Mijn kweekruimte

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Mijn kweekruimte

Bericht door Bahamut »

Ik weet eigenlijk niet of dit bij "Kweken" of bij "Huisvesting" hoort, maar goed ik doe het toch hier.
Op aanvraag van enkele collega’s wil ik hiermee bondig tonen hoe ik kweek (substraat, dozen, ...).

Dit is mijn kweekruimte, een nogal vrij bescheiden kamer met veel dozen met larven in. De meeste emmers hebben een inhoud van tussen de 6 en 10 L. De vierkante dozen hebben een inhoud van 5,7 L.

Afbeelding
Afbeelding
De meeste dozen zijn vrijwel volledig gevuld (de hoogte van het substraat is erg belangrijk opdat een larf zich goed kan voelen in zijn omgeving).

Dit zijn enkele dozen met volwassen kevers in. Deze bevinden zich in diapauze en van zodra ze actief worden komen ze samen in grote kweekdozen van 20 tot 70 L.
Afbeelding

Het substraat is voornamelijk eiken/beukenblad-humus uit het bos. Hiernaast gebruik ik eikenhout (met een percentage beuk), fijngemalen via een hakselaar (wordt sneller opgenomen door de larven). Het hout komt steeds onderaan te zitten in de larvenbakken bedekt door een stevige laag substraat (ongeveer 50/50). Af en toe laat ik ook een grote stronk in het diepste gedeelte van de bak toe (vooral bij meerdere L3 larven in een grote bak).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe ik het substraat vind, zal ik hier nog posten (ik moet morgen zowiezo langs het bos).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Een kijkje in de keuken van een michellin kok ! Gaaf !
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

wow ik wil ook zoveel bakjes, maar hoe kan je nou bij de achterste onderin om grond te vervangen ofzo?
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Omdat mijn humus niet top is, ben ik benieuwd naar het vervolg.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Koen schreef:wow ik wil ook zoveel bakjes, maar hoe kan je nou bij de achterste onderin om grond te vervangen ofzo?

Ik doe de vervanging ongeveer om de maand en half. Hierbij moeten de voorste bakken verplaatst worden om aan de achterste te geraken. ;)
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Het is altijd leuk eens de werkwijze van een ander te zien.

"A picture speaks a thousand words."
An inordinate fondness of beetles.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Mooi hoor!!!
Pffffff, erg onder de indruk!

Tevens blijkt hieruit ook wel weer het verschil tussen de michellin kok en de amateurkok :lol:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Petra schreef:Mooi hoor!!!
Pffffff, erg onder de indruk!

Tevens blijkt hieruit ook wel weer het verschil tussen de michellin kok en de amateurkok :lol:
Ik begrijp het wel als je amateurkok wil blijven, zoveel bakken! Toch wil ik wel michelin kok worden. :lol:
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

zo tom je bent goed bezig
pas maar op want ik ga je opvolgen
maar het is erg leuk om te zien hoe je dit allemaal voorbereid
erg handige informatie
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Tof om te horen Romano!

Ik moet je wel zeggen dat op deze schaal kweken toch wel wat tijd in beslag neemt iedere maand en half (een aantal uurtjes het bos in om substraat en hout te verzamelen, een aantal uurtjes in de kweekruimte om het substaat te vervangen...).

Ben trouwens gisteren nog even langsgeweest bij het bos in mijn buurt.
Afbeelding

De eik is in de winter typisch te herkennen aan zijn grillige schorsstructuur alsook de vrij kronkelende zijtakken:
Afbeelding

Het bladerdek (beuk en eik):
Afbeelding

Hieronder ligt dan de fijne humus laag (hier reeds voor een deel weggeschept):
Afbeelding

Witrot houtstronken vind je her en der; kwestie van een beetje zoeken!
Plaats reactie