substraat samenstelling

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
swerfer
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 15:33

substraat samenstelling

Bericht door swerfer »

Hoi,

Ik wil binnenkort een simpele rozenkeverkweek opzetten van Pachnoda marginata peregrina. Maar heb nog een aantal vragen voor het substraat. Het blijkt dat de larven het liefst rottend hout eten enzo. Nu gebruiken velen van jullie humusgrond uit een bos ofzo. Nu ben ik geen voorstander voor wildroof en daarbij komt dat ik niet graag ongewilde beestjes bij mijn kweek krijg. Ik heb in het verleden slechte ervaringen met bijvoorbeeld veenmos uit de tuincentra’s of plaatmos. Deze bleken vol te zitten met vieze beestjes, mijten, teken en ander gespuis. Ik heb zelf wel veel ervaring opgedaan met het kweken van diverse vleesetende planten die ook speciaal substraat nodig hebben. Hiervoor maakte ik altijd zelf een samenstelling van puur natuurproducten, zoals turf, perliet e.d. Nu heb ik ook een grote zak cana coco plus.

http://www.hydroponicssupercentre.co.uk ... 55-005.jpg

Dit is kokosnoot schil geraspt en gezuiverd. Hierin zit ook een goede schimmel (trichoderma). Verder heb ik vermiculiet. Is het mogelijk een redelijk goed mengsel te maken van bijvoorbeeld houtsnippers voor cavia’s of de bij terrariumwinkel verkrijgbare bark snippers met cocco husk? Met daardoorheen een beetje vermiculiet om de grond toch luchtig en vochtig te maken?


Wat zijn jullie ervaringen?

Youri
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Turf is erg zuur en daar houden ze niet van. Je kunt ook potgrond gebruiken maar let wel even op of er geen bestrijdings middelen door zitten. Met bark heb ik geen ervaring, eikenschaafsel kan altijd. zelf magnetron en stoom ik mn hout, blad en grond wel (tegen alle regels in) :twisted: omdat ik geen ongedierte zoals mieren en houttorren in mn huis wil. De allerkleinste krengen zoals mijt krijg je niet altijd kapot maar daarvoor strooi ik weer Refona Dutchy's (roofmijt) als voorzorg en onderhoud en dat blijkt tot nu toe een prima oplossing. Mocht je gaan magnetronnen raad ik je het wel aan om daar een aparte voor te gebruiken dan daar waar je je levensmiddellen in bereid !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Rozenkeversoorten eten zeer weinig tot geen hout, wel rotte bladhumus (eik, beuk en berk zijn het best); degene die hout wel lusten zijn Dynastidae, Lucanidae en Euchirinae.. Dat hout is echter geen hout uit de gewoonlijke dierenspeciaalzaak, maar witrot hout dat je alleen gemakkelijk vind in het bos. Houtsnippers voor cavia's en/of konijnen komen van net gevelde bomen en zijn dus niet in staat van ontbinding, maar nog steeds vers. Daar zullen de larven dan ook niet aankomen. Turf (veenmos e.d.) is zoals Hansje P. zegt zeer zuur en dat zit de larven ook niet zo goed.

In potgrond zit WEINIG tot GEEN voedsel, in cocosvezel evenveel. Deze twee types "substraat" kunnen wel als aanvulsel worden gebruikt voor vochtbehouding, maar niet als hoofdbestanddeel van het feitelijke substraat. Extra's kunnen fruit (banaan en appel voorop), groente (komkommer, courgette, paprika...) en honden- en/of kattenbrokjes (zijn echte mijtmagneten) zijn. Je kan het slechts met die combo's proberen, maar dan krijg je gegarandeerd kleinere en minder gezonde kevers.

Wat betreft ongewenste beestjes die je mee zou nemen hoef je je geen zorgen te maken, die blijken zelfs nuttig te zijn voor de larven. Miljoenpoten en pissebedden voeden zich met zowat alles (waaronder schimmels) en houden het substraat "schoon". Duizendpoten zijn ongevaarlijk voor de larven (wel gevaarlijk voor de eitjes, dus indien je een kweek start, verwijder dan zoveel mogelijk de duizendpoten). Roofmijten die in jouw substraat natuurlijk kunnen zich tegoed doen aan de mijten die juist wel schadelijk zijn voor jouw larven.

