MTU’s van Lous

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Die zwarte kevers zijn erg mooi
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Benjamin schreef: za 21 sep 2019, 08:57 Die zwarte kevers zijn erg mooi
Thanks, jaa, die vind ik ook erg mooi. Het is een beetje afhankelijk van de voorgaande generaties (waar ik geen info over heb) wat er uit gaat komen straks :)
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Altijd mooi om een aantal exemplaren bij elkaar te zien. Dan krijg je een goed beeld van de gigantische diversiteit binnen de soort.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat het allemaal zo'n kleine mannetjes zijn terwijl je ze opkweekt op flake soil (toch?). Op wat voor temperatuur heb jij je kevers ondergebracht? Als dat niet bijzonder hoog is, is het wel interessant om eens te bedenken wat de oorzaak kan zijn. In dat geval zou het namelijk kunnen zijn dat de potgrond die je bijvoegt een negatief effect heeft op de groei.

Ben benieuwd! :)
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: za 21 sep 2019, 11:07 Altijd mooi om een aantal exemplaren bij elkaar te zien. Dan krijg je een goed beeld van de gigantische diversiteit binnen de soort.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat het allemaal zo'n kleine mannetjes zijn terwijl je ze opkweekt op flake soil (toch?). Op wat voor temperatuur heb jij je kevers ondergebracht? Als dat niet bijzonder hoog is, is het wel interessant om eens te bedenken wat de oorzaak kan zijn. In dat geval zou het namelijk kunnen zijn dat de potgrond die je bijvoegt een negatief effect heeft op de groei.

Ben benieuwd! :)
Nou, ik moet er wel bij zeggen dat ik de flake soil pas sinds kort volop gebruik hoor. Toen deze nog in hun larvale stadium zaten was ik nog een beetje aan het klooien met substraat, niet goed wetende wat het beste was en vooral het meest efficiënt (want ik heb eigenlijk te weinig tijd om buiten op zoek te gaan naar goed substraat). Nu bij diverse soorten aan het uitproberen op welke samenstellingen ze het goed doen en het valt vooral op dat m’n Mecynorhina polyphemus confluens op flake soil groeit alsof ik ze pokon geef.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dan ben ik benieuwd wat de volgende generatie gaat doen :)

Het substraat blijft toch echt het allerbelangrijkste voor je larven. De kwaliteit moet goed zijn en ze moeten er voldoende van hebben. Daarnaast moet het stabiel zijn. Het is dan ook niet voor niets dat je ze beter nooit in een volledig vers substraat zet en altijd wat oude substraat moet bijmengen. Het liefst zelfs een aantal dagen van tevoren. Experimenteren met substraat en aanvullen of afwisselen met verschillende materialen zullen zeker een effect hebben op je larven, dus de volgende ronde zullen ze vast wat groter zijn.

Je moet M.p.confluens larven overigens niet 1 op 1 gaan vergelijken met M.t.ugandensis in termen van groei. M.p.confuens heeft een kortere generatieduur, dus dat is logisch dat die sneller groeien. Rond de 30 gram voor mannetjes en 20 voor vrouwtjes neemt die echter snel af en het kan lastig zijn om mooie, grote kevers te krijgen. Grote kans dat ze het op flake soil goed doen. Houden zo!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: zo 22 sep 2019, 13:41 Rond de 30 gram voor mannetjes en 20 voor vrouwtjes neemt die echter snel af en het kan lastig zijn om mooie, grote kevers te krijgen.
Sorry, ik begrijp deze zin niet goed, wil je dat nog een keer uitleggen?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ah, dat zijn er twee in één :P

Mannetjes groeien hard totdat ze de 30 gram benaderen, vrouwtjes tot rond de 20. Daarna groeien ze niet veel meer tot de verpopping. Bij M.t.ugandensis neemt het gewicht ook in de laatste maanden nog geleidelijk aan toe en bij m.p.confluens is dat soms lastig voor elkaar te krijgen.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: zo 22 sep 2019, 14:38 Ah, dat zijn er twee in één :P

Mannetjes groeien hard totdat ze de 30 gram benaderen, vrouwtjes tot rond de 20. Daarna groeien ze niet veel meer tot de verpopping. Bij M.t.ugandensis neemt het gewicht ook in de laatste maanden nog geleidelijk aan toe en bij m.p.confluens is dat soms lastig voor elkaar te krijgen.
Ahh, nu snap ik ‘m :lol: Dat is goed om te weten. Ik hoor trouwens ook goede verhalen over het voeren van courgette, heb jij daar ervaring mee?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik gebruik al jaren geen additieven meer. Is me veel te veel werk om dat allemaal bij te houden en te verversen. Gewoon een goed substraat, niet te hoge temperaturen en tijd. Meer heeft een larve niet nodig.

Courgette heb ik wel eens gebruikt. Rot en schimmelt niet snel en geeft ook weinig problemen met mijten of fruitvliegen. Wat dat betreft wel een prima optie ja.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: zo 22 sep 2019, 15:02 Ik gebruik al jaren geen additieven meer. Is me veel te veel werk om dat allemaal bij te houden en te verversen. Gewoon een goed substraat, niet te hoge temperaturen en tijd. Meer heeft een larve niet nodig.

Courgette heb ik wel eens gebruikt. Rot en schimmelt niet snel en geeft ook weinig problemen met mijten of fruitvliegen. Wat dat betreft wel een prima optie ja.
Ok, dat ga ik dan toch eens proberen. Ik ben op zich ook niet zo heel erg van de additieven, maar tegelijkertijd vind ik het wel leerzaam om met verschillende materialen en toevoegingen te experimenteren. Dus :mrgreen:
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie