temperatuur voor cyprolais

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
willem
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:46

temperatuur voor cyprolais

Bericht door willem »

zojuist een startersset gekocht bij Peter en Annette op de Vivaria beurs in Nieuwegein. Mooi stand waar ik meteen enthousiast van werd.
het gaat om 6 larven van Cyprolais hornimani. Nu lees ik in de caresheet dat hij 20 - 26 graden nodig heeft. mijn kamer is maximaal 20 graden overdag en 15 's nachts. moet ik nu gaan bijwarmen? lampen lijken me niet handig voor de lichtschuwe larven. bodemverwarming wordt afgeraden vanwege uitdrogen substraat. of kunnen ze hier wel tegen
iemand advies?
dank, willem
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Willem,

Als de kamer waar de larven zich bevinden overdag tenminste 20 graden is, is dat prima. Ook in de natuur schommelt de temperatuur dag en nacht. Alleen kunnen de larven in de natuur zelf bepalen waar ze het beste zitten, dat kan in een terrarium/bak niet, dus moeten we ze een beetje helpen.
Als je ervoor zorgen kan dat de bak 's nachts niet te snel z'n warmte verliest, bijvoorbeeld in een kast, dan gaat het ook nog wel goed hoor. Ook voldoende substraatvolume kan al heel veel schelen. Een groot volume koelt tenslotte minder snel af als een klein volume.
Vertrouw je het niet dan kun je tijdelijk voor de larven een warmere plek proberen te zoeken, zoals bijvoorbeeld de ruimte waar de verwarming/warm waterketel staat. Daar is het doorgaans toch wel iets warmer dan in huis.

Welkom op het forum en veel plezier met de nieuwe hobby.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
willem
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:46

Bericht door willem »

dank barbara! wat gebeurt er eigenlijk als de dieren het koud krijgen? gaan ze dan trager groeien of sneller in popstadium of leggen ze snel het loodje?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Willem, welkom :D Bij lagere temperaturen ontwikkelen de larven zich iets langzamer dan bij hogere temperaturen. Dat het snachts afkoelt is in de vrije natuur ook een feit. Je kunt ze evt in een "afhaal chinees bakje" doen en die op een iets warmere plek zetten zoals Barbera al opmerkte.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dag Willem, leuk dat je de weg naar ons forum hebt gevonden! Ik heb aan de antwoorden van Hansje Pansje en Barbara niets toe te voegen. Veel plezier met je kweek!! :D
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

als ze te lang te koud zitten kunnen ze wel het loodje leggen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

15°C 's nachts? Dat voelt toch erg koud aan, zelfs voor een mens?
Plaats reactie