Hoi ik ben Macaco

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
macaco
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 02:39

Bericht door macaco »

Echt niemand die er wat over kan zeggen? Hoe zit het dan met kakkerlakken, hoe herken je ze? Want ik blijf het absoluut onleefbare probleem houden dat zodra het licht uitgaat er vanalles uit de kieren kruipt. Op zo'n warme nacht als de afgelopen, reken er maar op dat ik geen oog dicht doe.
Heb geen andere stek om heen te gaan, moet het hiermee doen, maar in praktijk is dit een slopende kwelling.

In het kort zal ik alles helder en in volgorde uiteenzetten, als een laatste poging.

Mei dit jaar heb ik een aantal tabaksplanten in mijn kamer gehad plus een bak aan een frans balkon. Woon in een 1 kamer woning met een enkel raam op het zuidoosten en dus ook een deur met een rail. Het is op 1 hoog in een appartementen complex.

Ergens in juni begon ik iedere avond een vieze en penetrante lucht te ruiken en ik moest meteen denken aan insecten. Heb de planten geruimd en bij die buiten hingen zaten er groene eitjes onder, in een zeshoekig patroon. Volgens wikipedia is dat een stinkwants. Vreemd, want tabak zou juist insectenwerend zijn en daar deed ik het ook voor.

Na het ruimen ging dat vieze luchtje niet weg. Het was altijd in de avond en nacht dat het tevoorschijn kwam en naast stank vond ik ook donkergroen/ bruine klodders (uitwerpselen?) aan bijvoorbeeld een houten stoel of aan de neusvleugels van mijn bril (die ik na al die tijd nog steeds niet kan dragen, het gaat er maar niet uit).

Ook kreeg ik geen rust met slapen. Het kwam meer dan eens voor dat ik iets glibberigs langs mn benen voelde gaan en ik had nogal wat beten en kon niet uitmaken wat het nou precies waren. Jeukende rode bulten die 2 weken bleven staan, of korte sneedjes met daarop een soort residu van iets, de huid eromheen rood.

Iedere controle van beddegoed, kleding, etenswaren, hoeken, plinten, kieren en gaten, ik vond en vind nog steeds niks. Dat wil zeggen, niet het beest zelf. Heb geen bedwantsen gevonden, zelfs geen stinkwants. Maar wel flink aangevreten planten. Dat er echt grote stukken uit een blad zijn geknaagd.
Wat ik wel heb gezien is dat er iets rondfladderde blij schemering. Maar dat is al maanden terug. Enkele weken terug zag ik op de wc een schaduw van een langwerpig beest wegschieten. Vlak bij de ventilatie opening.
Ik hoor ook een hoog piep geluid. Kan het niet precies thuisbrengen, want het is nogal subtiel, maar als dat sterk wordt is meestal een teken dat er iets nabij is. Daarnaast een soort tsjilp geluid, geen herhalingen, telkens 1 keer. En ik hoor gewoon dat er iets tegen dingen aanvliegt, springt of loopt.

Vandaag heb ik een kakkerlakken val met koffie en een gladde pot gemaakt, wie weet dat ik daarmee wat vang. Volgens ongedierte bestrijding zou het ook een spitsmuis kunnen zijn, maar ik woon 1 hoog en ik heb alle ramen al maanden lang met gaas afgeschermd.

Maar het komt erop neer dat het zo genoeg is geweest. De woningbouw doet er verder niks aan, die hebben geen service op het gebied van ongedierte bestrijding wisten ze mij te vertellen.

Hier laat ik het bij, maar alsjeblieft help me want dit maakt een mens zo stapel als een deur.
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Ben je met dit verhaal al bij je huisarts geweest?
macaco
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 02:39

Bericht door macaco »

Vandaag heb ik eindelijk iets gevonden, een donkerbruine wants welteverstaan. Schutkleur als je de vloerbedekking van mn kamer in oogschouw neemt. Heb er geen foto van gemaakt, hij zat namelijk bij het raam en kon hem simpelweg naar buiten tikken. Maar het beest was hetzelfde formaat en postuur als de groene stinkwants (zoals die op nl.wikipedia staat beschreven).

Dus zie je wel, ik ben geen troll en heb ontopic gepost op dit forum, want een wants is nauw verwant aan een kever, of valt zelfs onder die klasse.

Omdat ik niet zo naief ben te denken dat met 1 de kous af is, heb immers eitjes gevonden, wil ik graag de vraag stellen - hoe vang je een (stink) wants, waar komen ze op af? - graag wil ik een val voor ze maken, mag diervriendleijk, ze hoeven niet dood als het kan.

... en ben ik ook niet gek, maar ik ga gewoon niet alles vertellen waardoor ik ben gaan vermoeden dat het wel eens erger zou kunnen zijn dan stinkwantsen. Laten we het iig erop houden dat ik niet alleen in de flat woon.
Brenda
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 16:21

Bericht door Brenda »

Jeetje wat een verhaal! Daar word je toch Knetter-Gek! van! Man ik krijg al jeuk als ik het alleen maar lees. Ik zou eens informeren bij een proffesioneel bedrijf wat zich bezig houd met het verwijderen van insektenplagen...of als je een huurwoning hebt het melden bij de verhurende instantie/huurbaas zodat zij er wat aan kunnen doen.
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Je zei dat je een foto hebt gemaakt. Zou je die kunnen uploaden? Dan zouden we kunnen kijken om welke soort het gaat.

