Nieuwe voorraad substraat

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Nieuwe voorraad substraat

Bericht door Nathan »

De eerste nieuwe voorraad substraat is weer binnen.
20200906_095215.jpg
20200906_095215.jpg (97.3 KiB) 5054 keer bekeken
Nu even laten drogen en daarna fijn malen.
Volgend weekend gaan we weer een paar zakken halen en dan kunnen we komende winter weer vooruit.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mooi!
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Goed bezig
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Lekker bezig. Heb net hetzelfde gedaan. Had mazzel met een eiken stronk, van binnen helemaal vol met zacht witrot hout. Ff maar leeggeschept :D
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Wie heeft de beste techniek om dit fijn te krijgen ? En wat is nu de juiste ideale afmeting?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ramon schreef: ma 07 sep 2020, 22:44Wie heeft de beste techniek om dit fijn te krijgen ? En wat is nu de juiste ideale afmeting?
Bij dit soort dingen is er geen "beste" vorm. Ieder doet wat die het prettigst vindt.
Ik gebruik een bladblazer om blad fijn te malen. Redelijk droog blad driemaal opzuigen en dan vind ik het welletjes. Of anderen dat ook goed genoeg vinden weet ik niet.
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Hoi pim, zo heb ik het ook gedaan, gaat het snelste denk ik. Echter lees me suf over alle aanpakken van hoe fijn het moet zijn en of het zo wel of niet direct bruikbaar is. Meningen zijn nogal verschillend. Composteren en doodblad is volgens mij een verschil. Ik heb in tuin regelmatig een bladcompost hoop gehad, maar dat wordt rul en zwart. Dus voeding al afgebroken? Versnippert blad is bruin, maar dan direct bruikbaar ? Als beginner niet echt duidelijk hoe aan te pakken. Nu doe ik maar wat en werkt iig bij P.fissipuncta...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Volgens mij is echte zwarte bladcompost al te ver verteerd. Als je humus uit het bos bekijkt is het donkerbruin. Herfstbladeren zijn iets lichter bruin, maar worden als je ze gemalen en vochtig in de bak doet vanzelf donkerder omdat het dan verder composteert. Uiteindelijk wordt het ook zwart en is dan op.
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Ok dank je Pim, weer een stuk duidelijker. Ik zal eens een experimentje opzetten. Heb een berg P.Fissipuncta's larven. Zal ik de ene groep op de zwarte compost zetten en één groep op boshumus/gesnipperd eikenblad.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik heb nog nooit iets versnipperd. De MTU en ook Pachnoda en Smaragdesthes kunnen dit goed hebben.
Live, Larf, Love
Plaats reactie