Stolp kopen

Alles over het prepareren van kevers
versgeperst
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 22:50

Bericht door versgeperst »

bas schreef: ma 12 aug 2019, 16:09 Inderdaad bij Ikea, Action, Kwantum enzovoorts goed te krijgen. Museumwinkel kan ik voor weinig producten aanbevelen. De insecten kopen ze in bulk in via de groothandel en op insectenbeurzen om vervolgens voor (regelmatig meer) dan 10x de inkoopprijs te verkopen. Wat mij daarbij vooral mateloos irriteert is dat ze pretenderen dat alle vlinders en kevers van "duurzame kwekerijen" afkomstig zijn en een goed, gezond en volmaakt leven gehad hebben voordat ze door hen met gouden handschoenen worden geprepareerd. Lulkoek van de hoogste orde natuurlijk. Het enige wat ze doen is de geprepareerde dieren vanuit een verpakking of bak in een lijstje stoppen.

Zelfs de goliathkevers die ze te koop aanbieden zouden op verantwoorde wijze gekweekt worden waarbij de lokale bevolking een faire prijs zou krijgen, werd mij verteld door het personeel. Bovendien zouden ze deze kwekerijen zelf ook bezoeken.. Wel knap gezien soorten als Goliathus meleagris nog niet succesvol zijn gekweekt in gevangenschap. Zelfs niet door de experts op het gebied van dit genus. Hoge prijzen kan ik ze nog wel vergeven, maar moedwillig je klanten voorliegen en jezelf onterecht als duurzame onderneming profileren vind ik erg laag.

Een ander mooi voorbeeld is dat ze zwarte Ikea lijstjes uit de Ribba-serie gebruiken. Die kopen ze in voor €6,- per stuk, vervolgens schuren ze met wat schuurpapier het Ikea-logo en streepjescode eruit en betaal je er €15,- voor. Niet mijn ding! :P
Helemaal mee eens! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het ziet!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Yup, ik had het ook gezien. Ben sowieso erg kritisch als het gaat over de verkoop van insecten voor preparatie, die zijn 9 van de 10 keer niet op een diervriendelijke, verantwoorde en duurzame wijze tussen dat cellofaantje en kartonnetje gekomen. De populatie van Goliathus kevers komt daardoor in gevaar en wij houden dat hier in stand als we ze blijven kopen. De Museumwinkel draagt hier niets aan bij, maar pretendeert dat wel :evil:
🪲 Beetlegems 🪲
ThijsDM
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 13:09

Bericht door ThijsDM »

Bedankt allemaal voor het meedenken. Dat museumwinkel zo te werk gaat wist ik ook helemaal niet, gelukkig niets besteld. Het is natuurlijk ook enigszins te voorspellen dat zo een winkel die voor de winst verkoopt zo met haar dieren omgaat. Is wel aantrekkelijk zo ongeprepareerde insecten kopen...
Ik ben net naar de ikea geweest en daar wat mooie stolpen gevonden.
Ik open seffens een nieuw topic om uit te leggen waarvoor ik ze ga gebruiken.
Plaats reactie