Ik ben gewoon op de gok een aantal paddestoelenkwekers gaan berichten en gevraagd om uitgewerkte stammen van eik,beuk en kastanje aangezien er best wel wat doorheen gaat en dat niet zal verminderen vermoed ik zocht ik naar een goedkopere oplossing dan bestellen bij de bekende sites .
Inmiddels denk ik wel dat het goed zit en één gevonden die net ging ruimen wat overigens normaliter ook gerecycled word voor een nette prijs.
Het is weer afwachten en hopen op het beste de foto's volgen uiteraard nog en is het nog niet zover laat ik ze nog even in de tuin verder verteren eventueel opnieuw geinoculeerd.
Shiitake stammen
-
- Cyclommatus elaphus
Perfect man, ik ben ook al aan het speuren geweest en ben in voorbereiding, van een kweek plaats, in de tuin. Slimme zet om gewoon te mailen, zelf bestel ik de schimmels los.
PS: Let er op dat het een monocultuur is, waarbij het hout verzuurd raakt door uitputting. Normaliter hersteld dit zich in de natuur tijdens het verrottingsproces met andere culturen, maar dat is niet ter sprake bij kwekers (steriele kweek). Controleer ph dus goed en breng een nieuwe cultuur aan waar nodig om te herstellen. Controleer ook toevoegingen, aan het einde gebruikt men meer kalk/gips om de verzuring tegen te gaan, maar stapelt zich dit wel op in het hout waardoor het teveel kan zijn voor de larven.
Persoonlijk zou ik een versnelde afrotting doen (deels ingegraven) en nieuwe culturen toevoegen (via slurry):
- WIT \ Trametes versicolor (elfenbankje) of Pleurotus-soorten (oesterzwam)
- BRUIN \ Gloeophyllum of Serpula (huisschimmel)
Domweg uit de natuur verzamelen en infecteren (bacteriekolonies neem je dan ook automatisch mee). Anders heb je voornamelijk cellulose en hemicellulose over in het hout en geen compleet voedingspakket. Kern blijft hard en is dan niet optimaal geschikt. Door het ingraven krijg je mooie bodem contaminatie van fauna: springtales, mijten, worpjes en etc, die mooie gangen maken en de schimmels dieper laten intrekken. Ook het vochtgehalte en temperatuur blijft dan iets stabieler waardoor het mooi spons/broos gaat worden op den duur.
PS: Let er op dat het een monocultuur is, waarbij het hout verzuurd raakt door uitputting. Normaliter hersteld dit zich in de natuur tijdens het verrottingsproces met andere culturen, maar dat is niet ter sprake bij kwekers (steriele kweek). Controleer ph dus goed en breng een nieuwe cultuur aan waar nodig om te herstellen. Controleer ook toevoegingen, aan het einde gebruikt men meer kalk/gips om de verzuring tegen te gaan, maar stapelt zich dit wel op in het hout waardoor het teveel kan zijn voor de larven.
Persoonlijk zou ik een versnelde afrotting doen (deels ingegraven) en nieuwe culturen toevoegen (via slurry):
- WIT \ Trametes versicolor (elfenbankje) of Pleurotus-soorten (oesterzwam)
- BRUIN \ Gloeophyllum of Serpula (huisschimmel)
Domweg uit de natuur verzamelen en infecteren (bacteriekolonies neem je dan ook automatisch mee). Anders heb je voornamelijk cellulose en hemicellulose over in het hout en geen compleet voedingspakket. Kern blijft hard en is dan niet optimaal geschikt. Door het ingraven krijg je mooie bodem contaminatie van fauna: springtales, mijten, worpjes en etc, die mooie gangen maken en de schimmels dieper laten intrekken. Ook het vochtgehalte en temperatuur blijft dan iets stabieler waardoor het mooi spons/broos gaat worden op den duur.
-
- Cyclommatus elaphus
Nou ik dacht dat ik in me mail toch echt duidelijk was geweest maar het is weeris niet te geloven ik krijg dozen vol kinshi binnen ipv stammen.
Opzich geen probleem gezien de kosten maar minder lang houdbaar .
Opzich geen probleem gezien de kosten maar minder lang houdbaar .
- Bijlagen
-
- 17570862831271051728088488666523.jpg (64.81 KiB) 115 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Ganoderma lucidum is het dus ent het wel op in eigen potten.
Dan hiritake en reishi kinshi in de maak maar
Dan hiritake en reishi kinshi in de maak maar
Zet je een mooie veilige lijn uit 
Mooi om te lezen hoe je bezig bent, dat is wel de tactiek voor een handelaar. Je ademt ondernemerschap
Ik zie hier iemand groeien die de keuze heeft gemaakt en weet wat hij wil.

Mooi om te lezen hoe je bezig bent, dat is wel de tactiek voor een handelaar. Je ademt ondernemerschap

Laatst gewijzigd door Truffel op za 06 sep 2025, 07:49, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Cyclommatus elaphus
Klopt! Sta liever met me hobby dan zoals vandaag liggend in een te claustrofobische kruipruimte omringd door piepschuimballetjes een extra groep te trekken naar een keuken wat niet te doen was maar weer wel geluktTruffel schreef: vr 05 sep 2025, 17:47 Zet je een mooie veilige lijn uit
Mooi om te lezen hoe je bezig bent, dat is wel de tactiek voor een handelaar. Je ademt ondernemerschapIk zie hier iemand groeien die de keuze heeft gemaakt en weet wat hij wil.
-
- Cyclommatus elaphus
Paste niet allemaal maarja je moet toch wat 
De ketchup staat ergens links achter op de bovenste plank
Gelukkig binnenkort een extra koelkast erbij want dit vind ik nogal extreem.
Maarja proberen hier voordeel uit te halen ookal ga ik wel even een nette mail retour sturen dat dit niet helemaal naar verwachting is .
Een paddestoelenkweker mag hopelijk wel beter weten dacht ik zo!
Ookal zie ik potentie dit was niet gevraagd.

De ketchup staat ergens links achter op de bovenste plank

Gelukkig binnenkort een extra koelkast erbij want dit vind ik nogal extreem.
Maarja proberen hier voordeel uit te halen ookal ga ik wel even een nette mail retour sturen dat dit niet helemaal naar verwachting is .
Een paddestoelenkweker mag hopelijk wel beter weten dacht ik zo!
Ookal zie ik potentie dit was niet gevraagd.
- Bijlagen
-
- 20250906_213731.jpg (61.28 KiB) 27 keer bekeken