Hey

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Rob T
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 jun 2019, 10:53

Hey

Bericht door Rob T »

Hey,

Ik ben Rob, voorlopig wonend in het noorden van de provincie Antwerpen. Vanaf ik ben verhuisd zal ik proberen starten met mijn eerste kweek Mecynorrhina polyphemus confluens. Ik heb dit hele forum vanaf het begin naar voren "uitgelezen". Ik heb daarbij voor mezelf alle nuttige tips bijghouden, omdat ik zo goed al voorbereid wil zijn voor ik hiermee start. Moesten hier fouten in zitten hoor ik het graag.
Buiten dit is natuurlijk het caresheet super handig. :)

Grond/subtraat:
Je mag gerust wekelijks nieuwe bosgrond + hout gaan halen, maar ververs de larven wel niet wekelijks, dan verstoor je ze te veel. Doe dit 1 keer per 1-1,5 maanden; dit is wel afhankelijk van de bak waarin je ze houdt. Dit zou tenminste 10-15 L. moeten zijn voor het mannetje (104 g.?) en 5 à 10 L. voor het vrouwtje. Voor rozenkevers mag het frequenter (1 keer per twee weken).

Als de larven boven het substraat liggen is er iets mis met het substraat en moet er snel wat veranderen

Als de kweek eenmaal loopt zoek je eens in de maand de larven uit het substraat van je kweekbak en doe deze in een andere curver box. Op deze mannier kun je rustig 6 maanden doen voor je het substraat hoeft te verversen. Als het substraat erg fijn word en er zichtbaar veel larven uitwerpselen aanwezig zijn word het echt hoog tijd voor vervanging. De percentage takken eitjes dat uitkomt zal iets lager zijn dan normaal maar deze kun je er gewoon in laten zitten of ieventueel tussenuit zoeken als je toch larven aan het zoeken bent. De nimfen komen anders vanzelf te voorschijn

bak grond kan ongeveer 1x in de week bespoten worden
Het vochtig genoeg houden van het substraat word op verschillende manieren gedaan, het is een kwestie van uitproberen wat jou en je dieren het beste bevalt. ALs het substraat laag is dik/diep genoeg om niet uit te drogen moet je niet besproeien. De bovenste 2 cm worden altijd wel droger maar daaronder is het prima. Ook kun je er voor kiezen af en toe te sproeien in je bak als je het te droog vind worden. Gewoon met een plantenspuit een paar spraytjes. Nooit water in de bak gieten ! omdat het water zich niet met het humus vermengt en direct naar de bodem zakt en dat geeft grote risico's voor je eitjes en larven !

Het hout komt steeds onderaan te zitten in de larvenbakken bedekt door een stevige laag substraat (ongeveer 50/50). Af en toe kan ook een grote stronk in het diepste gedeelte van de bak (vooral bij meerdere L3 larven in een grote bak).

Dik en aangedrukt substraat kan leiden tot meer eitjes.

De laag substraat mag nooit de verluchting gaatjes bedekken, zorg dat die vrij blijven.
Er moet wel een flinke laag substraat in. Je mag de bak best tot vlak onder de gaatjes vullen.

Andere dieren in substraat:

De grote spinnen en duizendpoten haal je er altijd uit, omdat die misschien de larven/eitjes zouden kunnen opeten. Mieren zijn niet heel erg, zolang je maar niet per ongeluk een kolonie mee hebt genomen, want die kunnen zelfs in een enkel eikeltje zitten. Verder haal je slakken er ook gewoon uit, al zijn ze niet schadelijk (denk ik). Springstaartjes en pissebedden laat ik er wel inzitten, omdat zij schimmels opeten en je substraat schoon houden.

Soort:

Makkelijke beginnerssoorten zijn de Pachnoda en Smithi, Smaragdesthes, Eudicella families. Zelf wil ik beginnen met de Mecynorrhina polyphemus confluens (MPC)
Ik heb gelezen dat soorten via het forum worden aangeboden. Is hier een aparte pagina voor?

