hoe maak ik bladeren fijn?

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
jonge_keverhouder
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 16:05

hoe maak ik bladeren fijn?

Bericht door jonge_keverhouder »

Hallo, ik heb een paar dagen geleden 2 vuilniszakken gevuld met bladeren, in de eerste instantie heb ik erin gekneden, ik heb erop gestampt en weet ik veel wat niet. daarna heb ik het een paar dagen laten rusten maar nog helemaal niks. mijn larven moeten denk ik zo onderhand wel wat nieuwe grond. moet ik er trouwen gewoon wat grond bij doen en dat door elkaar roeren of gewoon nieuwe grond en de ouwe weggooien?

alvast bedankt namens mij en mijn eudicena schultzeorum larven!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het kneden en stampen is vast voor het fijn maken van het blad. Als het blad droog is kun je het met de hand versnipperen of met de schaar knippen. Een ander trucje is het blad opzuigen met de bladblazer. Die maakt het blad vanzelf fijn en spuugt het blad dan weer netjes in kleine stukjes in de opvang zak uit. Maar ja, dan moet jij of iemand in je omgeving wel zo'n ding hebben. Je vraag vind ik wel een hele goede, het oude substraat mag bij het nieuwe worden gedaan. Het is aan het raden om 20% oud substraat erbij te doen. Het heeft namelijk al een micro cultuur van organismen die in balans zijn. Door het erbij te doen kan dat zich makkelijker vermenigvuldigen en door het nieuwe sustraat verspreiden en zo de balans sneller in evenwicht brengen.
jonge_keverhouder
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 16:05

Bericht door jonge_keverhouder »

hartstikke bedankt voor de antwoorden hans! ze waren heel erg duidelijk, dus bedankt! :D
jonge_keverhouder
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 16:05

Bericht door jonge_keverhouder »

moet ik er trouwens aarde bij gooien of niet?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt er wat aarde bij doen om het vocht wat beter vast te houden maar verder heeft het geen toegevoegde waarde. De larven eten het niet, er zitten geen voedingsstoffen in. Let wel op dat je geen aarde uit een zak erbij doet. Dat is meestal bemest en behandeld tegen insecten. Dar kunnen ze niet zo goed tegen. Beetje grond uit het bos is beter.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Voorheen propte ik het verzamelde dorre blad altijd stevig in een cementkuip en hakte hier een half uurtje met een schep flink op los. Zodoende werd het blad fijn genoeg. Een weekje of wat laten staan en het substraat was prima. Na een jaartje aanklooien op deze manier heb ik de methode aangepast. Tegenwoordig schuif ik het bovenste vers gevallen blad opzij en neem de reeds fijne humus die daar onder ligt mee naar huis. Zo wordt het volgens mij meestal ook aangeraden. Dit moet soms een beetje drogen, maar is dan al meteen perfect van structuur. Vaak zie je in deze humus de heerlijke witte schimmeldraden al lopen. Lekker!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ook ik neem eigenlijk nooit hele bladeren mee uit het bos, maar de humuslaag tussen de bovenste bladeren en de zandbodem. Dat scheelt een hoop "klein maken" en de larven kunnen het meteen eten. Hele bladeren moeten eerst nog voor een groot deel afgebroken worden door allerlei bacteriën en schimmels voordat de larven het als voedsel kunnen gebruiken.

Wanneer ik veel blad in mijn substraat heb jaag ik het ook eerst door de bladzuiger dan krijg je een fijne poederige structuur die ideaal is.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ook ik haal humus uit het bos. Zoals Bas al aangeeft scheelt dit een hele hoop werk.
Uiteraard neem ik wel altijd wat blad mee om als bodembedekking te gebruiken in het terrarium.
Als ik echt substraat te kort kom, en blad het enige is dat voor handen is dan gebruik ik ook een bladzuiger. Werkt prima!
Kortom, op naar het bos!
Guppie964
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 31 mei 2017, 15:30

Bericht door Guppie964 »

Even een vraagje over de bosgrond, wat doen jullie met ongenode gasten?
Bij mij kwamen er spinnen, slakken, kriebelbeestjes, duizendpoten en mieren uit..
Die kan ik moeilijk bij de larven doen.
Heb de zak omgekeerd in de tuin op plastic zeil maar er bleven kruipers uitkomen.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

De grote spinnen en duizendpoten haal ik er altijd uit, omdat die misschien de larven/eitjes zouden kunnen opeten. Mieren zijn niet heel erg, zolang je maar niet per ongeluk een kolonie mee hebt genomen, want die kunnen zelfs in een enkel eikeltje zitten. Verder haal ik slakken er ook gewoon uit, al zijn ze niet schadelijk (denk ik). Springstaartjes en pissebedden laat ik er wel inzitten, omdat zij schimmels opeten en je substraat schoon houden.
Plaats reactie