Dorcus titanus sumatra

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
alfred
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 17:52

Dorcus titanus sumatra

Bericht door alfred »

ik heb ook het aanbod gekregen voor een Dorcus titanus sumatra (grote kaakkever). Hoe groot kan deze kever woorden? En hoe oud kan een imago worden?

Alvast dank voor de antwoorden! :lol:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dorcus titanus uit Sumatra kan als ik mij niet vergis tegen 100 mm aanleunen. Imago's kunnen mits goede voeding vrij oud worden (tot 2 jaren dacht ik).

Ik ken eigenlijk slechts 2 ondersoorten (D. titanus titanus / 100 mm max. en D. titanus palawanicus / 115 mm max.), maar er zijn er nog wel.

Mvg,
Tom
alfred
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 17:52

Bericht door alfred »

bedankt voor de info!


meer is altijd welkom! :P
alfred
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 17:52

Bericht door alfred »

weet iemand wat meer over Chalcosoma atlas hoe groot kunnen ze worden en hoe oud word een imago?


alvast dank,
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hoeveel soorten ga je nog opnoemen ? :lol: Kom op en lees eens even goed het forum ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

alfred schreef:weet iemand wat meer over Chalcosoma atlas hoe groot kunnen ze worden en hoe oud word een imago?


alvast dank,
Ik moet toegeven dat, wat betreft gedetailleerde beschrijvingen van keversoorten het forum ietwat gebrekkig is (althans voor sommige soorten dan). Lengtes worden niet echt vernoemd tenzij in een bepaald onderwerp.
Misschien moeten we deze aanpassen bij de rubriek "soorten" ipv enkel een foto te posten.

Voor Alfred: C. atlas wordt beschouwd als de "kleinere" Chalcosoma soort. Niettemin worden maximum lengtes opgemeten van 110 mm voor mannetjes en rond de 65 mm voor vrouwtjes.
Over het algemeen worden de meeste Cetonidae en Dynastidae enkele maanden oud als volwassen kevers (6 tot 8 maanden zijn gemiddelde waarden). Lucanidae kunnen daarentegen ouder worden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

alfred schreef:weet iemand wat meer over Chalcosoma atlas hoe groot kunnen ze worden en hoe oud word een imago?


alvast dank,
Alfred,

Graag in het juiste topic plaatsen! Dit topic gaat over Dorcus titanus sumatra, toch?

Pim
ossenkamp
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 20:51

Bericht door ossenkamp »

Welke caresheet kan ik voor deze soort aanhouden? En is het erg als deze soort geen beetle jelly krijgen, want dat hebben ze bij de vorige eigenaar nooit gehad..

Alvast bedankt
Willem
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo dom was dat ik niets van hem/haar kon leren.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Heeft de vorige eigenaar jou iets meegegeven van kweekinfo? Lucanidae kweekinfo is niet mijn sterkste vak (Harald? Jij hebt hier veel ervaring mee, niet?).

Beetle jelly is slechts een extra voedingsmiddel om de volwassen dieren langer in leven te houden. In de natuur zullen ook niet alle kevers bomensap of fruit vinden; dan teren ze alleen uit hun reserves opgemaakt tijdens het larvaal stadium.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Dorcus heeft hard verrot hout nodig. dit is hout dat (uiteraard) verrot is maar waar je met moeite kleine stukken vanaf kan breken.
meestal gaat dat pas met een schroevendraaier of zo.

het beste kan je enkel grote stukken (minimale diameter 10cm) nemen en daar de bodem van de kweekbak mee vullen.
de overige ruimte vul je op met gewoon substraat of verrot hout.

als je zeker weet dat de dieren gepaard hebben, laat dan de mannetjes niet bij de vrouwtjes.

op een gegeven moment zie je verschillende graafgangen in het hout dit is de tijd om de stukken hout open te breken (voorzichtig uiteraard) en de larven te verzamelen, waarna je ze apart op laat groeien
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie