Vraagjes over P. m. peregrina

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Laurens
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: do 31 mar 2011, 15:24

Vraagjes over P. m. peregrina

Bericht door Laurens »

Er is een klein kansje dat ik op school een bak kan vrijmaken voor een Pachnoda-soort. Maar eerst nog veel inlezen, rondvragen, regelen...
Om eens met het vragen te beginnen...

1. Bij Kreca, een voedseldierenwinkel, verkopen ze de zogenaamde "Pachnoda butana". Kan het kloppen dat dit een foute benaming is voor de P. m. peregrina? Want ze verkopen ze héél goedkoop (zie hier), dus dat zou mooi uitkomen. Zo nee, maakt het veel verschil in verzorging?
2. Is het handig om een populatie te beginnen met larven/kevers die als voedseldier zijn bedoeld? Ik lees hier en daar dingen over mijten enz., en ik weet dus niet zeker welke kwaliteit ik daar kan verwachten...
3. Ik zie dat de meeste mensen kevers van verschillende fasen in verschillende bakken houden. De bak die mogelijk beschikbaar is is een terrarium/paludarium (waterhoogte max 10-15cm) met een bruikbare ruimte van 120×40×50. is het mogelijk om hierin alle fasen tegelijk te houden?
4. Deze bak is wel groter dan gemiddeld voor Pachnoda's, is het misschien ook mogelijk om wat makkelijke maar grotere keversoorten te houden? Dan alsnog wel met alles in één bak... Zo nee, zou ik dan misschien nog een of meer andere kleine soorten erbij kunnen zetten?
5. Klopt het dat een bak, eenmaal draaiend, niet veel regelmatig onderhoud nodig heeft? Af en toe de bodem vervangen waarschijnlijk, en natuurlijk eten beschikbaar houden, maar verder?
6. Beetje rare vraag misschien, maar hoe pak je zo'n beest nou precies op? :mrgreen: Ik lees hier en daar over bijtende larven en zo, dus waar zit nou het punt waar hij niet bij kan? En een volwassen kever, hoe doe je dat?

Zo, volgens mij is dat al heel wat. Eerst dit maar eens, en dan later nog maar eens verder kijken.
Nog behoorlijk aan het inlezen hier...
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Laurens schreef: 1. Bij Kreca, een voedseldierenwinkel, verkopen ze de zogenaamde "Pachnoda butana". Kan het kloppen dat dit een foute benaming is voor de P. m. peregrina? Want ze verkopen ze héél goedkoop (zie hier), dus dat zou mooi uitkomen. Zo nee, maakt het veel verschil in verzorging?ik denk dat het weinig uitmaakt
2. Is het handig om een populatie te beginnen met larven/kevers die als voedseldier zijn bedoeld? Ik lees hier en daar dingen over mijten enz., en ik weet dus niet zeker welke kwaliteit ik daar kan verwachten...ik ben ook gewoon met larven uit de dierenwinkel begonnen, kan weinig kwaad. mijten desnoods verwijderen met een kwastje als het er te veel zijn
3. Ik zie dat de meeste mensen kevers van verschillende fasen in verschillende bakken houden. De bak die mogelijk beschikbaar is is een terrarium/paludarium (waterhoogte max 10-15cm) met een bruikbare ruimte van 120×40×50. is het mogelijk om hierin alle fasen tegelijk te houden?het kan wel maar je zult minder nakweek overhouden als er teveel larven in zitten die elkaar vaak tegenkomen en genoeg voeren dan kan het
4. Deze bak is wel groter dan gemiddeld voor Pachnoda's, is het misschien ook mogelijk om wat makkelijke maar grotere keversoorten te houden? Dan alsnog wel met alles in één bak... Zo nee, zou ik dan misschien nog een of meer andere kleine soorten erbij kunnen zetten?je kan 1 pachnoda en 1 eudicella soort samenhouden zonder kruisingen, maar geen 2 eudicella of pachnoda soorten. maar dan weet je van nakweek niet van welke soort de larven zijn
5. Klopt het dat een bak, eenmaal draaiend, niet veel regelmatig onderhoud nodig heeft? Af en toe de bodem vervangen waarschijnlijk, en natuurlijk eten beschikbaar houden, maar verder?je moet ook sproeien. ik ben met voeren enzo elke week in totaal 15-30 minuten bezig, maar ik doe het op mijn gemakkie
6. Beetje rare vraag misschien, maar hoe pak je zo'n beest nou precies op? :mrgreen: Ik lees hier en daar over bijtende larven en zo, dus waar zit nou het punt waar hij niet bij kan? En een volwassen kever, hoe doe je dat?gewoon vastpakken aan de zijkant. zo doe ik het
Laurens
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: do 31 mar 2011, 15:24

