Hoi ik ben Macaco

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
macaco
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 02:39

Hoi ik ben Macaco

Bericht door macaco »

Hallo mensen,

ik ben deze zomer een enorme keverliefhebber geworden. Maar niet op de manier waarop je misschien zou verwachten.

Eigenlijk ben ik hier maar eens gaan kijken omdat ik een soort van keverprobleem heb ik mn woning.

Het is een beetje raar verhaal misschien, maar ik ben er nu al een hele zomer mee bezig.

Het begon in mei of begin juni met een soort van stank in mn huis. Zo'n penetrante insectenlucht. Daarbij constateerde ik bijna iedere ochtend beten in mn huid. Geen muggenbulten, maar iets anders zo te zien.

Ook vond ik dat sommige van mn spullen onder een soort van dikke bruine drab zaten. Het stonk, dezelfde lucht en het zit af en toe dus aan mn spullen.

Andere dingen die ik zag was in de schemer iets dat fladderde door mn kamer. Nu ben ik geen expert, maar je hebt verschillende manieren waarop insecten vliegen en kevers hebben hun eigen fladderende manier (denk ik). Dus mijn vermoeden was dat het om een tor of een kever moest gaan.

Nu heb ik er maanden ook nauwelijks iets van gemerkt. Misschien dat ie weg is gegaan, of kapot. Maar sinds een week of twee is het er weer.

Ik vind drab aan mn spullen. Hoor in het donker iets zoemen of brommen als het vlakbij mn hoofd is. 's Nachts kruipt er regelmatig iets glibberigs over me heen dat een vochtig spoor achterlaat. Daarbij heb ik af en toe een beet die niet bepaald zachtzinnig is. Ook zag ik laatst een langwerpig ding vliegen.
Maar ik zie het beest nooit direct in het licht. Alleen in het donker komt het. Zodra ik het licht aandoe is plotsklap weg. Het is alleen indirect dat ik heb vastgesteld dat er iets moet zijn.

Wat zou het kunnen zijn? Vrienden zeggen dat ik het me inbeeld. Maar ik heb duidelijke sporen gevonden. Vooral die drab (uitwerpselen) zijn behoorlijk doorslaggevend.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Macaco,

Welkom op het forum! Wat een naar gedoe met die drab en beten. Kan je echt nits vangen 's nachts? Een gevangen diertje zou al veel helpen. Ik zie graag een foto als het lukt. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord voor je.

Pim
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Welkom, dat is wel vervelend inderdaad.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo,

Heb je overwogen om een expert te laten komen? En waar ben je woonachtig? Dit klinkt zeer ernstig!
Dit lijkt mij geen keversoort, maar eerder een wants (die laten meestal een sterke geur achter, sommige durven stevig bijten en ze vliegen zoals kevers). Het enige wat wel merkwaardig is, is dat deze niet in het licht verschijnt.
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Mogelijks

Cimex lectularius
(Bedbug)
An inordinate fondness of beetles.
jonas
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 12:07

Bericht door jonas »

welkom!

bedwantsen vliegen toch niet?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik dacht inderdaad dat bedwantsen niet vlogen, maar het is niet omdat een insect in de kamer rondvliegt dat het per se datzelfde insect is dat bijt/drek achterlaat. Misschien is dit een verkeerde gedachtengang en ligt het aan een ander insect (in dit geval de bedwantsen).
macaco
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 02:39

Bericht door macaco »

Hey, bedankt voor de reacties.

Ik probeer met alle macht het dier te vangen of op de foto te zetten (liefst beide). Maar het bizarre is dat ik met het licht aan niks te zien krijg.

Symptomen zijn nog steeds een bijzonder onwelriekende lucht die zich vaak in de loop der nacht in de kamer verspreid.

Af en toe vind ik een plakje drek, ter grootte van een kleine vlieg, dat ergens aan zit. Het zat al eens aan mn bril waardoor ik telkens die geur bleef ruiken. Zodoende ben ik erachter gekomen dat het beest iets achterlaat.

