Moeder met een vraag

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Edl
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 21:43

Moeder met een vraag

Bericht door Edl »

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Evelien en ik ben moeder van een 5 jarige beestjes gek. Na heel wat vragen om een huisdier zijn we toen bij kevers uitgekomen. Via dit forum hadden we genoeg informatie om zelf aan de slag te gaan. Nu is gisteren onze eerste kever uit zijn cocon gekomen hij had hem tegen het glas gemaakt en we konden het hele proces super mooi volgen.Het moment dat hij eruit kwam hebben we zelfs kunnen filmen

. Maar hierna riep het ook nog wel wat vragen op. We hebben 1 kever die al langer in de cocon zit als deze daar lijkt niets te gebeuren moet ik hier een gaatje in maken om te kijken of hij nog leeft ?

De andere dichte coconnen heb ik bovenop in het terrarium gelegd is dit goed of kan ik ze beter begraven?

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden en heb straks een blije jongen waarbij al zijn larven in kevers veranderd zijn
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Evelien,

Welkom op het forum.
Gaaf dat jouw kind zo jong al gek op beestjes is, dat gaat helemaal goed komen, sprekend uit ervaring. :D
Welke soort hebben jullie? Het maakt namelijk wel uit. Sommige soorten zitten langer in de cocon dan anderen. Gaatjes maken gaat niet helpen, behalve om nieuwsgierigheid te stillen.

Willen jullie nog meer kevers zien, over twee weken is de Vivariumbeurs er weer in Rosmalen. Ons forum staat daar ook weer. Ik vind het de mooiste dierenbeurs van Nederland.
Veel plezier op het forum.

Pim
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Goedemorgen,

Wat leuk dat jullie een eerste generatie kevers hebben kunnen laten verpoppen! Het blijft een magisch proces, maar de eerste keer is toch wel erg bijzonder. Zeker als je het van dichtbij kan meemaken!

Het kan wel eens voorkomen dat larven tegen de wand van een bak verpoppen, dat is doorgaans geen probleem. De kevers die daar uit komen kunnen de cocon wat eerder verlaten omdat ze wat gevoeliger zijn voor verstoring. Dat de andere cocon nog geen tekenen van leven laat zien hoeft dus niet te betekenen dat het mis is gegaan. Ik zou ze gewoon laten liggen en het proces zo natuurlijk mogelijk laten verlopen. Zodra de kever klaar is komt 'ie er vanzelf wel uit.

Wat dat betreft zou ik de cocons zeker niet op het terrarium laten liggen. Het is niet te zeggen wanneer de kevers eruit kruipen en als je het mist vliegen ze straks vrij door het huis heen. Je kan de cocons bovenop het substraat leggen of je graaft ze een beetje in (wanneer het substraat niet te nat is). Een apart bakje met een laagje substraat waar een deksel bovenop kan is ook prima.

Heel veel succes ermee en laat ons zeker weten of het gelukt is! :)
Edl
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 21:43

Bericht door Edl »

Bedankt voor de snelle reacties.Mijn zoon had eudicella aethiopica kevers gekozen vanwege de mooie hoorn.
Ik was niet helemaal duidelijk in het vorige bericht de coconnen liggen op het substraat met de deksel dicht .
Ik zal dus nog even geduldig afwachten of de rest ook goed verpopt.

Mijn zoon wil de kever graag beter bekijken op een takje of zijn vinger. Ik heb gezegd dat dit voorlopig niet kan omdat hij nog moet bijkomen. Maar hoe groot is het vlieg gevaar kunnen we ze er even uithalen bij het verschonen van het substraat of is dit beter van niet ?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ah, kijk aan. Dan liggen ze zo inderdaad prima.

Het beste wacht je inderdaad nog even met het oppakken en bekijken van de kever. Na de verpopping kruipen ze eerst nog voor een tijdje het substraat in. Als hij over een aantal dagen weer op het substraat verschijnt gaat hij op zoek naar voedsel en dan kun je hem wel oppakken. Afhankelijk van de soort, de temperatuur, de hoeveelheid licht en de leeftijd van de kever kunnen ze erg actief zijn. Zeker kleinere soorten als Eudicella sp. en Cyprolais sp. heb ik altijd erg goed in de gaten gehouden want die schieten er zo vandoor. Voorzichtig oppakken en dan merk je al snel of hij mee wil werken of niet :)
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Welkom.
Leuk dat Uw zoon kevers leuk vind, hopenlijk blijft de interesse groeien.
Mooie soort heeft hij wel uitgekozen.
Veel succes en plezier natuurlijk.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Altijd leuk om jonge mensen enthousiast te zien over deze bijzondere beestjes! Veel plezier met de hobby en stel gerust alle vragen die je tegenkomt.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoi en welkom! :)
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie