een noobie's eerste larvenbakkie

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

een noobie's eerste larvenbakkie

Bericht door debolle »

ben gister het bos in gegaan om de nodige ingredienten op te halen voor mijn toekomstige larven die ik bij reej(10 pachnoda aemula)en mark van de hoef(8 pachnoda cordata)heb besteld een fijn onderkomen te geven
ben een poos op t forum aan het inlezen geweest en dacht het zo goed te hebben
ik heb in een aqua 40 een laag van 10 centimeter humus 80% en vermiteerend wit hout 20% met versnipperde droge bladeren erdoor en licht besproeit
heb alles eerst een goeie 18 uur in de vriezer gehad -23 inverband met pissebedden en dergelijke
ben met de verlichting nog even aan het kijken of de tl wat erin zit voldoende warmte geeft of dat ik er ff een fitting in moet maken voor als ze dadelijk imago zijn
want de larven konden zoals ik gelzen heb op kamertemperatuur tussen de 20 en 25 graden`
nou was ik alleen benieuwdt of de 2 larven soorten ook bij elkaarin kunnen of dat ze beiden een aparte bak moeten hebben
als ik iets niet goed gedaan heb hoor ik het graag
sorry voor het chaotische typen :oops: maar nld's was niet mijn sterkste kant op school :D
groetjes richard

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ik wil je eerst en vooral feliciteren voor je aankoop. :D
Ik zou het substraat nooit meer in de vriezer steken, want de pissebedden krijg je wel kapot, maar de mijten krijg je zo denk ik niet kapot. Pissebedden eten mijten, dus zo krijgen de mijten het heel makkelijk. Ik laat het enkel drogen en dan doe ik het al in mijn bak.
Het moet niet maar het is beter als de 2 soorten gescheiden blijven, dan kan je de 2 soorten uit elkaar houden.
Als imago zou ik ze zeker apart zetten, want als je dan teveel nageslacht hebt kan je die verkopen of ruilen, en er een naam op plakken.
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

Bericht door debolle »

thnx voor de feli
ok dus drogen is beter dan invriezen ik had er wat over gelezen dat leden op t forum het eerst invriezde of in de magnetron doen voor ze het in de bak doen een magnetron heb ik niet dus bleef de vriezer over :D
de larven wou ik als ze imago waren zowiezo scheiden omdat het 2 van de zelfde familie zijn en dan kruizingen kunnen ontstaan en dat lijkt me ook niet echt wat
ik dacht dat als ik de 2 soorten larven bijelkaar doe dat ze misschien elkaar bijten ofiets dergelijks

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

debolle schreef:thnx voor de feli
ok dus drogen is beter dan invriezen ik had er wat over gelezen dat leden op t forum het eerst invriezde of in de magnetron doen voor ze het in de bak doen een magnetron heb ik niet dus bleef de vriezer over :D
de larven wou ik als ze imago waren zowiezo scheiden omdat het 2 van de zelfde familie zijn en dan kruizingen kunnen ontstaan en dat lijkt me ook niet echt wat
ik dacht dat als ik de 2 soorten larven bijelkaar doe dat ze misschien elkaar bijten ofiets dergelijks
De kans op kruisingen zijn bij 2 verschillende soorten verwaarloosbaar klein volgens sommigen, maar bij bv Eudicella gralli gralli en Eudicella gralli hubini moet je opletten!

En ik denk dat verschillende Pachnoda soorten elkaar niet zouden bijten, maar bij grotere soorten inderdaad wel.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

de imago's inderdaad gescheiden houden, hybrides kunnen we niet gebruiken. larven kun je wel samen houden maar als ze verpopt zijn en de kevers komen uit en er zijn precies een mannetje en vrouwtje van beide soorten en ze paren heb je alsnog hybrides. ik zou ze apart houden, maar dat ben ik ;)
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

Bericht door debolle »

kunnen ze dan al zo snel naardat ze uit hun cocon gekomen zijn paren
als dat t geval is zal ik ze cker apart in een bak doen
heb nog een terra'tje staan van 30x25x25 dat is als het goed is 19 liter
maak ik die er wel klaar voorde larfie's daar zit verluchting aan de zijkant op 15 cm hoogte van 4cm breed dan maak ik die over de lengte 3cm dicht dan droogt het niet te snel uit en dan op kamertemp 22 a 23 graden moet het haast wel goedkomen dacht dan ik zo

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Nee, ik denk dat ze eerst nog een tijdje inactief zijn alvorens ze beginnen te paren.
En de dimensies lijken me OK, je bent klaar!
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

Bericht door debolle »

wat ik nog vergeten was in het eerste bericht dat ik het houtmulm zeg maar in stukjes van een cm en kleiner gemaakt heb is dit voldoende of moet het nog kleiner dat je iets zaagselachtig krijgt

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Dat is voldoende, maar kleiner is altijd beter.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

oeps. de kevers zijn ongeveer een week inactief. ik moest vanochtend om half 6 op dus ben al de hele dag moe ;)
Plaats reactie