Combinatie

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sharon
Parend imago
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 15:38

Combinatie

Bericht door Sharon »

De keverhobby is voor mij nog steeds met vallen en opstaan.
De kweek van de pachnoda's (mijn eerste kevertjes) is nooit gelukt en na mijn 'eerste generatie' heb ik dan ook geen andere meer gekocht en ben overgeschakeld naar de C. hornimani. En met veel vreugde kan ik zeggen dat ik daar enkele larfjes van heb. Niet geweldig veel, maar ik ben er al zo blij mee :D
Maar, houten komt er weer aan en dat is voor mij het moment om inkopen te doen.

Helaas heb ik niet meer veel ruimte op mijn kamer door de reptielen en exotische muizensoorten, dus vroeg ik me af als ik eventueel meerdere keversoorten zou kunnen combineren in 1 terrarium. En welke soorten precies bijeen kunnen.

Ik veronderstel dat het niet slim is verschillende pachnoda soorten te combineren door het risico op kruisingen? (pachnoda m.p en pachnoda sinuata flaviventris)
Kan ik dan wel 1 van de pachnoda soorten bij de hornimani plaatsen en de tweede apart?
Cyprolais aurata
Cyprolais hornimani
Pachnoda aemula
Pachnoda marginata peregrina
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Sharon,

In theorie kan je eigenlijk alle keversoorten bijeenzetten die niet tot hetzelfde Genus ("Geslacht" binnen de taxonomie) behoren.
Dus combinaties Pachnoda - Coelorrhina - Chlorocala - Eudicella - Mecynorhina is bijvoorbeeld mogelijk. Dit is ok voor alle rozenkevers.

Alleen zit je dan met 1 enkel probleem: indien je verder zou willen kweken met jouw keversoorten, ga je wel met een mix zitten van verschillende larven (en als ik mij niet vergis kan je bijvoorbeeld Pachnoda larven niet of heel moeilijk onderscheiden van Chlorocala larven). Dan kan je alleen opnieuw zekerheid hebben bij hun uitkomst.

In geen gevallen zou ik verschillende neushoornkeversoorten bijeenzetten; de mannetjes zullen ook gevechten aangaan met kevers van een ander Genus.
Gebruikersavatar
Sharon
Parend imago
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 15:38

Bericht door Sharon »

Dus het enige probleem is eigenlijk dat je ze als larve niet uiteen kan houden?
Ik verkoop eigenlijk niks, alles blijft hier, dus dan lijkt me dat geen zo'n groot probleem?
Cyprolais aurata
Cyprolais hornimani
Pachnoda aemula
Pachnoda marginata peregrina
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dan is het zo geen groot probleem natuurlijk! ;)
Gebruikersavatar
Sharon
Parend imago
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 15:38

Bericht door Sharon »

Ok :D Super bedankt voor het antwoord.
EN nu kan ik heel happy aan mijn ouders gaan verkondigen dat er meerdere soorten komen :lol:
Cyprolais aurata
Cyprolais hornimani
Pachnoda aemula
Pachnoda marginata peregrina
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Hebben de larve geen andere bodemsamenstelling? Of zijn ze niet agressief tegen elkaar?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dat is een goede vraag!

Mecynorhina larven kunnen inderdaad op de andere larven gaan predateren (vooral de L3's zullen de kleinere medesoorten zien als een lekkere eiwitrijke hap), maar buiten deze soorten zullen de anderen (mits natuurlijk voldoende voeding en ruimte) wel met elkaar kunnen samenleven.
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Dank u :)
martijn112
L2
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 11 dec 2011, 17:28

Bericht door martijn112 »

Bedankt ben ik ook gelijk geholpen met het antwoord.. :D
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik heb zelf ooit Pachnoda's en Eudicella's bij elkaar gehouden. Dit levert een verrassingspakket van kevers op. Wil je er echter ooit vanaf dan heb je een mengsel. Wat je wel kunt doen is alles zodra het kevers zijn verkopen. Dan kun je namelijk wel scheiden.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie