Sommige kevers 'verfrommeld'?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
labeolividus
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:06

Sommige kevers 'verfrommeld'?

Bericht door labeolividus »

Hoi,

Laatst heb ik een paar van mijn voederlarven (voor de varanen) laten verpoppen. Het zijn Pachnoda marginata. De eerste poppen beginnen nu uit te komen, erg leuk.

Twee kevers zijn helemaal zoals het hoort en ook erg actief. Twee andere hun dekschild en vleugeltjes zijn 'verfrommeld'. Komt dit omdat ze te droog hebben gestaan als pop, of juist te nat?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Beide zijn mogelijk, het kan dat het substraat van de poppen uiteindelijk te droog wordt het is dan zeer verleidelijk om te sproeien maar dat levert vrijwel zeker misvormde kevers op. Wat voor mij het beste werkt is de poppen niet bovenop het substraat leggen maar toedekken met substraat, hierdoor droogt het geheel langzamer uit en is de kans op mooie kevers hoger
labeolividus
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:06

Bericht door labeolividus »

Ok dankjewel, ik heb inderdaad gesproeid om het substraat vochtig te houden, zal dus eerder een kwestie van te nat zijn geweest. Er liggen nog tien poppen, zal dat substraat dan niet sproeien.
labeolividus
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:06

Bericht door labeolividus »

Ondertussen zijn er in totaal zeven kevers geboren, waarvan de eerste twee dus helaas misvormde dekschilden hadden. De volgende vijf zijn helemaal goed en lekker actief :)
Plaats reactie