Bericht door Laurens »

Ok thanks, daar heb ik wat aan :) sproeien was ik even vergeten, er zit nog wel een sproeisysteem in de bak, met een tijdschakelaar zou je dan evt. 1 minuut elke dag kunnen doen, of om de dag of zo. Dus dat is geen probleem.
Nog behoorlijk aan het inlezen hier...
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

1. Ja, dat is dezelfde soort als P. m. peregrina
2. Dat is goed hoor, misschien heb je dan geen heel grote kevers. Mijt kunnen alle kevers krijgen, maar het is ook weg te krijgen. (zoek maar eens mijten op met de zoekfunctie)
3. Je kan alle fasen daar in doen, maar larven en imago's kunnen elkaar bijten, en eitjes kunnen opgegeten worden. heb ik gelezen.
Maar larven hebben niet veel plaats nodig, ongeveer 0.5 liter humus per larf is genoeg.
4. Nee, veel grotere soorten voor beginners zijn er niet echt.
5. Larven hebben wel om de maand nieuw substraat nodig.
6. Pachnoda's kunnen je moeilijk pijn doen hoor, ik pak ze altijd op met duim en wijsvinger op de zijkanten. Een volwassen kever heb ik nog niet gehad, dus dat moet ik nog uitvinden. :lol:

EDIT: Koen was eerst. :roll:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

1 Pachnoda butana zegt me niks. Ik denk dat het gewoon om de Pachnoda
marginata peregrina gaat maar een afbeelding van een imago (volwassen
kever) zou dat kunnen bevestigen. Nee alle Pachnoda's hebben dezelfde
verzorging
2 Lijkt me niet zo'n probleem. Voedseldieren worden vaak goed gevoed en
verzorgd omdat je anders gezeur met je klanten kijgt ivm zieke dieren die het
gegeten hebben
3 Dat zal geen probleem zijn, je hebt ruimte genoeg. Zorg ervoor dat je die 10
wel pakt aan substraat dikte.
4 Ja ook dat is heel goed mogelijk, afhankelijk van de agressie van het soort.
5 Ook dat klopt (je gaat door voor de bonus ;) ) af en toe sproeien
6 Een volwassen kever/imago heeft geen kaken meer zoals in zijn larf stadium.
Bijten zal dus niet voorkomen. Bij de larf verschilt de grote, kracht vd kaken
en agressie per soort. Rozenkeverlarven heb je weinig van te vrezen ! Zal
vanavond een foto uploaden hoe je het beste een larf beet pakt.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zou niet automatisch sproeien, is snel te veel en je hebt er geen controle over. Als je met de hand sproei zie je waneer het genoeg is en kun je stoppen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

en niet dagelijks.
Laurens
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: do 31 mar 2011, 15:24

Bericht door Laurens »

Oké, heerlijk om zo overspoeld te worden met info :mrgreen: dat sproeien moet ik dus wel even bekijken, gezien de bak op school zou komen te staan. Normaal is met de hand geen probleem (behalve weekend misschien, hoe nauwkomt dat?), maar in de vakanties zit ik toch wel vast aan automatisch... En niet dagelijks, hoe vaak dan ongeveer? Zo zie je maar, het is nog lang niet rond.
0,5l humus per larf... hmm als ik 15cm bodem reken (moet makkelijk passen) kom ik op 72 liter bodem, dus dat moet wel lukken. En tsja, dat bijten van de imago's (de volwassen dieren, toch?), zou dat veel gebeuren? Zo'n grote bakmoet wel beetje vol blijven natuurlijk :mrgreen:
Nog behoorlijk aan het inlezen hier...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Verschillende soorten zou ik niet bij elkaar doen - de larven lijken allemaal op elkaar
Laurens
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: do 31 mar 2011, 15:24

Bericht door Laurens »

Is dat erg? Ik hou ze sowieso allemaal in één bak, dus...
Nog behoorlijk aan het inlezen hier...
Plaats reactie