Beginnen met rozenkevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Dark_Moon
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 19:18

Beginnen met rozenkevers

Bericht door Dark_Moon »

Hoi, ik had al een paar vraagjes gesteld in mijn voorstel-topic maar ik heb nog wat bijkomende vragen en het leek mij handiger om die hier te plaatsen. Ik heb ondertussen ook al de caresheets gelezen van het forum btw.

1) Als ik naar die webshops ga van kwekers zie ik altijd zoveel mooie verschillende rozenkever soorten, als ik mijn ma kan overhalen, is het dan veilig om via internet kevers te kopen (bij betrouwbare kwekers wel te verstaan) ?
2) Zo ja, koop ik dan beter volwassen kevers of larven?
3) Als ik het terrarium en opkweekbakje inricht kan dat gewoon met terrarium humus i.p.v potgrond of aarde uit het bos? Maakt het uit wanneer ik bladeren en hout ga rapen?
4) kunnen er planten geplaatst worden (bv. een orchidee) in de bak met imago's?

Sorry voor de vele vragen, maar lijkt me beter om te veel te vragen dan te weinig :D
Alvast bedankt!
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Dark_Moon,

Allereerst welkom op het forum.
1) Webshops
- Op dit moment levende dieren per post laten bezorgen is onverantwoord. De temperatuur is te laag voor ze. Ook met heatpack is het maar zo/zo of ze het overleven.
- Webshops zijn altijd commercieel, oftewel ze vragen vaak woekerprijzen voor soorten die je hier op het forum voor een paar euro kunt krijgen.
- Ze zijn pas interessant als ze een soort hebben die niet veel aangeboden wordt. Maar dat zijn dan vaak ook de soorten waarmee je niet moet beginnen :D .
2) Imago's of larven
- Met imago's heb je meteen iets leuks in je bak, dat is waar. Maar als je de verkoper niet 100% kan vertrouwen, dan koop je vaak een kat in de zak en zijn jouw dieren al bejaard en op sterven na dood. Bovendien zijn imago's ook veel duurder. Voor de prijs van 1 koppeltje kun je vaak al gauw 10 larven scoren.
- Met larven ben je goedkoper uit. Maar heb je veel meer geduld nodig voordat er iets leuks in je bak rondloopt.
3) Terrarium humus
- Ik weet niet wat je met deze term bedoeld, maar als je die in de winkel moet kopen is deze niet geschikt als larvenvoer.
- De larven hebben bladhumus nodig, dat is net het laagje onder de dode bladeren in het bos. De bladeren die dit jaar zijn gevallen kunnen ze niet verteren.
- Als je met rozenkevers begint heb je niet veel rot hout nodig, dan kun je volstaan met bladhumus.
4) Planten in het terrarium
Het wordt niet veel gedaan, daar zijn een aantal redenen voor:
- Als je kevers het goed doen, komen er larven. Deze vinden plantenwortels een aangename afwisseling met de humus. Resultaat: dag plant.
- Als de kevers in verhouding tot de plant te groot zijn, verwoesten ze het gebladerte met hun scherpe klauwen. Resultaat: dag plant.
- Op een gegeven moment zul je larven willen gaan zoeken of het substraat willen verversen. Dan moeten de planten er ook weer allemaal uit.
Als je planten wilt, zou ik voor een mooie nepper gaan.

Kom je zondag a.s. naar Houten? Hansje Pansje heeft een paar mooie rozenkever beginnerssoorten bij zich (ik ben in die afdeling alweer bijna uitverkocht), misschien zelfs wat imago's.

Enne, je hoeft je echt niet te verontschuldigen voor al je vragen. Zo zijn wij allemaal ooit eens begonnen.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Dark_Moon
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 19:18

Bericht door Dark_Moon »

Bedankt om te antwoorden!

