Mijn keverlarven eten ook vers blad.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Mijn keverlarven eten ook vers blad.

Bericht door Thijmen »

Ik had een bakje dolas gekocht als reptielen voer, die bleken te groot te zijn, dus ik heb bedacht ze tot kevers te laten groeien.

Bij gebrek aan bladcompost heb ik vers blad van mijn vijg en blauwe bes in de bak gegooid, dit is allemaal weg.

Ik heb er nu een handje onkruid in gegooid, maar fruitblad lijkt een succes...
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Thijmen,

Dat soort experimenten zijn nou erg waardevol. Geweldig dat je dit geprobeerd hebt. Hierdoor leren we allemaal weer wat en daar hebben we allemaal wat aan. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Bericht door Thijmen »

Ik ga vandaag bij mijn ouders een voorraad fruitblad inslaan, en dan bijhouden of het werkt, en vooral of het gezonde kevers worden.

Gezien ze in het Engels fruit beetles genoemd worden, vond ik fruitblad een logische bladsoort om mee te beginnen, mocht ik hier nieuwe larven uit kunnen kweken kan ik misschien bakjes maken met verschillende andere bladsoorten.

Nog een beetje data, de bodem waar ze in geleverd werden leek op cocopeat, daar heb ik zelf wat extra van toegevoegd.

Dus de oorspronkelijke bodem is waarschijnlijk 100% cocopeat.
Tot nu toe hebben ze ~90% vijgenblad en ~10% blauwe bessenblad gehad.
Vanochtend heb ik onkruid uit een plantenbak toegevoegd, en vanavond ga ik kijken of het minder is.
Ze zijn momenteel met 10 larven in een 2liter critterkeeper gehuisvest.
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Klopt Pachnoda's schijnen ook bladeren te lusten, ik had een bak en deelde die met mijn wandelende takken en mijn pachnoda's. Alleen mijn wandelende takken aten Laurierprunus en sommige Pachnoda's gingen er ook van eten, alleen de bladeren waren toch te giftig voor mijn Pachnoda's. Dus er zijn een paar dood gegaan. Heb ze toen allemaal verwijderd uit de bak. Wist niet dat ze zo makkelijk gingen eten van de bladeren. Denk dat Pachnoda's ook bladeren eten, fruitbladeren zou zeer goed kunnen, hazelaarbladeren zou ook kunnen.
Er zijn meer keversoorten die bladeren eten van bepaalde bomen (als hoofdvoedsel).
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Hier knagen pachnoda's lekker vers bramenblad. Maar dat laurierkers giftig is wist ik niet, dus dat ga ik er subiet uithalen
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Het verhaal gaat dat er menig mensen er dood aan zijn gegaan, de meeste bewust. Vooral de jonge blaadjes,
ben tuinman geweest, ik scheerde hele heggen, de amandellucht die ervan afkwam, wel lekker, maar o zo dodelijk als je de jonge blaadjes zou eten.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

De Calvisia kneubuelehri (wandelende tak) is afhankelijk van deze plant.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat andere insecten het ook kan eten, mijn Pachnoda's konden het niet en ben er twee aan kwijt geraakt, maar wij de mens kunnen ook niet alles eten, insecten en dieren kunnen meer eten, maar bij insecten heeft het ook nog een rol. De gifstoffen worden door gegeven, dus het zijn giftige hapjes voor diegene die ze opeten, niet dat ze eraan dood aan, maar buikpijn en dat ze zeer vies smaken zal de dieren er toe aanzetten ze niet meer te eten... maar goed ook...
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Ik weet het, ik heb de bladeren er ook uitgehaald. Die calvisia gaan in een ander bakje vertoeven. Zitten nog in ei..
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Bericht door Thijmen »

Ze zijn aan het verpoppen, 1 van de cocons zit tegen de ruit waardoor ik er in kan kijken.

Ze hebben voornamelijk amarantblad afgewisseld met vijgenblad gegeten.
20211009_132815.jpg
20211009_132815.jpg (170.19 KiB) 4846 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Plaats reactie