Afmetingen bakken:

huisvestiging van de larven(in een plastic bak van 3,5 liter kunnen zo'n 15 larven)
en van de kevers(50x30x30 is een mooie maat voor een groepje)

Voor het huisvesten van kevers is de stelregel eigenlijk een bodemdiepte van 3x de lengte van de kever met een minimum van 10 cm indien je wilt kweken. Zijn je kevers 4 cm dan moet de bodem 3 x 4 cm ( = 12 cm ) zijn.
De lengte van de bak moet minimaal 3 x de lengte van 1 kever zijn.
De breedte en hoogte ( wat je bovenop het substraat moet rekenen ) minimaal 2x de lengte van de kever. Deze maten zijn voor het huisvesten van 1 kever. Zodra je meer kevers in 1 bak gaat houden moet je naast de afmetingen voor 1 kever voor elke extra kever 50% extra ruimte rekenen.

Voorbeeld : Je wilt 8 kevers van 4 cm in 1 bak gaan houden. Dan is de lengte 3 x 4 cm ( = 12 cm)voor de eerste kever. Voor elke volgende kever 1,5 x 4 cm ( = 6 cm ).
De totale lengte is dan 12 + 6 +6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 = 54 cm
De breedte en hoogte zijn 2 x 4 cm ( = 8 cm ) voor de eerste kever. Voor elk volgende kever 1 x 4 cm ( = 4 cm )
De breedte en hoogte worden dan 8 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 = 36 cm
De diepte van je substraat was 12 cm dus je totale hoogte van de bak word 12 + 36 = 48 cm

Let op dit zijn de minimale afmetingen ! Het kan absoluut geen kwaad om je kevers meer ruimte te gunnen zeker niet als er meerdere mannen aanwezig zijn.


2 bakken Samla (Ikea) op elkaar met clips vastmaken zijn groot genoeg.

Warmte:

Je kan gerust een bureau-/nachtlampje op de dekplaat zetten 25watt of minder in kleine bak, dan goed temperatuur meten en testen
Een graad of 23 is voor de meeste soorten voldoende. Hoger dan 30 graden is voor zowel de larven als kevers te hoog.
Een terrarium mag nooit in het zonlicht staan ongeacht het diersoort dat erin zit. De glazen bak waar zonnestralen op staan wordt een oven. De temperatuur kan razendsnel oplopen

Drinken:

Als je bang bent dat de kevers dorst hebben, is dat ongegrond. Je zult regelmatig genoeg moeten sproeien (ongeveer 1 á 2x per week), als de kevers dorst hebben, drinken die van de druppeltjes die zich daardoor vormen.
Ze krijgen ook vocht binnen van fruit of jellys


Kweek:

Je kan het beste de larven in losse, doorschijnende bakken bij houden. (wat ook nog eens beter is om ziektes te beperken en meer controle te houden over je populatie). Zo kun je ze gemakkelijker controleren en bijsturen als er iets niet helemaal goed gaa

In het terrarium proberen enkel de imago's te houden, wat wel met zich meebrengt dat je geregeld naar nieuwe larven moet zoeken. (1x in de 2 maanden)
de kweek gaat bijna vanzelf als er gepaard wordt en de grond vochtig genoeg is).


Je kan ook eens per maand de grond nakijken, is wel intensief, maar voorkomt dat de net uitgekomen larfjes de andere eieren opeten plus ze kunnen het eieren leggende vrouwtje niet storen.
een ander voordeel hiervan is, dat als je begint met kweken er weinig verloren gaat van je toekomstige kweek.


De larven bak mag je donker wegzetten, larven hebben absoluut geen licht nodig. Ze hoeven niet in de huiskamer te staan voor de temperatuur, het mag overigens wel. Op de zolder of in een kast mag ook als de temperatuur s'nachts maar niet onder de 17graden komt dan zit je goed.

Eitjes:

Witte balletjes van 2mm

Cocon:

Je kan best wel in het bakje met de cocons kijken zolang je de cocon niet open maakt.

Soms, wanneer ze snel na de bouw uitdrogen wordt het speeksel dat de larven gebruiken bij het bouwen ontzettend hard. Dan kan het voorkomen dat de imago's niet op eigen houtje uit de cocon kunnen komen. Vervolgens zitten ze gevangen, kunnen ze niets eten en sterven ze in de cocon

Normaal gesproken blijven ze na de verpopping nog een aantal weken in de cocon zitten om de vleugels en elytra netjes op de juiste plek te vouwen en uit te harden. Vervolgens breken ze uit de cocon en verstoppen ze zich dus weer een week of twee. In die tijd eten ze ook nog niets.
Pas als ze er echt klaar voor zijn komen ze boven de grond kijken, gaan ze eten en op zoek naar een partner.

