Glimwormen

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Plaats reactie
Rogier
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 nov 2015, 15:42

Glimwormen

Bericht door Rogier »

In het voorstel forum was een van de keversoorten die ik kweek ter spraken gekomen. De Grote glimworm (Lampyris noctiluca).

Dit beestje word eigenlijk niet gehouden en daarom was het tasten in het duister. Maar het ging gelijk goed en de derde generatie loopt inmiddels door de terrariums te banjeren.

Om te beginnen zal ik even vertellen waarom.

Waar ik woon zijn verschillende glimworm populaties en deze zijn allemaal erg geïsoleerd van elkaar. Bij glimwormen zijn de vrouwtjes vleugelloos en gaan als ze geslachtsrijp zijn op een takje zitten en zetten hun lampje aan om zo mannetjes te lokken. De mannetjes zijn duidelijke kevertjes en kunnen goed vliegen. maar verlichting van huizen, lantaarns etc. is wel een afleiding als ze opzoek gaan naar de vrouwtjes. Laat staan als ze buiten hun eigen populatie een vrouwtje moeten vinden en dus eerst over dorpen en wegen moeten vliegen.

Er is dus een risico op inteelt.

Het idee ontstond toen om enkele larven van een populatie en enkele larven van een andere tot volwassenheid op te kweken en deze met elkaar te laten paren. Zo gezegd zo gedaan en het resultaat waren zo'n 100 jonge glimworpjes. Van deze honderd zijn het erop volgende voorjaar meer dan de helft weer terug gezet in een van de originele vindplaatsen en de rest is bewaard voor de verdere kweek en om een generatie verder weer de helft van uit te zetten in de andere vindplaats.

Glimwormen staan niet te boek als zeldzaam maar zijn in mijn ogen wel degelijk bedreigd door menselijk toedoen. Dus een beetje hulp kan geen kwaad om er tenminste voor te zorgen dat deze twee populaties niet ooit aan inteelt ten onder zullen gaan.

later deel twee
Bijlagen
Een een jaar oude larve met twee pas geboren larven
Een een jaar oude larve met twee pas geboren larven
Een pas vervelde larve
Een pas vervelde larve
Twee larven die een pas gevangen slak gaan opeten
Twee larven die een pas gevangen slak gaan opeten
Rogier
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 nov 2015, 15:42

Bericht door Rogier »

Glimwormen zijn roofdieren en eten bijna uitsluitend (huisjes)slakken. gelukkig zit onze tuin daar vol mee.

de slakken worden gevangen doordat een glimworm op het huisje kruipt en steeds een giftige beet geeft in de nek van de slak elke keer als deze zijn huisje aantrekt. de Glimworm rijd mee totdat de slak dood gaat en langzaam veranderd in een soort soep welke door de glimworm wordt opgeslurpt. meestal als een slak is gevangen zit hij binnen de kortste keren vol met diverse collega glimwormen.
Bijlagen
Pas geboren larfjes
Pas geboren larfjes
Volwassen vrouwtje
Volwassen vrouwtje
Volwassen vrouwtje
Volwassen vrouwtje
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Wauw, super gaaf!! en mooie foto's :D
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Gaaf zeg! Bedankt voor het leerzame verhaal, allemaal nieuw! De larven zijn dan toch een stuk minder schattig dan ik dacht, het zijn gewoon koelbloedige moordenaars :twisted:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat een leuke bijdrage ! Weer wat geleerd en sjee wat zijn ze gaaf zeg !
Plaats reactie