MarcoB's Bugblog

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Ik woon in het midden-oosten, Arnhem, maar rij regelmatig richting Amsterdam.

De larven zijn van de Cetonia aurata dus kans op een vrouwtjes hornimani lijkt mij stug :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Je hebt een mailtje.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik heb op het moment ook weer een nieuwe lading cocons van Cyprolais hornimani liggen, mocht je er geen weten te regelen dan heb ik dus over ongeveer een maand vast wel wat vrouwtjes over.
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

top mannen! Dat gaat goed komen! ;)
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Kleine update. Vandaag het bos in geweest voor een emmertje verse humus? Ik had niet de indruk dat de oude al "op" was maar waarom niet? Mooie gelegenheid de bak even uit te scheppen en tweemaal uit te pluizen op resultaat: 7 larven in plaats van 8 en het coconnetje is nog steeds een coconnetje...
De groei lijkt er wel uit zo lijkt het. Ik had niet de indruk dat de larven groter en/of zwaarder waren geworden. Nu kan de wat lagere temperatuur snachts op zolder de ontwikkeling vast wat vertragen?
Mooi detail om te zien was het terugleggen van de rotte houtstronk in de bak. Een larf die ik erop legde groef zich in rap tempo in het hout. Signaal voor mij om de oude humus goed te controleren of de verloren gewaande larf niet stiekem in een stukje rot hout oid was verstopt. Helaas dus niet het geval!
Het duurt dus best nog ff. De larven zitten nu drie maanden, bij mij, in de bak. Ik ga maar eens vlot de hernimanni man ruilen tegen een vrouw om wat spectacel toe te voegen aan mijn ontdekproces!
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Helaas, een van de hornimani mannen heeft het loodje gelegd!
Nu nog een man dus! Reden weet ik eerlijk gezegd niet. Ik had een appelstuk in de bak liggen omdat de nectar op was. Kon dat kwaad?

Anyweg. De bosaarde tiert welig. Er komen allerlei beestjes te voorschijn en ook was bos zaden hebben wortel geschoten!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Marco,

Dat er af en toe een larfje verdwijnt of een kever vroegtijdig het loodje legt kan bij iedereen gebeuren. Dat hoeft vaak niet direct iets met de verzorging te maken te hebben en zo te lezen beschikte hij over voldoende voedsel dus daar zal het niet aan liggen. Uiteraard is het een beetje jammer als ze sterven voordat ze zich voort hebben kunnen planten.

Van de andere kant heb je nieuwe kevers op komst en is het een kwestie van tijd voordat deze rond zullen lopen. Al kan ik me voorstellen dat je liever vandaag dan morgen kevers hebt ;) Dat de Cyprolais niet veel groter lijken te worden komt denk ik vooral doordat ze ook niet heel veel groeien. Het zijn relatief kleine kevers en de larven worden meestal ook niet zwaarder dan een gram of 4. Dus het groeien gebeurt ook echt met tienden van grammen.

Gewoon even geduld hebben, dan komt het vast goed!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

He balen dat is Marco ! Geeft je ze alleen nectar ? of ook ander voedsel ? Appel kan geen kwaad, is juist hartstikke goed voor ze ;) Wel voor de zekerheid het schilletje wassen of schillen.
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Zo. Dat is een tijd geleden!
Vandaag het bakje weer eens ontleed!
Drie larven gevonden. Twee ogenschijnlijk verse coconnen (licht van kleur) en een wat oudere die rammelt ;-)
Nouja. Je hoort, denk ik, de droge pop.
Kortom. Nog steeds in blijde verwachting.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Jammer van die dode pop :( maar leuk van die andere :D !
Plaats reactie