Werp ook even een blik op deze site: http://www.luxan.nl/tegen-insecten-en-ongedierte/

misschien kan je er wat mee.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
macaco
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 02:39

Bericht door macaco »

Buchan schreef:Je zei dat je een foto hebt gemaakt. Zou je die kunnen uploaden? Dan zouden we kunnen kijken om welke soort het gaat.

Werp ook even een blik op deze site: http://www.luxan.nl/tegen-insecten-en-ongedierte/

misschien kan je er wat mee.
Nee ik heb er geen foto van genomen, want hij zat op een punt dat ik alleen maar een tikje hoefde te geven en hij was buiten. Maar ik heb wel een vergelijkbare foto gevonden.

Afbeelding

Hij was ook zo gekleurd als deze, dus niet groen zoals ze normaal zijn. Tis een beestje dat ik al vaker gezien had in de natuur.

... denk je dat alles achter de rug is. Had nog een paar dagen plaklinten op de vloer gelegd, een pot met daarin koffiedik (gladde rand binnen, papier aan de buitenkant). Om dus zeker te zijn dat het echt geen kakkerlakken waren. 3 nachten van huis geweest en niks, echt niks gevangen. Dus denk ik, ok het is goed.

Ook ruim een week geen stank meer gehad, dus hopelijk zijn alle stinkwantsen nu ook weg. Maar... gisterennacht hoor ik een soort gefluit in mn kamer. Nee het was niet de adapter. Dan weer dichtbij, dan weer iets verder. Zodra het licht aanging, geluid weg. Sommig gefluit heel hard, ander iets zachter, met verschillende frequenties...???

Is dit nou toch een symptoom van een kakkerlak? In snap er echt niks van. Gelukkig heb een manier bedacht waardoor ik 100% zeker kan zijn dat er niks in mn bed kan kruipen. Maar er zitten nu dus wel gaten in mn klamboe en heel veel plekken waar het lijkt alsof er iets aan heeft zitten knagen (snap jij het nog?).
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het vreemde aan gans dit verhaal is dat een stinkwants eigenlijk dergelijk aggressief gedrag niet vertoont. Meestal tref je ze af en toe wel eens solitair aan (ik vind geregeld in de lente wel eens zo een groene of bruine stinkwants), maar bepaalde symptomen die jij beschrijft duiden op iets ernstigers (vooral de glibberige beweging zouden eerder duiden op iets anders). Ik weet niet genoeg over het gedrag van kakkerlakken, maar ik geloof ook niet eens dat het hier gaat om een kakkerlak.

Ik denk eerder dat je met een soort knaagdierenplaag zit (muizen/ratten geraken nagenoeg overal door, zelfs als je op het eerste verdiep zit met gaas op de ramen, ze kunnen nog steeds langs de muren heen). Ik zou alvast om verder advies vragen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Is niet toevallig de rattenslang van de buurman ontsnapt? Glibberige toestanden, kledderige uitwerpselen, stank. Die beesten schieten meteen weg bij onraad, dus zie je ze niet..... De brommende geluiden zouden een wants kunnen zijn, maar die zullen nooit zo'n drama veroorzaken. Heb je foto's gemaakt van de sporen die je vindt?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het topic is alweer even geleden maar ik ben benieuwd of je al achter het plaagdier/de veroorzaker bent.
macaco
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 02:39

Bericht door macaco »

Hallo, ik kom toch nog even om wat advies vragen...

Inmiddels een jaar later is het probleem weer terug. En ik heb inmiddels meerdere malen groene en bruine wantsen uit mn huis gehaald. Stinkwantsen dus, alhoewel ik niet zeker weet of die bruine ook dezelfde soort was.

Ze komen van buiten mn woning. Er ligt een tuin van de woning onder me en die heeft een aantal struiken en bomen die waarschijnlijk net die combinatie zijn die ze aantrekt.

Tot mijn verbazing blijven ze maar komen, ondanks dat ik alle gaten en kieren zo goed mogelijk heb dichtgemaakt. Het is heel vervelend want zodra ik wil gaan slapen en het licht uitdoe dan gaat het zo stinken op een gegeven moment. Dus maar licht aan 's nachts.

Het rare is dat ik ze nu niet meer vind, maar nog steeds elke dag flink ruik. Die bruine camoufleert zeer goed met mn vloerbedekking, dus dat zou een verklaring daarvoor zijn. Maar ik heb een 1kamerwoning en zit dus constant in die geur.

Dus vraag ik me af, hoe vang je ze? Waar gaan ze het liefst zitten, wat doen ze uberhaupt? Zijn er dingen waarmee je ze uit de tent lokt? Als iemand wat weet laat me graag weten, want dit is best een nare situatie...
Plaats reactie