Hoi ik ben Lisa

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Lisa
Ei
Berichten: 1
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 15:44

Hoi ik ben Lisa

Bericht door Lisa »

Hallo!

Ik ben Lisa. Ik ben Duitser, maar ik woon al meer dan 10 jaar in Nederland.

Wij zijn op zoek naar een makkelijk eerste huisdier voor ons dochter een zijn nu naar lange overleggen bij de rozenkever, omdat zij de kevers een ook de larven heel fascinerend vind een ik gelezen heb dat zij makkelijker optevoeden zijn dan andere insecten. Wij weten dat het insecten zijn, en daarom om naar te kijken een niet om aanteraken.

Ik heb er wel online veel informatie over gevonden, maar de was in veel gevallen tegenstrijdig (bijvorbeeld staat op een site dat je een warmtelampje nodig hebt en op de andere dat een warmtelampje niet aanteraaden is omdat het de bodemsubstraat uitdroogt).

Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om betrouwbare informatie over het opvoeden van rozenkevers te vinden (kan in Engels, Duits of Nederlands zijn)! Ook als iemand een winkel in Nederland weet waar je informatie over rozenkevers kan krijgen een alles belangrijke kunt kopen, dat zou heel fijn zijn. Ik weet niet eens of zoiets bestaat of niet.
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Welkom Lisa, je kunt hier op het forum werkelijk van alles lezen. Ook larven en kevers worden hier door leden aangeboden voor schappelijke prijzen. Veel lees plezier en succes met de nieuwe hobby.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Welkom hier! Op het forum kun je inderdaad al heel veel leren, dus kijk gerust eens rond en stel je vragen!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Lisa, je dochter boft maar :D Een makkelijk soort om mee te beginnen en die makkelijk en goedkoop te verkrijgen is is de Pachnoda marginata peregrina. De larven worden bij diverse dierenwinkels onder de naam Dola verkocht als voedseldier voor oa reptielen.
Een warmte lamp is niet nodig voor de larven. Zij gedijen juist prima zonder licht onderin het humus. Voor de volwassen imago's (kevers) kan een lampje in het terrarium ze wat actiever maken en je ziet ze beter. Het hoeft geen warmte lamp te zijn. Kamertemperatuur is voldoende en dus kun je ook voor een ledlamp gaan. De kans bestaat inderdaad dat heg substraat teveel uitdroogt door een warmte lamp. Tenzij het terrarium op een hele koude zolder staat waar de temperatuur onder de 18 graden is.
Kijk en lees gerust wat rond, er is genoeg informatie te vinden ;)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Lisa,

Welkom op het forum.
Leuk dat jullie voor jullie dochter aan kevers denken. Ik snap dat je die tegenstrijdige informatie lastig vindt. Ikzelf zie dat voornamelijk gebeuren op bv Facebook, waar iedereen maar wat kan roepen. Op dit forum zitten echter de meeste Nederlandstalige hobbyisten met veel kennis. Over de jaren heen is er al behoorlijk wat gepost aan informatie, dus je kan uiteraard jouw vragen hier best beantwoord vinden.
Veel plezier op het forum.

Pim
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoi en welkom! :)
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Hansje Pansje schreef: do 26 nov 2020, 15:29 Dag Lisa, je dochter boft maar :D Een makkelijk soort om mee te beginnen en die makkelijk en goedkoop te verkrijgen is is de Pachnoda marginata peregrina. De larven worden bij diverse dierenwinkels onder de naam Dola verkocht als voedseldier voor oa reptielen.
Een warmte lamp is niet nodig voor de larven. Zij gedijen juist prima zonder licht onderin het humus. Voor de volwassen imago's (kevers) kan een lampje in het terrarium ze wat actiever maken en je ziet ze beter. Het hoeft geen warmte lamp te zijn. Kamertemperatuur is voldoende en dus kun je ook voor een ledlamp gaan. De kans bestaat inderdaad dat heg substraat teveel uitdroogt door een warmte lamp. Tenzij het terrarium op een hele koude zolder staat waar de temperatuur onder de 18 graden is.
Kijk en lees gerust wat rond, er is genoeg informatie te vinden ;)
Toch even toevoegen, bij mij is het 's nachts 16,5 graden (en vorig jaar was het soms 15 graden) en dat is niet nadelig gebleken!
Live, Larf, Love
Plaats reactie