De optimale groei van de larven wordt juist onderhouden door dat evenwicht in het substraat (hieronder valt ook het microbiologisch evenwicht).
swerfer
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 15:33

Bericht door swerfer »

Beste mensen,

Het halen van grond uit de bossen zit me nog steeds niet lekker. Ik wil toch zelf het substraat kunnen samenstellen. Nu heb ik al gehoord dat de beestjes in echt bosgrond geen kwaad kunnen voor de kevers en hun larven. Maar voor mij maakt dat wel uit, omdat ik de kevers wil houden in een aparte kamer waar ook de kweek van vleesetende planten aan de gang is en waar ik nog enkele terraria met kikkers heb. Teken in huis is voor mij niet pluis. Nu ga ik vandaag de tuincentra’s af voor inventarisatie van substraat producten. Ik wil een samenstelling van cana coco plus (vermalen kokosnootvezel), met vermiculiet voor luchtigheid. Om het voedselrijker te maken voor de larven, wil ik alleen gemalen bladeren erin doen van eik, beuk of berk. Over witrot wilde ik nog weten of ik gewoon stukken vermolmd hout kan gebruiken uit een park ofzo? Of moet het perse een bos zijn? Verder is fruit en groente als extra voeding voor kevers en larven.

Ik kwam op internet nog wormen humus tegen, is dit ook te gebruiken?

https://www.telegrow.com/tienda/du/humus-3-liter-242

Op internet stond ook dat je humus bij tuincentra’s kan kopen, iemand ervaring mee?

Youri
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nope geen ervaring mee... Bij de wormen humus staat dat het veel zuren bevat maar ook dat het ph neutraal is ?!? Without hoeft niet uit een bos te komen, uit een park is ook goed zolang het maar rot is en er niet met bestrijdingsmiddelen gespoten/gewerkt word. Het is alleen veel makkelijker en in grotere aantallen te vinden in bossen en daar is de kans op vervuiling het kleinst. Als je zakken grond bij een tuincentrum koopt heb je ook altijd een (kleinere, dat wel) kans dat er pissebedden ed in zitten, tenzij het met bestrijdingsmiddel is behandeld. Een goede samenstelling van je substraat bestaat nu eenmaal uit bladhumus, daar ontkom je niet aan...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Uit een park moet kunnen voor roznekevers, daar deze toch nagenoeg geen hout eten. Rotte eiken- of beukenbladeren zijn goed, maar het mag dan een zeer groot deel uitmaken van het substraat.

Met Dynastes types kan je dan niet echt kweken. Ik ben van mening, en vooral uit ervaring, dat bladeren en vermolmd hout uit een park over het algemeen te veel sporen bevatten van menselijke vervuiling (uitlaatgassen, afval, pesticiden, in bepaalde gevallen faeces...) en daardoor niet in aanmerking komen voor gebruik bij gevoelige insecten zoals degene die hier gekweekt worden. Over het algemeen zou je geen teken moeten tegenkomen in het substraat van de bosbodem (maar dat verschilt inderdaad van streek tot streek, dus heb ik er geen weet van).

Je mag het in ieder geval proberen en hou ons dan op de hoogte ;)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

swerfer schreef:
Met daardoorheen een beetje vermiculiet om de grond toch luchtig en vochtig te maken?


Youri
Niemand gaat verder in op het gebruik van vermiculiet, In de terrarium wereld komt dit vaker voorbij maar word dit daadwerkelijk gebruikt in de keverhobby?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Geen idee, goede vraag ;) Persoonlijk gebruik ik het niet omdat ik bang ben dat juist die vermiculiet een mijt magneet word.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Vermiculiet is een mineraal, heeft nul voedingswaarde voor larven of kevers.

Potgrond is ondertussen ook te vermijden. Slechts 1 type potgrond kan hier bij ons gebruikt worden as eventueel opvulsel (niet als voedingssubstraat) en dat is degene van Aveve (universele potgrond, witte zak met rode letters). Maar ik zou eerder alle "manmade en winkelgerelateerde substraten" vermijden (tenzij je je in Japan bevindt in een "Beetle Breeding Shop").

Loofbladhumus en wit/bruinrot hout blijven het beste voor de larven/kevers.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tom ik denk dat hier vermiculiet bedoeld word om vochtigheid te behouden en niet zo zeer als voedsel. Gewoon er wat door mengen zodat het wat minder snel uitdroogt.
Plaats reactie