MarcoB's Bugblog

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

MarcoB's Bugblog

Bericht door MarcoB »

Ik kon de verleiding niet weerstaan gisteren om mijn berg humus eens door te spitten op zoek naar de larven van de Cetonia aurata die ik op vivarium gekocht had. Van de 10 larven + de poppen van C. hornimani heb ik 8 larven terug gevonden en twee poppen. Natuurlijk heb ik al een hornimani actief in het bakje! Als ik het goed heb heb ik dus nu een pop van de aurata en een van de hornimani. Deze heb ik in zicht op de humus liggen!

Wat mij opviel trouwens was dat de larven zich vooral schuilhielden in de onderste zandlaag van de bak (restje leem uit de kikkertijd en niet zozeer in de humus zelf. Nu zijn het best snelle rakkers trouwens dus misschien waren ze wel gevlucht door mijn voorzichtige gegraaf :twisted:
Anyway, de larven waren goed gevuld en lekker actief. Niet gehinderd door kennis trek ik de conclusie dat ze het dus best goed hebben.

Het is wel genieten zo'n bakje met bosgrond. Van allerlei gespuis komt te voorschijn. Pissebedden, spinnetjes, naaktslakken. duizendpootjes, schimmeltjes en wat al niet meer! De humus is grotendeels redelijk fijn gemengd met rot hout (berk en eik) blad, schors en grover humus.

Daarnaast druk geweest met het (proberen) maken van foto's en filmpjes van mijnheer kevert en ik moet zeggen. Dat is nog wel het meest leuke! Wat prachtig toch om zo'n beestje van dicht bij te zien bewegen, eten, poetsen en wat al niet meer! Wondertjes der natuur zijn het, insecten. Ik ga jullie hier van de week stevig stalken met mijn eerste shoot. Zal niet best zijn nog maar elk begin is moeilijk toch?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Marco,

Leuk om te lezen dat je zoveel plezier beleeft aan je bakje! Ik denk dat ik voor velen hier spreek wanneer ik zeg dat het heel herkenbaar is. Wacht maar, over een paar maanden staat er vast een nieuwe bak naast ;)

Ik zou je aan willen raden om de cocons onder een klein laagje substraat te leggen. Zeker wanneer je een lamp er boven hebt hangen kunnen deze namelijk te droog worden. Dan worden ze zo hard als steen en krijgen de kevers ze niet goed meer open.

We zien de foto's graag verschijnen :)
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Kickoff!
Afbeelding
Afbeelding
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Nou. Daar is hij dan! De eerste seconden van de horni mani thriller!
Episode 2 volgt!

klikkerdeklik
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

klikkerdeklik

Uitgebreidere versie na een nachtje werk....
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha leuk ! Spannend muziekje eronder en gaan :lol:
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Gaaf Marco,

Met wat voor een camera heb je dit gefilmd, zo close-up? Hele mooie beelden, echt van genoten. Wil zelf ook wel eens zo'n filmpje maken.
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Beetje pech: de tweede kevert is te voorschijn!! Ik had het eerst niet eens in de gaten omdat hij precies hetzelfde er uit ziet....
Ergo: van de twee poppen die ik heb/had twee mannen.
Geen nakweek dus jammer genoeg. Iemand voor een sexeruil beschikbaar?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Betekend niet dat je geen kans op nageslacht kunt hebben. De mannen leven lang genoeg om nog een dame tussen de larven te treffen....
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mocht je in het midden van het land wonen, kunnen we altijd ruilen! Laat maar horen.
Plaats reactie