Medebewoners

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
kistgeit
L1
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 19:23

Medebewoners

Bericht door kistgeit »

Even een vraagje, ik heb mijn bosgrond een tijdje geleden uit heb bos gehaald en nu beginnen er wat medebewoners van mijn kevers uit hun eitjes te kruipen zoals pissebedden en net zag ik een duizendpoot. Ik vroeg me af welke van deze medebewoners geen kwaad kunnen en ik dus rustig kan laten zitten en welke ik beter kan verwijderen.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

als er niet te veel in zitten zou je alles kunnen laten zitten.
enkel de duizendpoten kunnen wel eens een eitje pakken of misschien een kleine L1 larve maar veel schade zullen ook zij niet toebrengen.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kistgeit
L1
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 19:23

Bericht door kistgeit »

Ok dank je! Ik hou het in de gaten
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hier een foto van een medebewoner, ik ben ze al verschillende keren tegen gekomen. Ik was deze post begonnen omdat ik niet wist wat het was maar ben er inmiddels achter, het is een ritnaald
Weet iemand of ze kwaad kunnen?

Afbeelding

Het larfje heeft 6 poten en zijn huid is hard. De kleur is donkergeel. Deze is zo'n 1 centimeter lang maar ik ben al grotere tegen gekomen. Verder beweegt hij continue kronkelend (hij maakt een rondje van zichzelf naar links, strekt zich en vervolgens maakt hij een rondje van zichzelf naar rechts).
Het krekelbakje was verder leeg, maar dit kan een foutje zijn geweest ik weet dat enkele bakjes leeg waren.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

deze kunnen kwaad
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik heb inmiddels ook zijn papa of mamma te pakken, een bloedrode kniptor zit hier lekker hyper te springen in een bakje.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik ben helemaal in mijn nopjes met mijn nieuwe cameraflitser. In mijn flitstocht kwam ik weer een interessante medebewoner tegen. Zie hier de Grote platrug (Polydesmus angustus) een miljoenpootsoort. Of is dit hem niet?

Afbeelding
(Klikken voor vergroting)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

dat is leuk.
ik heb eergisteren 3 ritnaalden gevangen :twisted:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je maakt er hele mooie foto's mee ! Wat doet de ritnaald eigenlijk voor kwaad ?
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

:oops: die ritnaald is voor mij gewoon een meelworm die ik aan mijn ex-reptielen voerde en nu aan mijn kippen, ik geef er zelfs geld voor om ze aan te schaffen :lol: :lol:

Het vervelende is dat deze diertjes als ze (half) verorberd zijn, de kop nog een tijdje door kan knagen.
Voor reptielen kan dat gaatjes in de buik betekenen, voor mijn kippen is er dacht ik geen schade.

In je bak betekenen ze volgens mij einde kweek omdat ze vast en zeker de eitjes zullen aanvreten/opeten?
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie