Hongarije

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
joske
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 22:29

Hongarije

Bericht door joske »

hallo,

ik weet dat het nogal vroeg is maar ik vertrek in de zomervakantie naar hongarije.
weet er iemand wat ik daar kan vinden van insecten? hoe? wanneer?

mvg joske
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

genoeg
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dat is een beetje kort van stof Bert, wellicht een bron op basis waarvan je dat zegt.

Neemt niet weg dat Hongarije absoluut een mooie plek is voor kevers (en vlinders). Op de website van de kevercollectie van het Hongaarse natuurhistorische museum is redelijk wat te vinden: http://www.nhmus.hu/ColeoColl/index.html
Bij trip reports kun je de foto's zien waar en welke kevers ze hebben gevonden bij veld trips. De naam in de linkjes kun je in googlemaps kopiëren zodat je kunt zien waar wat gevonden is. De linkjes in hoofdletters zijn buitenland (dus niet Hongarije)

Verder vond ik nog twee wetenschappelijke artikelen over kevers in Hongarije:
http://www.zfmk.de/BZB/BzB_54_4_12_Vig_Marko.pdf
http://adatbank.transindex.ro/vendeg/htmlk/pdf7221.pdf

We zijn natuurlijk erg benieuwd naar wat je gaat zien. Foto's zijn welkom! :)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

zeg dat mijn collega kweker liever persoonlijk dat korte antwoord was een hint voor hem.
we zien mekaar geregelt en ik neem hem mee naar de beurzen, dus vandaar zo kort van stof
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Aha!
Dat verklaart het inderdaad, maar dat kan helaas niet door een schermpje gezien worden Bert ;)

Ook is het voor anderen juist heel leerzaam om wat meer info te lezen,
wellicht raken meerdere mensen dan geboeid door al het schoon wat daar te vinden is en zullen zij ook een reisje die kant op boeken 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

hij gaat met de bus.
maar nu we toch op dit onderwerp zitten, wat mag je eigenlijk wel en wat mag je niet meenemen.
dat is veel belangrijker om te weten, dan wat je daar kunt vinden, want als je goed kijkt is er overal wat te vinden.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Heb je gelijk in, zou idd niet weten wat je wel of niet mee mag nemen,
is er een site waar dat op terug te vinden is?
Je eigen gras is groener dan je denkt
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

bert68 schreef:hij gaat met de bus.
maar nu we toch op dit onderwerp zitten, wat mag je eigenlijk wel en wat mag je niet meenemen.
dat is veel belangrijker om te weten, dan wat je daar kunt vinden, want als je goed kijkt is er overal wat te vinden.
dat ligt niet enkel aan de wetten van het land waar de dieren vandaan komen maar ook aan de wetten van het land waar je ze mee naar toe wilt nemen en alle landen daar tussen in.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

ik zou het niet weten, maar ik heb een bestelling gedaan bij een maat van mij in thailand en cocoons mag wel, maar levend spul niet.
ben ook eens mee geweest op expeditie en toen mocht alles in de mom van onderzoek.
maar als er wat te vinden is zal het zijn op de site van minsterie van landbouw en visserij( aid).
ik ga altijd met de auto dus verstopplaatsen genoeg, maar dan weet je nog niet wat wel en niet mag.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Dat maakt het zowiezo lastig,
want als je iets in land A mee mag nemen/mag hebben, mag het misschien niet door land B naar land C vervoerd worden.
Erg interressant, belangrijkste is dus vooral om niet gepakt te worden :D

Ook meteen een leuke vraag, wat zijn de gevolgen als je dus iets bij je hebt wat niet mag?
Want als je het in land A en land C mag hebben maar je moet door land B en daar mag het niet?

Denk stiekem dat het soms maar beter is niets te (willen) weten wil je ergens nog van kunnen genieten ;)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie