Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt ze gewoon ingegraven laten liggen. Wil je het toch de beetje willen blijven volgen dan kun je een klein kijkgaatje erin maken en die kun je na het kijken weer dicht plakken met bij een klein stukje plastic erop of he legt er een blad overheen waarna je er humus over doet. Het is heel erg belangrijk dat er geen grond, humus of anders in de cocon kan komen/vallen.
Udo Schutte
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 14:59

Bericht door Udo Schutte »

Ok, nog maar weer een vraagje van mijn kant. Ik lees hier dat er in de humus ook mijten en dergelijke voorkomen. Nu vraag ik mij af hoe dit smaen zal gaan met o.a. reptielen, aangezien ik net een zeer nare plaag van bloedmijt heb overwonnen zit ik daar natuurlijk niet nogmaals op te wachten...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dat hangt ervan af van wat je toevoegt aan je substraat naast de humus (die zowiezo nodig is voor je larven). Mijten zijn in een zeer bescheiden aantal terug te vinden in het humussubstraat, maar dit blijft gewoonlijk in evenwicht, tenzij je additieven zou gaan geven (hoeft zeker niet).
Wat bedoel je juist met samengaan met reptielen? Bedoel je dan dat de reptielenterra's bij jou in dezelfde kamer zitten?
Udo Schutte
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 14:59

Bericht door Udo Schutte »

Dat zou wel het geval gaan worden ja. Ik woon helaas niet al te groot en zal de kevers dus moeten houden in dezelfde ruimte als de reptielen. Bij mijn weten komt de bloedmijt niet van nature in Nederland voor en gedijt zelfs slecht bij lage temperaturen, maar ik wil zo min mogelijk risico, zoals je begrijpt. Ik zit dus een beetje in dubio of ik het het risico waard vind. :(
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Bloedmijt komt wel degelijk voor in de Nederlandse natuur, deze zitten vaak in stallen en op vogels. Bloedmijt is ook een 'groep' met verschillende soorten bloedmijten. Ik ben geen expert, maar dit is 100% zeker.
Udo Schutte
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 14:59

Bericht door Udo Schutte »

De bloedmijt op vogels inderdaad wel, maar ik dacht de bloedmijt op reptielen niet. Als er inderdaad het risico op reptielen-bloedmijt is, denk ik dat ik beter van afbeeldingen en beursbezoeken kan genieten. Het zijn nogal hardnekkige krengen en ik ben blij dat ik net m'n plaag kwijt ben.
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

misschien helpt het als je om de paar maanden roofmijten uitzet in je humus ter preventie
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Oftewel haal je jouw substraat uit een natuurlijk bosgebied en niet in de buurt van agrarisch landgebied / veeteelt (wordt zowiezo afgeraden, daar dit mogelijk schadelijk is voor de larven).
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

De bloedmijt van vogels is exact dezelfde als die op reptielen, ikzelf heb hier helaas ook bezoek van ze.
Ik ga NU nogmaals een lading roofmijten bestellen.. Het is een Ramp...

Ook na reptielenbeursen goed douchen en kleding wassen voordat je bij de dieren komt.
Udo Schutte
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 14:59

Bericht door Udo Schutte »

Roofmijt heeft bij mij de laatste keer niet geholpen helaas, zelfs frontline werkte niet. Uiteindelijk op aanraden van een vriend heb ik bij de Boerenbond een bus "veerust" gekocht en dit heeft geholpen. Wel goed oppassen met je insecten en spinnen natuurlijk. Zelf heb ik de slangen er niet mee behandeld, alleen het terrarium.
Plaats reactie