Verlichting in terraria

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Verlichting in terraria

Bericht door Petra »

Hallo allemaal,

ik ben benieuwd naar welke verlichting jullie in jullie bakken hebben?
Ik ben bekend met een fitting in je bak plaatsen maar vraag me af of er inmiddels geen andere manieren van verlichting zijn

Bedankt alvast!
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Leuke vraag :) Ik loop er een beetje mee te stoeien. Ik maak vooral gebruik van een halogeenlampje, die ik er bovenop zet (bureaulampje), maar ik zou liever verlichting hebben die ik beter in de bakken kan integreren.
Ik heb op het Vivarium een ledstrip gekocht. Thuisgekomen op één van de terrariums gelegd en er ook weer meteen vanaf gehaald. Afschuwelijk gezicht! :lol:. Maargoed, ik had gekozen voor daglicht en misschien had ik iets warmer licht moeten kiezen. Ik ben erg benieuwd wat anderen gebruiken voor verlichting.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Ik heb een fitting geknutseld en heb daar nu een oude gloeilamp inzitten. Die geeft best veel warmte en heel warm ( ;) )licht.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik heb led-lampjes met een fitting aan het luchtrooster gekit. Zit ook in de losse terraria die ik op Vivarium neergezet had.
Er kan ook halogeen in, maar dan branden m'n kevers direct weg.
Bijlagen
Verlichting.jpg
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: di 19 nov 2019, 20:22 Ik heb led-lampjes met een fitting aan het luchtrooster gekit. Zit ook in de losse terraria die ik op Vivarium neergezet had.
Er kan ook halogeen in, maar dan branden m'n kevers direct weg.
Geven deze lampjes ook wel wat warmte af, Pim?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Zelf gebruik ik daglicht lampen van exoterra met natuurlijk licht, de planten die in de terraria staan groeien hierdoor erg goed, maar een klein nadeel is dat de kleinere keversoorten die goed kunnen vliegen (vooral Eudicella sp.) hier redelijk sterk op reageren en in de lamp terecht kunnen komen. :? Voor de nachtkever bak gebruik ik ledstrips ingesteld op oranje licht (beetje schemerkleur), hierdoor kun je de kevers ook overdag zien rondlopen (voor de kevers is het donker genoeg).
Bijlagen
15741950690744637573485294337559.jpg
David
L3
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 17:33

Bericht door David »

4w inbouw warm wit led spotje per terrarium
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

lous77 schreef: di 19 nov 2019, 21:08Geven deze lampjes ook wel wat warmte af, Pim?
Marlous, de led-lampjes geven geen warmte af, of heel weinig. De warmte komt van de huiskamerverwarming. Het komt bij ons niet lager dan 18°C. ;)
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: di 19 nov 2019, 22:44
lous77 schreef: di 19 nov 2019, 21:08Geven deze lampjes ook wel wat warmte af, Pim?
Marlous, de led-lampjes geven geen warmte af, of heel weinig. De warmte komt van de huiskamerverwarming. Het komt bij ons niet lager dan 18°C. ;)
Hier ook niet (maar dat is meer omdat ik een koukleum ben :lol:). Ik vind het wel erg leuk dat ze lekker beweeglijk en vliegerig worden van de warmte van de lamp, dus als ik van lamp ga veranderen, wil ik het liefste iets wat ook voor wat verwarming zorgt.
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Ik gebruik een spaarlamp Philips spiraal om precies te zijn.
5watt en je kunt ze in verschillende kleuren krijgen.
(Zelfs 6400k dachilcht)
Ze geven wel degelijk wat warmere af.
Daglicht is natuurlijk het mooiste voor de kleur van de kevers maar voor ons oog wat minder.😉
Plaats reactie