Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

als ik het niet gebruik doe ik het in de vriezer
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Substraat is juist verondersteld voor een deel te schimmelen (het wit mycelium is de basiscomponent van de voeding voor alle larven; het mag wel niet overwoekeren!).
Ik bewaar het dus gewoon op kamertemperatuur in grote zakken.
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

als je het is de vriezer bewaart gaan dan alle beestjes die daar in zitten dood :?:
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

Ligt er aan hoe koud hij staat want je moet je bedenken dat de helft van het Nederlandse en Belgische organisme overleeft in -20 dus ik denk het niet
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De "beestjes" in het substraat hoeven niet dood te vriezen daar 99% van deze organismen bijdraagt tot het natuurlijk evenwicht in het substraat. Enkel en alleen duizendpoten kunnen schadelijk zijn voor de eitjes of zeer jonge L1 larfjes, maar verder kunnen er eigenlijk geen problemen ontstaan met de reeds in het substraat aanwezige organismen.
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

ook loopkevers en hun larven eruit halen (als die er in zitten).

ik ben persoonlijk tegen het invriezen van substraat omdat je dan sneller last hebt van een mijten plaag, ik heb dat in het begin ook gedaan dus spreek ik uit eigen ervaring.

als je substraat heel lang wilt bewaren zonder dat het vergaat of gaat schimmelen is het beter om het te laten drogen en in een zak/bak op een droge plaats te zetten, altijd zorgen voor een paar ventilatie gaten in de zak/bak anders zou er misschien toch nog schimmel op kunnen komen en dan heb je er ook geen beestjes meer in (ze kunnen beter tegen vries dan tegen langdurige droogte).
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

waarom krijg je dan sneller last van mijten?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Omdat door het invriezen het biologische evenwicht word verstoord. Er kunnen dan div (micro) organismen dood gaan waardoor andere (micro) organismen vrij spel hebben en kunnen overwoekeren. Daarom word er ook aangeraden bij een verschoning van het substraat een klein beetje van het oude substraat te behouden, daar is alles al in balans (humus en larf) en zo kan het zich voortzetten.
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

en daarom is het beter om je substraat niet in te vriezen en eigenlijk ook niet te drogen alleen als je substraat voor een half jaar of langer moet bewaren en dan is het nog altijd beter om het te drogen dan het in te vriezen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Mijten zijn uitzonderlijk resistent tegen de vrieskou, terwijl de meeste andere organismen (pissebedden, springstaartjes, miljoenpoten...) eraan sterven. Hierdoor ontstaat een enorme leegte van "niches" in het substraat waardoor de mijten alles zullen overspoelen.
Het ligt er eigenlijk aan hoe je het substraat gaat gebruiken: komen er stukjes fruit in (voor Cetonidae larven), dan heb je gegarandeerd binnen de aantal dagen een zee van mijten in je substraat, en dit is zeer schadelijk voor de larven.
Plaats reactie