Bladhumus wil niet drogen

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bladhumus wil niet drogen

Bericht door Capsicum »

Ik wilde eigenlijk mijn bladhumus laten drogen om het ongedierte eruit te krijgen, maar dat wil momenteel niet echt lukken met dit weer. Zelfs niet in een grote open bak. Ik zit ook niet echt wachten op behandelen met magnetron etc. Geven jullie larven wel eens humus zo uit het bos, dus onbehandeld? En kan dit voor grote problemen zorgen? Er komen voor nu l3 larven in.

Groetjes
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Arie,

Ik geef al tijden geen humus direct uit het bos meer. Ik droog al het blad eerst om zo al het ongedierte er uit te laten gaan. Ik snap dat met dit weer drogen niet erg gemakkelijk is. Daarom zorg ik er voor dat voordat de herfst begint mijn wintervoorraad al klaar ligt. In nood kan je uiteraard humus uit het bos halen en direct aan jouw larven geven. Let alleen op hoe het verder gaat met ze.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Bedankt Pim, dan is het nu even niet anders. Wilde toch alvast een start maken. Ik ga ze in de gaten houden. Komende tijd ga ik aan de slag met een flinke voorraad om te drogen.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Mijn larven krijgen het eigenlijk altijd recht uit het bos. Ik maal het alleen fijn voor ze. Eigenlijk heb ik daar nooit problemen mee. Al het blad dat niet meteen in de bakken gaat zet ik vaak in de garage in een open vuilnis zak. In de zomer droogt het dan nog wel enigsinds maar in de winter blijft het inderdaad vrij nat. Ook dit eten ze gewoon op.

Maar dat is mijn ervaring, alleen op MTU en wat kleine soortjes en ik doe het ook nog niet zo heel lang.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Als je het binnen bij de verwarming zet is het heel snel droog ;)
Plaats reactie