1) Inderdaad, bij deze koude zou ik niets via de post laten bezorgen. Ik bedoelde meer in de lente ofzo. Maar misschien beter dat ik op fora vraag naar larven dan, als dat goedkoper is.
2) Zoals hierboven, als larven zoveel goedkoper zijn koop ik liever larven. Geduld heb ik wel hoor!
3) Met terrarium humus bedoel ik de aarde die je in dierenwinkels kan kopen om in het terra te leggen, ik wist niet dat ze hiervan aten. Ik dacht dat ze van de bladeren en hout aten dat je ermee vermengde en ik las ook iets dat je dan kans hebt op een 'fruitvliegen plaag' met aarde uit het bos?
4) Ik heb zoiets van: of echte planten of geen planten, dus dat worden geen planten! :mrgreen:

Ik woon een beetje te ver om naar Houten te gaan (Vlaams-Brabant), en ook gezien mijn leeftijd dat ik er niet zelf kan geraken... Voor het laatst wel naar de reptielenbeurs in Lebbeke gegaan maar daar hadden ze alleen larven en was nog niet verdiept in insecten, dus ik had geen idee.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Nou, zo te horen gaat het bij jou wel goedkomen, want geduld is één van de belangrijkste succesfactoren bij het kweken van kevers.

Fruitvliegen krijg je pas als je ook imago's hebt die banaan eten ..... dat vinden fruitvliegjes namelijk ook om te smullen.
Gewone bosgrond/humus overleven fruitvliegen niet :D .

Wachten tot de temperaturen weer een beetje beter zijn ('s nachts zo rond de 15 graden) is een goede zet, als je van de postbode afhankelijk bent.

Succes met de hobby.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

Dark_Moon schreef:Ik woon een beetje te ver om naar Houten te gaan (Vlaams-Brabant), en ook gezien mijn leeftijd dat ik er niet zelf kan geraken... Voor het laatst wel naar de reptielenbeurs in Lebbeke gegaan maar daar hadden ze alleen larven en was nog niet verdiept in insecten, dus ik had geen idee.
en er waren kevers te vinden hoor
hadden 4 pakketjes van 5 kevers op tafel staan ter promotie ,welke gratis waren voor wie beloofde zich in te lezen hier op het Coleoptera Forum
hebben er 3 terug naar huis teruggenomen,daar er geen interesse voor was
Dark_Moon
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 19:18

Bericht door Dark_Moon »

Vreemd, niet gezien :oops:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De vliegjes soms in/uit boshumus komen zijn varenrouwmuggen. Ze lijken erg veel op fruitvliegen alleen leven hun larven juist van organisch materiaal zoals boshumus en planten wortels.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik ben zo iemand die tegen beter weten in toch echte planten in mijn terrarium houd. En ja het kan best, maar het blijft minder mooi als in bijvoorbeeld een gifkikker terrarium.

Wat je moet proberen is wat robuuste planten te gebruiken. Aangezien plantenwortels vaak worden aangegeten zijn planten met oppervlakkige wortels het beste. Mos is ook een uitkomst, heel oppervlakkige wortels en gemakkelijk te verwijderen als je naar larven opzoek gaat.

Zie foto's in onze show ons je setup topic.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Dark_Moon
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 19:18

Bericht door Dark_Moon »

Dan denk ik eens te proberen met 1 plant en als het niet lukt haal ik er hem gewoon uit!

Nog een vraagje:
Je zegt dat ze pas gevallen bladeren niet verteren en dus bosgrond moet gebruiken waar al 'bladeren' in zitten? Maar na een tijd geraakt dat toch ook op? Moet je dan gewoon op tijd mengen met nieuwe bladeren ofzo??
Sher
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Bericht door Sher »

Volgens mij kun je dan het oude substraat bij je moeder in de tuin gooien en haar vertellen dat ze nu hele goede compost heeft gekregen. Uit het bos haal je dan weer nieuw substraat, als ik het goed gelezen heb.
Plaats reactie