wesley

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
wesleym
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 17:22

wesley

Bericht door wesleym »

heej allemaal

ik ben wesley en heb al een aantal keren op beurzen een paar stands met kevers gezien en ik vind ze hardstikke prachtig,
maar omdat ik nog bij vader en moeder woon (en al een aantal reptielen had zitten) mochten er nooit kevers in tot dat ik weer een bak vrij had.
nu (4 a 5 jaar later) heb ik een terrarium vrij van 60 30 30 (lxbxh) en daar zou ik dan graag kevers in willen gaan houden vandaar dat ik mij heb aan gemeld op dit forum voor een goede start.

groetjes wesley

overgens een maatje van me had gister in houten een koppeltje chalcosoma atlas (als ik me niet vergis) gekocht terwijl hij hier helemaal geen informatie over had (erg stom als je het mij vraagt) behalve dat ze een half jaar leven en vruchten eten. nu is het mannetje daar van al dood maar het vrouwtje graaft zich wel een ongeluk door de bodem, is dit dan een teken dat ze wel gepaard hebben of graven vrouwen altijd zo veel?
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

welkom
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Wesley heel hartelijk welkom op het forum ! Kijk dat is nog eens verstandig, dat kan ik alleen maar toejuichen ! Heb je al een voorkeur voor een soort ? Balen echt die van je maatje al dood is maar om eerlijk te zijn had ie dat denk ik met informatie ook wel geweest in 1 dag kun je niet zoveel fout doen. Dat het vrouwtje zich ingraaft betekend waarschijnlijk dat ze òf nog in haar rust fase zit òf ze gaat eieren leggen... Bij wie heeft hij ze gekocht ?
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

welkom Wesley, jammer voor je maatje dat het mannetje zo snel dood is gegaan
is hij nu bezig met op te zoeken hoe hij ze moet verzorgen en wat hij moet doen als ze gepaart hebben en het vrouwtje eitjes legt?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

welkom
wesleym
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 17:22

Bericht door wesleym »

bedankt voor het welkom heten allemaal ^^

@ hansje pansje: voorkeur voor een bepaalde kever heb ik niet zo zeer ik vind het allemaal pragtiche beestjes om te zien dus tja dat moet ik nog even uitzoekken ;) ehm hij heeft ze gekocht bij die duitser van "the pet factory" die man staat voor zover ik weet altijd bij de reptielenbeurs in houten. en dat de kever met een dag dood was had hij ook kunnen weten want we hadden eerder al een gesprek gehad met een nederlander die alleen larven verkocht en die zij dat een kever maximal 5 maanden leeft dus als je een volgroeid exemplaar koopt dat hij al bijna aan ze einde kan zijn... dus tja

@ jeroen: ja daar is hij nu wel mee bezig maar volgens mij ook niet zo actief als je het mij vraagt was het echt zo van: oh gaaf zo een grote kever die moet ik hebben. helaas maarja het is niet anders, ook vind ik het wel een beetje een fout van de verkoper want als je echt om je dieren geeft dan vraag je toch eerst of de klant er ervaring mee heeft en of er al een bak thuis klaar staat of dat hij er eventueel een boek bij verkoopt of zo maar niet dat je gewoon dieren verkoopt om het winst maken van geld.

ik heb vandaag trouwens me eerste kever binnen maar hier zal ik meer over vertellen en vragen in een ander topic ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leuk dat je eerste kever binnen is ! Helaas sla je de spijker op de kop, handelaren geven vaak niet zo om hun dieren maar meer om hun omzet...
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hier wil ik toch even op de bres springen voor The Petfactory.
Ja, ze zijn duur,
ja, ze verkopen aan een ieder die dat maar wil zonder door te vragen,
maar:
1. ze zijn dan ook een winkel en als jij aanwijst en zegt:"die wil ik ....", dan verkopen ze gewoon aan je.
2. wil je eerst weten waar je aan begint, dan moet je dat zelf vragen, dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de verkoper. Je hebt als koper toch de eindverantwoording over een dier.
3. de dieren worden van hot naar her gesleept. Ze hebben met deze dieren vast ook zaterdag in Hamm gestaan..... dus veel stress voor de dieren. Dat moet je je ook bewust zijn als je imago's koopt, dan hoeft het nog niet eens de leeftijd te zijn. Dan kan eventuele onderkoeling tijdens de reis naar huis al fataal zijn. (Leeftijd is relatief af te zien aan hoeveel glans een dier nog heeft en bijvoorbeeld of alle poten nog intact zijn.)
4. ik ken Martin niet persoonlijk, alleen zakelijk, maar ik denk dat hij een schappelijk mens is. Gewoon een vriendelijke e-mail sturen met dit verdrietige verhaal kan natuurlijk nooit kwaad. Als je het duits niet machtig bent, kan het ook gewoon in het engels.
5. The Petfactory is één van de (of de hoofd-)sponsors van het Internationale Kaeferforum in Duitsland. Daar wordt ontzettend veel informatie uitgewisseld over hoe je de verschillende soorten kevers het beste kunt verzorgen. Daar doen ze dan weer wel iets positiefs.

Het kopen van imago's, of dat nu van particulieren of commerciële bedrijven is, blijft nu eenmaal een risico.

Dit moest mij even van het hart. Ik heb zelf goede zaken gedaan met The Petfactory en ik ben lid van het Duitse forum, maar ik zal deze winkel voor beginners stellig afraden (vanwege bovengenoemde redenen).
Zegt niet dat ze niet af en toe fantastisch mooie dieren hebben.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ben het volledig eens met Barbara.
Ik heb ook goede zaken gedaan met The Pet Factory, maar ze zijn inderdaad duur, dus je moet altijd bezinnen eer beginnen.
De beste truuk om te kijken of grote kevers zoals Chalcosoma caucasus of Dynastes hercules ssp. nog lang mee kunnen gaan is ze op gewicht testen. Wegen ze vederlicht, dan hou je het best voor bekeken (oude exemplaren). Hebben ze nog wat gewicht en pit (20-30+ g), dan zit je goed!
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

ik vind dat de verkoper alleen dieren in goede conditie mag verkopen dus geen zieke of zwakke dieren en ook geen dieren die na een paar dagen al sterven van ouderdom.

er zijn veel verkopers die dieren verkopen zonder te vragen of je weet hoe je ze moet verzorgen maar daar ligt de verantwoordelijk vooral bij de klant.
als je een dier wilt houden moet je er eerst zelf genoeg informatie over opzoeken of vragen voor je het koopt!

als verkoper kan je dan weer wel eens vragen of ze weten of informatie willen, hoe ze dat dier juist moeten verzorgen.
Plaats reactie