Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Zonde, maar zoals Pim zegt lang niet altijd te voorkomen. Nu hopen dat de andere kevers het gaan redden en je voor de volgende generatie kunt gaan! Succes!
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Het zijn helaas nog geen kevers, ik heb nu door sterfte nog maar 2 larven van dit soort. En ik kan niet zien of het mannetjes ik vrouwtjes zijn. Dus ben nu haastig op zoek naar meer larven, tot op het Duitse forum :/
Dus ik Ik HOOP dat het 1 man En 1 vrouw Is. Anders ga ik heel hard huilen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ai, das balen zeg! Welke soort is het waar de larve van gesneuveld is? Is dat een van de Phalacrognathus muelleri? Wellicht kan iemand je hier ook verder helpen zodra het beestje een naam heeft.

Vervolgens is het natuurlijk ook de moeite waard om te proberen te achterhalen waarom het beestje gesneuveld is. Natuurlijk gebeurd zoiets af en toe wel eens compleet random, maar soms is er ook wel een oorzaak aan te wijzen. Het zou natuurlijk zonde zijn als je straks nieuwe larven hebt en hetzelfde gebeurt.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Is dit een van de Phalacrognathus muelleri larven ?
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Helaas is dit inderdaad de phalacrognathus muelleri. De 2e dode al.. De eerste vond ik zonder cocon verpopt terwijl dit pas veel later had moeten gebeuren. Het was namelijk pas een L2 larf. Dus wanneer het weer warm Is zal ik nieuwe moeten kopen. Ik heb nu al iemand gevonden die ze heeft maar dat risico neem ik nu niet.
Ik denk namelijk niet dat ik de mazzel heb dat van de 2 larven die ik nog heb, het man en vrouw zijn.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wellicht komt dat doordat dit beslist geen beginners soort is. Dit soort is gevoelig voor afwijkingen en heeft stabiliteit van substraat en omgeving nodig. Ook als ervaren kever hobbyist kan dit soort de nodige problemen geven. Blijft natuurlijk balen... Hoeveel heb je (of je moeder) er nog ?
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

2, ik kende het risico gelukkig wel. Het Is even heel erg vervelend om het netjes te zeggen :p maar ik fa uitzoeken wat het probleem wat. En opnieuw beginnen! Ik begin namelijk nooit bij het begin :? Nog nooit gedaan trouwens. Dus We gaan het met volle moed opnieuw doen. En verder met die andere 2 natuurlijk.
Ik kon toen maar 4 larven krijgen. Dus helaas
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Ik geef al mijn larven rothout van beuk, eik. Maar het is meestal piepschuimachtig. Het word net stof zo klein kan ik het met de hand maken. Naar mijn idee is dat altijd goed gegaan. Maar nu lees ik dat dat voornamelijk gebruikt word voor bepaalde kevers. Megasoma kan dat? Kan het ook kwaat voor mecynorhina ? Ze lijken het goed te doen en gaan mooie coconnen maken.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Heb ik het goed dat je vraag is of je witrot hout van beuk en eik kan gebruiken voor Mecynorhina larven? In dat geval is het antwoord ja.

Van alles wat je zelf uit het bos kan toveren is dit hout het meest geschikt voor je keverlarven. Dat geldt voor een hele reeks aan soorten, zowel Dynastidae als Cetoniinae. Voor sommige soorten (met name Lucanidae) is het zo dat het verkrijgen van nakweek erg lastig kan zijn met dit hout, ook al is het 't beste wat je in het bos kan vinden. Voor die soorten is dan veelal hout te koop in de betere kever-webshop (import uit Japan).

Het wordt dus ook gewoon gebruikt voor Megasoma sp., maar het is echt niet specifiek voor die soorten bedoeld. Veelal worden die soorten opgekweekt met flake soil, wat een kunstmatig gefermenteerd houtmengsel is.

Voor een groot deel van de Cetoniinae kun je dus gewoon prima uit de voeten met witrot eiken- en/of beukenhout. Gewoon lekker fijn maken en door je bladsubstraat mengen.
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Dus dat het stadia wit rothout...... Net piepschuim is. Dat maakt eigenlijk niks uit? Als het maar wit rothout is van eik beuk..
Stom ook dat ik zo ging twijfelen.
Plaats reactie