locatie is natuurlijk wel makkelijk.
Vochtig blad hoopt vaak op in de bladzuiger
Stichting Artisklas Haarlem
-
- Cyclommatus elaphus
Ok , ja die ervaring heb ik natuurlijk nog niet maar zeker goed om te weten.Harald schreef: wo 10 sep 2025, 20:31Blad moet dan wel kurkdroog zijn.René Verheij schreef: wo 10 sep 2025, 19:47 Een bladzuiger op locatie is natuurlijk wel makkelijk.
Vochtig blad hoopt vaak op in de bladzuiger
Ik woon in de randstad en ben eigenlijk altijd in de weekenden daar vooral niet! En dan kom ik overal en nergens en zie ik een gevallen eiken bladerdek gigadik wat hier eigenlijk ondenkbaar is .
Ik heb gelukkig een plekje gevonden waar ik niet al teveel hoef te sjouwen maar vooral door mij word dat ook schaarser heb ik gemerkt.
Ik ga van het weekend weer naar Arnhem voor onze 2e balpython een terarrium ophalen dus dan ga ik ook gelijk weer rapen met me dochter en ff eruit .
Met tig dingen tegelijk bezig, dus nog geen blad verzamelt. Nu de achterkant van de tuin aanpakken, schutting verplaatsen en een overkapping maken voor opslag.
Morgen laatste hoekje doen en dan uitmeten voor afdak. Wel een klein beetje onhandig werken alleen met tillen, maar het is te doen.
Kettingzaag had er geen zin in, dus boompje mag een paar dagen wachten.
Kettingzaag had er geen zin in, dus boompje mag een paar dagen wachten.