Als je bang bent dat de cocon gaat instorten door een “verkeerd” substraat kan je de poppen eruit halen en in vochtige opkweekpotjes doen ter grootte van hun pop.

Samenstelling + M/v:

Best 1 man per bak, hier kunnen ongeveer 3 vrouwtjes bij. Idealiter 1m+1v?

Onderscheiding M/v:

Bij de larven van deze kleinere soorten moet je met een loep naar de onderkant vh achterlijf kijken,
De grotere soorten zie je een stip of geen stip en dat duidt het geslacht aan,
Is niet bij alle soorten zo.

Eten:

Larven:
10 cm substraat, met 20 larven, zijn ze met een goede week door hun eten heen, bij L3 kan je stukje banaan ingraven of een kittenbrokje

Imago:
De volwassen kevers zouden normaal gezien minstens één keer per week gevoed moeten worden met jelly of fruit (banaan, appel, mandarijn, komkommer). Fruit ververs je dan om de twee dage. Maar indien men enkele extra potjes in de bak plaatst, kan men deze gerust tot 3 weken alleen laten. Indien langer en zonder voedsel teren de volwassen kevers op hun reserves, wat eigenlijk ook geen kwaad kan, maar dan sterven ze welsneller.



Wat bij vakantie:

Je kan de temperatuur enkele graden lager zetten en,
waar van toepassing, de lichten wat minder lang laten branden.
Daarbij zijn de kevers minder actief en ook dat helpt

Over het algemeen kunnen de larven, mits genoeg voedsel voorzien, minstens 1 tot 1,5 maand alleen verder
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoi en welkom Rob! Goed dat je je zo goed inleest. Mecynorrhina polyphemus confluens is een mooie kever :)
Los van alle caresheets en het uitspitten van het forum, is het mijn inziens ook goed om naar je intuïtie te blijven luisteren bij het checken van je dieren. Vooral als je regelmatig observeert, zal het ook opvallen als er iets verandert wat een mogelijke indicatie van een probleem zou kunnen zijn.
Veel plezier hier en met je kevers!
Laatst gewijzigd door Lous op ma 01 jul 2019, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Welkom
Rob T
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 jun 2019, 10:53

Bericht door Rob T »

lous77 schreef: ma 01 jul 2019, 18:51 Los van alle caresheets en het uitspitten van het forum, is het mijn inziens ook goed om naar je intuïtie te blijven luisteren bij het checken van je dieren. Vooral als je regelmatig observeert, zal het ook opvallen als er iets verandert wat een mogelijke indicatie van een probleem zou kunnen zijn.
Bedankt voor de tip, dat zal inderdaad de praktijk uitwijzen. De theorie is er in ieder geval al :)
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Wel 1 tip van deze beginner.
Hou je aan de informatie van 1 bepaalde groep forum of YouTube kanaal, soms kom tegenstrijdige dingen tegen en dan weet je het niet meer.
Bv
Citrusvruchten, cocos worden door sommigen als niet verteerbaar en slecht voor je kevers weer gegeven waar anderen de kevers op cocos houden en bv mandarijnen voeren.
Maar ook de larvenbox de een heeft het over minimaal 1 ltr voor 1 larve waar de andere ze in 500ml bakken op kweekt.
Het voeren van proteïnen door middel van kattenbrok is niet echt nodig, het voorkomt denk ik voor een beginner zelfs meer ellende dan het goed doet. (Ongedierte)
Ik ben ba 2 dagen er in iedergeval mee gestopt omdat ik bij de larven die het kregen ineens mijt had.
Een goed substraat is veel beter.


Met al die YouTube filmpjes en tegenstrijdigheden
zie je de bomen door het bos niet meer.

Ik vraag het bij twijfel gewoon hier,
En de antwoorden werken voor mij wat dat betreft.

De MPC of MTU werden mij als beginner afgeraden.
Heb de MTU wel (voor vaderdag gekregen) en zal mijn uiterste best doen om er kevers van te krijgen.
Maar er zijn eenvoudige te kweken kevers die men mij als beginner aanraadde.

Eenvoudiger beginnen met resultaat is naar mijn mening het beste dan beginnen met moeilijkere soorten met tegen vallende resultaten.
Plaats reactie