Ook heb ik het 1x gezien, namelijk in een flauw licht van een kaarsje. Het had een langwerpig lijf met flinke poten. Ik vermoed dat het via het ventilatie kanaal is binnengekomen. Nu kan dit dus een ander beest zijn geweest, dan degeen die lucht verspreid - dat weer ik dus niet.

Het begon in ieder geval eind mei/ juni. Tussen juli en half augustus was het rustig. Sinds een week is het weer flink raak. Ik woon in een 1kamer woning met een kleine badkamer eraan. Voor mn ramen staat een flinke vlinderstruik en heb sowieso al gemerkt dat er veel rondvliegt voor de woning. Toch heb ik andere jaren niet zo'n probleem gehad.

Verder krijg ik de indruk dat het aan het jagen is. Ik vind in mn huis zowel spinnen als kleine vliegjes (oa fruitvliegjes). Daar voedt het zich op lijkt me.

Zelf dacht ik al een tijdje aan een (stinkende) kortschildkever. Maar dat is slechts op basis van wat gezoek op internet.

Hoe kom ik erachter wat het nou is, het lukt me niet om het plaatje compleet te krijgen. Het zouden dus verschillende insecten kunnen zijn. Zijn er manieren om beestje te lokken ofzo. Het is me namelijk een raadsel hoe het zo structureel ontdekking voor kan zijn en toch flink de etterbak uit te hangen.
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Het verbaast mij dat het dier schrikt van licht. De meeste vliegende insecten die ik ken, gaan juist op het (maan)licht af. Dat is ook waarom je meestal een wit laken met daarop schijnend een witte lamp gebruikt om die dieren te kunnen zien.

Als ik je beschrijving zo leest, zou ik denken dat het om een sprinkhaan gaat. Die zijn langwerpig, hebben stevige poten en als ze vliegen, dan produceren ze een brommend geluid. Naar ik heb begrepen kunnen deze dieren ook flink stinken als het heel warm is (vanwege de voeding of zo).
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
macaco
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 02:39

Bericht door macaco »

Ik kan nog iets specifieker zijn: De geur lijkt voor mij heel erg op die van de stinkwants, deze beesten ben ik vaker tegengekomen en de geur ken ik.

Verder heb ik deze afzetting zien zitten onder de bladeren van een plant aan mn (frans) balkonnetje:

Afbeelding

Dit is de afbeelding van http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_stinkwants.

Het verklaard nog steeds niet waarom het zo'n hardnekkig te spotten beest is. En of het dus echt wel die stinkwants is. Die keer dat ik het heb gespot was het ook nog de schaduw van het ding. Het kwam achter de plee langs gevlogen denk ik. Echt vaag dus, en ik heb mezelf ook serieus afgevraagd of het niet mn fantasie was, de neiging is om het toch serieus te nemen. Maar met een groot vraagteken, dat wel.
Ook de beten, nadat je enkele malen in het donker 's nachts uit bed bent gesprongen van een beet of iets glibberigs dat over je kruipt, is de neiging groot om bij het minst of geringste alarm te slaan. Om kalm te blijven en rustig waar te nemen is lastig.

Heb vandaag een aantal bulten op mn onderbenen, maar dat kunnen heel goed muggenbulten zijn. Niet het regelmatige patroon waar ze op verschillende sites het over hebben. Dus bedwantsen? Ik weet het niet.
Vandaag al het beddegoed en de matras geinspecteerd, maar geen enkele aanwijzing gevonden. Verder alles hygienisch schoon houden in huis...

Met mn klamboe die als een tent hermetisch om de matras is gedaan met wasknijpers om het ding af te sluiten, zou het goed moeten gaan vannacht. Daarbij een zaklamp voor het in en uit gaan (ja het kan niet gek genoeg).

Maar alle speculaties op een stokje, waar moet ik op letten? Het kunnen best een combinatie van insecten zijn. Kakkerlakken heb ik trouwens uitgesloten. Ik denk dat als je die hebt, dan weet je het heel snel zeker.

Zodra ik weer bruin/groene drek vind, zal ik het op de foto zetten, misschien dat dit een aanwijzing kan verschaffen. Mocht het allemaal niet lukken, dan maar tot eind september uitzitten. Dan zal het vanzelf wel overgaan...
Plaats reactie