Spotjes

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Spotjes

Bericht door MatthijsB »

Hallo, ik ga straks spotjes kopen voor mijn terrarium, hij is 60x40x30. En ik wil Pachnoda, Chlorocola en Eudicella's kweken, maar mijn vraag is : Hoeveel watt heb ik nodig voor mijn Terrarium? :|

Groetjes Matthijs :)
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Matthijs,

Hoeveel Watt je spotje nodig heeft is van veel dingen afhankelijk:
- is het spotje in het terrarium of erbuiten,
- de hoogte van het terrarium
- de temperatuur van de ruimte waarin het terrarium staat
- de lichtinval van buiten (zonlicht), heb je wel kunstlicht nodig

Zelf gebruik ik mijn lampen ook om warmte te genereren, alleen 's winters heb ik dan een 25 Watt lamp nodig.
Nu de zomer en dus de hogere temperaturen eraan komen heb je niet zo'n sterk lampje nodig, met een spaarlamp van 8 Watt kom je al ontzettend ver.

Meten is weten. Koop een terrariumthermometer en leg die eens een paar uur op je substraat onder de lamp. Als daar de temperatuur boven de 30 graden komt is de lamp te sterk en heb je minder Watt nodig.

Minder is beter, een te hete lamp zal gauw de temperatuur te hoog doen oplopen.

Succes
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Barbara schreef:Hallo Matthijs,

Hoeveel Watt je spotje nodig heeft is van veel dingen afhankelijk:
- is het spotje in het terrarium of erbuiten,
- de hoogte van het terrarium
- de temperatuur van de ruimte waarin het terrarium staat
- de lichtinval van buiten (zonlicht), heb je wel kunstlicht nodig

Zelf gebruik ik mijn lampen ook om warmte te genereren, alleen 's winters heb ik dan een 25 Watt lamp nodig.
Nu de zomer en dus de hogere temperaturen eraan komen heb je niet zo'n sterk lampje nodig, met een spaarlamp van 8 Watt kom je al ontzettend ver.

Meten is weten. Koop een terrariumthermometer en leg die eens een paar uur op je substraat onder de lamp. Als daar de temperatuur boven de 30 graden komt is de lamp te sterk en heb je minder Watt nodig.

Minder is beter, een te hete lamp zal gauw de temperatuur te hoog doen oplopen.

Succes
Hoi Barabara, het spotje komt erbinnen, mijn terrarium is 40 cm hoog, de kamer waar hij komt is rond de 21 graden. Het raam staat af en toe open en de gordijnen staan bijna altijd open ( S'nachts niet :lol: ) Maar met de info van jou denk ik wel dat 8 Watt goed is! Groetjes : Matthijs ;)
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Plaats reactie