Hulp gevraagd bij kweek Lucanus cervus akbesianus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
versgeperst
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 22:50

Hulp gevraagd bij kweek Lucanus cervus akbesianus

Bericht door versgeperst »

Hoi iedereen,
Een aantal maanden geleden (juni 2018) heb ik een grote kweekbak gemaakt voor de Lucanus Cervus Akbesianus. Daarvoor heb ik een bak gebruikt van 60 liter met ruim 40 liter flakesoil en ongeveer zeven stammetjes eikenhout met witrot. Ongeveer 10 bevruchte vrouwtjes hebben daarin de kans gehad om eitjes te leggen gedurende een periode van anderhalve maand. Bij controle vandaag bleek dat er inderdaad larven in zitten en zij zijn nu gegroeid tot in hun L2 stadium. Er zaten al een aantal hele grote larven bij. Ik gok dat er ongeveer 30 - 50 larven in de bak zitten.

Mijn vragen:
-Hoelang moet ik wachten voordat ik alle larven eruit moet halen en deze in aparte bakjes moet doen. Ik wil ze zo lang mogelijk in deze 60 liter bak houden omdat ik bang ben dat ik door het graven en zoeken in de bak de larven beschadig. Kan ik wachten tot ze in hun L3 stadium zitten, Of zullen ze dan niet genoeg voedsel hebben?
-Zijn deze larven kannibalistisch?
-Moet ik het substraat geheel met rust laten of moet ik af en toe het substraat door elkaar mengen. Nu is het zo dat het onderop al flink compact begint te worden en ik maak me zorgen of dat niet nadelig is ivm zuurstof en de vochtigheid van het substraat.

Als iemand ervaring heeft met het kweken van lucanus soorten dan zou ik graag wat advies krijgen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat een gave (onder)soort, die voor Lucanus cervus flink groot kan worden. De larven zijn niet kanibalistisch, maar kunnen elkaar bij te beperkte ruimte of voedseltekort wel beschadigen. Wachten tot L3 zou misschien kunnen in de huidige setting, maar ik zou het aantal larven wellicht aan het eind van het tweede stadium al wat terugbrengen. Ik denk dat een larfje of 15 in 60 liter wel zou moeten kunnen tot het eind van de ontwikkeling, mits je op tijd het flakesoil/de stammetjes ververst. Ik begrijp echter dat je ze misschien allemaal apart wil opkweken? Dan zou ik ze wat sneller individueel zetten. Ik kiep daartoe altijd voorzichtig de kweekbak om, zodat het substraat er geleidelijk uitvalt/schuift. Zodoende beschadigt er zelden een larve. Vervolgens de brokken flakesoil voorzichtig open breken en de larven eruit vissen. Mochten er larven in stammetjes verstopt zitten, dan kun je deze voorzichtig open breken, of de stammetjes met larven en al in een bak met flakesoil ingraven. Deze bak in de gaten houden en als je het nodig acht de larven, waneer ze zelf de stam verlaten of volledig hebben weggevreten, individueel zetten.
versgeperst
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 22:50

Bericht door versgeperst »

Dankjewel voor je reactie! Hier heb ik wat aan. Ik plaats een update plaatsen als het zover is.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Geen verstand van, maar ik ben heel benieuwd hoe het verder verloopt! Echt veel larven zeg, super!! :)
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Eerst en vooral meegeven dat 10 vrouwtjes in een bak niet zo'n goed idee was. Ik zou er maximaal 2 in een 60l bak zetten. Ik gebruik normaal 30l bakken voor een vrouwtje. Nu zijn er wellicht zeer veel eieren verloren gegaan door de graafactiviteiten van al die vrouwen.
Larven appart opkweken kan maar bij vliegende herten wordt meestal aangeraden om ze samen te houden maar weet niet zo goed waarom. Richtcijfer is 3l voor L2/3 Lucanus larve. Dus ik zou ze geleidelijk in verschillende bakken zetten. Eenmaal L2 beschadig je zelden larven, bij L1 graaf ik er liever ook niet in.
Verder belangrijk om te weten dat ontwikkeling mannen vaak langer duurt dan vrouwen wat soms een probleem geeft. Oplossing is een verschillende lengte van winterstop eenmaal verpopt. Ik probeer ze ook als larve een winter door te laten maken in de garage zodat ze meer gelijktijdig verpoppen. Samen houden helpt hierbij wellicht ook.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Even voor de duidelijkheid,
Het gaat hier om de soort Lucanus cervus en die mag je in Europa niet houden.
Ook de diverse ondersoorten niet.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
versgeperst
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 22:50

Bericht door versgeperst »

Harald schreef: ma 12 nov 2018, 07:58 Even voor de duidelijkheid,
Het gaat hier om de soort Lucanus cervus en die mag je in Europa niet houden.
Ook de diverse ondersoorten niet.
Waar staat dat?
Plaats reactie