Trypoxylus dichotomus septentrionalis

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Trypoxylus dichotomus septentrionalis

Bericht door Hansje Pansje »

Met veel blijheid heb ik onlangs een aantal imago's Trypoxylus dichotomus septentrionalis uit de cocon mogen verwelkomen. Tot mijn grote schrik/verrassing waren de mannen en vrouwen extreem klein, nog niet eens minor waardig op 1 man na (was normale verwachte afmeting). Geen flauw idee wat ik verkeerd heb gedaan, waarschijnlijk toch iets met de voeding. Ze zijn met 70% gemixt wit rothout/humus, kattebrok en gedroogde zijderupsen opgekweekt. Allemaal hetzelfde en tot L2 bij elkaar in een bak, daarna per stuk in een 5 Ltr Samla bak opgekweekt. Gewoon op redelijk constante kamer temperatuur.
Wie kan mij vertelen wat er mis ging of wie heeft er eigen kweek ervaringen/adviezen ?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis  (1).JPG
Trypoxylus dichotomus septentrionalis  (2).JPG
Overigens lopen de andere kweken prima !
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Misschien inteelt?
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Door te snel of te laat verpoppen kunnen kevers ook klein blijven.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik gok op de kattenbrokken en/of eventueel het te droog worden van het hout (hout droogt sneller uit dan substraat, maar misschien had je dit wel onder controle?).

Kattenbrokken worden niet veel gegeten door Dynastidae larven en gaan snel rotten waardoor er een relatief schadelijke omgeving wordt gecreëerd voor de larven (mijtenplaag, microbiologisch onevenwicht, schimmels anders dan degene die in het hout zitten) en deze minder gaan eten/groeien. Ik heb geen ervaring met gedroogde zijderupscoconnen, maar dit wordt blijkbaar aangeraden voor zowel Cetonidae als Dynastidae larven (hoewel ik opnieuw mijn bedenkingen heb bij de laatste familie).

Bij deze soort eten de larven ook razendsnel (ik weet niet of je hiervan op de hoogte was, maar deze larven kunnen gemakkelijk 1-2 L. per week eten, zeker in hun eerste ontwikkelingsmaanden); ik veronderstel echter dat, als je per larf 5 L. hebt gerekend, je ruim boven het verbruik van de larven zat.

Ik heb persoonlijk met gewoon witrot hout en loof substraat mannetjes tussen de 65 en 75 mm kunnen bekomen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het rot hout was inderdaad droog ja, wel in verschillende structuren erbij gedaan (van stronken tot stukjes tot heel fijn). De Mecynorhina polyphemus hebben hetzelfde hout en humus gehad en dat zijn mooie imagos geworden. De kattenbrokjes deed ik er boven in steken en er na een paar dagen weer uithalen. Het koppeltje heb ik augustus of begin september gekocht.
Ik zal met de hopelijk aanstaande nieuwe larven eens gaan testen. Gewoon een paar weer op hetzelfde substraat soort als de ouders zetten en de anderen eens in wat vochtiger hout/substraat.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Mecynorhina polyphemus larven verdragen beter drogere omstandigheden en de larven hiervan voeden zich ook daadwerkelijk veelvuldig met kattenbrokjes en/of zijderupscocons (daar waar Trypoxylus dichotomus ssp. larven slechts weinig tot nagenoeg niet van eten).
Ik ben alvast benieuwd welke resultaten je hieruit zal halen.
Plaats reactie