eudicella smithi berthandi

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

simonvdr schreef:Ik heb 2 lose coconen omdat hun cocon kapot was gegaan in mijn maandelijkse controlen op coconen
Die dingen zijn hard en gaan niet zomaar kapot.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Harald: "imago's met misvormde dieren"

Ook even goed lezen, alsof wij de imago's zijn :D
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

Op een of andere manier waaren ze zacht ik vind het ook gek
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Als ze zacht aanvoelen, kan het zijn dat jouw substraat iets te vochtig is.
Gewoonlijk zijn de cocons (zoals Harald het zegt) zeer hard; je merkt het meestal wel als je er tegenkomt (stevige samendrukking/compactie van het substraat rondom de cocon).

Ik dacht nu niet dat een klein gaatje kwaad kon (toch zeker niet bij de Eudicella sp.); ik maak gewoonlijk een gaatje bij slechts één cocon; dan kan ik ongeveer schatten wanneer de andere kevers uitgekomen zijn.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Bahamut schreef:Ik dacht nu niet dat een klein gaatje kwaad kon (toch zeker niet bij de Eudicella sp.); ik maak gewoonlijk een gaatje bij slechts één cocon; dan kan ik ongeveer schatten wanneer de andere kevers uitgekomen zijn.
Een gaatje zorgt ervoor dat de pop vatbaar wordt voor allerlei invloeden van buitenaf, het blijft dus een risico.
Op zich maakt een klein gaatje niet uit, mits je zeker weet dat de pop imago is geworden.
Een klein gaatje vind ik ook iets anders dan de halve coconslopen of de pop er helemaal uit halen. ;)

Als je bij Pachnoda's of Eudicella's al moeite hebt om imago's gaaf uit cocon te krijgen omdat je er niet vanaf kan blijven, dan zou ik zeker niet beginnen aan de wat lastigere soorten
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Fjaril
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:13

Bericht door Fjaril »

Jammer dat het topic nu ineens over misvormde imago's gaat... ik vond zelf mijn foto zo mooi gelukt. Maar ja, als niemand t zeg doe ik het zelf maar : )...
Trouwens, deze man is uitermate goed geslaatd, erg groot (lichaam en hoorn) en helemaal perfect, dus niet misvormd ofzo.
T vrouwtje is gelijk in de grond gekropen, die heb ik de hele dag nog niet gezien. Maar ik kan niet wachten tot mijn prachtige man haar heeft gevonden!
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

Mij kever begint ook op te drogen en zij is zeker niet misvormt en trouwens fijn dat het ook goed gaat met jouw kevers
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het is wel een raar gezicht zo'n witte kever. Vind het altijd erg bizar te zien en een prachtig wonder om ze daarna te zien bijkleuren ! Dat er in het topic nu over misvorming en het open maken van coconnen gaat is een logisch gevolg. Omdat het niet zonder risico is wil men er graag voor waarschuwen.
Je hebt in ieder geval al een koppeltje uit , dat is ook niet geheel onbelangrijk :D Je kunt evt ook een eigen topic openen met je eigen kevers en de ontwikkeling van je kweekgroep ;) Ongetwijfeld zullen er binnenkort paringsfoto's te bewonderen zijn nu je een setje hebt.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Tuurlijk is het een mooie foto he Fjaril! ;)
In ieder geval, jouw man zal niet misvormd zijn daar deze zich heeft gevormd in de cocon zelf.
De vorming der dekschilden duurt meestal ongeveer 3 dagen na het uitkomen van de kever zelf.
Plaats reactie