Onze eerste cocon

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Onze eerste cocon

Bericht door Nathan »

Hoera, :D
Vandaag hebben we na inspectie van onze bakken onze eerste cocon van de MTU aangetroffen.
20200202_133221.gif
(helaas de foto is niet helemaal scherp.)
De larve hebben we in september in Antwerpen gekocht.
Voor de meeste kwekers hier natuurlijk een "normaal" verschijnsel maar voor een beginnende hobbyist toch een geweldig hoogtepunt.
Is de voeding goed? Is de temperatuur goed? Is de vochtigheid goed?
Allemaal zaken die we via dit Forum langzaam geleerd hebben.
En nu blijkt toch dat het een klein succesje is.
Nu natuurlijk nog een paar maandjes wachten op de geboorte van onze eerste MTU.
Intussen hebben we nog 11 MTU larven zitten die pas over enkele maanden zo ver zijn.
Ook nog een paar Dicronorrhina derbyana larven en twee larven van de Xylotrupes gideon borneensis waar we met veel geduld op zitten te wachten.
20200202_140220.gif
Gebruikersavatar
Ratlook
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 22:24

Bericht door Ratlook »

---
Gefeliciteerd :!: :!:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY , MADNESS IS GENIUS,
AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ABSOLUTELY BORING..
---
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Gefeliciteerd
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi,
Kan iemand ons vertellen hoe lang dit proces in de cocon ongeveer duurt?
Mijn inschatting is dat de larve van onze mtu ongeveer half januari in de cocon is gekropen.
Ik zie hier af en toe foto's verschijnen van half open cocons. Ik wil de natuur zijn gang laten gaan en gewoon ongeduldig blijven wachten. Of kan ik voorzichtig een gaatje maken?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Nathan schreef: wo 25 mar 2020, 15:18 Hoi,
Kan iemand ons vertellen hoe lang dit proces in de cocon ongeveer duurt?
Mijn inschatting is dat de larve van onze mtu ongeveer half januari in de cocon is gekropen.
Ik zie hier af en toe foto's verschijnen van half open cocons. Ik wil de natuur zijn gang laten gaan en gewoon ongeduldig blijven wachten. Of kan ik voorzichtig een gaatje maken?
Mijn ervaring is maximaal 3 maanden. Je kan voorzichtig de cocon kantelen in je hand. Als er nog een pop in zit, dan voel je die rollen in de cocon. Een imago houdt zich als het ware vast aan de binnenkant, dus als je niets voelt rollen, dan kan je wel voorzichtig een gaatje maken :)
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Bij mij zaten de laatste in hele cocon 3 maand.
De kapotte cocon was van 12 Dec (gevonden) en die heb ik toevallig maandag gevonden terwijl ze nog moest afharden.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

lous77 schreef: wo 25 mar 2020, 15:27
Nathan schreef: wo 25 mar 2020, 15:18 Hoi,
Kan iemand ons vertellen hoe lang dit proces in de cocon ongeveer duurt?
Mijn inschatting is dat de larve van onze mtu ongeveer half januari in de cocon is gekropen.
Ik zie hier af en toe foto's verschijnen van half open cocons. Ik wil de natuur zijn gang laten gaan en gewoon ongeduldig blijven wachten. Of kan ik voorzichtig een gaatje maken?
Mijn ervaring is maximaal 3 maanden. Je kan voorzichtig de cocon kantelen in je hand. Als er nog een pop in zit, dan voel je die rollen in de cocon. Een imago houdt zich als het ware vast aan de binnenkant, dus als je niets voelt rollen, dan kan je wel voorzichtig een gaatje maken :)
Dank voor de informatie.
Ik voel in de cocon geen beweging dus ga ik er van uit dat er al een mooi imago gevormd is.
Dan wachten we gewoon nog een paar weken.
laten we de natuur zijn gang gaan.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

We wilden voor Nathan zijn verjaardag toch even voorzichtig een kijkje in de cocon nemen.
Nadat we eerst een klein gaatje hadden gemaakt kwam de teleurstelling.
De larve was helaas overleden. Het is al heel vroeg in het proces gebeurd omdat de larve nog niet aan de metamorfose begonnen was.
dode larve 2.jpg
dode larve 1.jpg
De fout die we volgens mij gemaakt hebben is dat we nadat we de cocon hadden ontdekt deze verkeerd (op zijn kop) hadden terug geplaatst.
Dit zijn de pijnlijke leerstappen die een beginnende keverliefhebber toch een keertje moet doorlopen.

We hebben ook nog twee Xylotrupes borneensis larven die in een cocon zitten.
Het mannetje kunnen we voorzichtig volgen omdat er in zijn cocon een klein gaatje zit dat we met een beukenblad hebben afgeschermd. hier zien we hem af en toe bewegen.

Nu hebben we nog een grote MTU L3 larve in een bak zitten. Waar we geduldig op gaan wachten.
En we hebben nog enkele MTU Larven van Marlous die ook heel hard groeien.

In Harmelen hebben we enkele Xylotrupes sumatrensis aangeschaft.
Maar deze zullen als alles goed gaat pas na de zomer in een kever veranderen.

Dus voorlopig zullen we nog moeten wachten totdat we onze eerste eigen imago's uit een cocon zien kruipen.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Zonde
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Erg jammer zeg, Ik heb het zelf helaas ook meegemaakt. In mijn geval had ik de poppen de eerste keer wat te nat, maar daarna veel te droog weggelegd. Erg zonde want je zit er wel maanden op te wachten inderdaad!
hopelijk volgende keer meer geluk!
Live, Larf, Love
Plaats reactie