Hoi!

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Lieke
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 05:45

Bericht door Lieke »

Top, dan ga ik dat morgen halen. Ik hou jullie op de hoogte!
Lieke
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 05:45

Bericht door Lieke »

Vandaag heb ik weer nieuw substraat in de bak gedaan, met flink wat rot hout erbij. Twee van de zes larven waren helaas nergens meer te bekennen, maar de vier die er nog in zitten zijn ontzettend gegroeid. Eet deze soort elkaar soms op? Of kan het zijn dat twee van de larven het begeven hebben en daarna opgegeten zijn door de rest?

Volgens mij is de grootste nu in het L3 stadium en de rest in L2. Iemand enig idee wanneer de grote gaat verpoppen en hoe lang dat stadium ongeveer duurt? Ze zien er nu hartstikke gezond uit, denk ik. Ze zijn in ieder geval goed beweeglijk.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Bedoel je de dicronorrhina derbyana? Deze soort heeft in verhouding met de grootte van de soort een snelle ontwikkeling, dus het kan goed dat je larven erg gegroeid zijn (natuurlijk hebben ze daar wel een goede kweker voor nodig, ga zo door!). De soort is naar mijn mening alles behalve kanibalistisch als ze goed eten hebben (en dat hebben ze aan de groei te zien). Het is inderdaad mogelijk dat een van de larven het loodje heeft gelegd, helaas is dan de oorzaak niet altijd duidelijk. Als de rest van de larven gezond zijn en het substraat geen ongedierte bevat hoef je denk ik niet bang te zijn voor een ziekte.
Als de eerste nu net L3 is duurt het nog een paar maanden tot ze gaan verpoppen (laten we zeggen 2-4), maar dat is altijd lastig te zeggen aangezien dat geheel aan de omstandigheden ligt. De popfase duurt 1,5 tot 2 maanden.
Plaats reactie