Aantal vragen.

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Aantal vragen.

Bericht door jojokeuh »

Hallo Allemaal.
Ik wil beginnen met kevers en heb een paar cocons gekregen.
Ik vermoed Pachnoda marginata peregrina
Nu zit ik met een hoop vragen.
- Wat is de beste ondergrond? Kan ik in het bos rottebladeren hallen met allerlei takjes tussen en dit mengen met turf?
- Hoeveel licht is er nodig ?
- Is het noodzakelijk 2 verschillende bakken te hebben, (1 voor imago's , 1 voor larven )?
- Wat mag de temperatuur 's avonds zijn?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De larven kunnen prima met de imago's in 1 terra gehouden worden mits je de substraat laag dik genoeg maakt (minimaal 10 cm liefst iets meer). Het substraat voor de larven bestaat uit bladhumus van loofbomen (eik, beuk) en 20% hout. Dat kun je licht vermengen met wat bos of pot grond om het mengsel beter klam (niet nat) te houden. Als je besluit de larven los van de imago's te behuizen kun je er voor kiezen om de imago's op potgrond met een dun laagje humus op de bodem te zetten. Omdat de imago's geen humus eten is het voor hun niet nodig maar moet je wel regelmatig (eens per maand) je bodem doorzoeken naar larven die wel humus nodig hebben.
Het humus in het bos kun je verzamelen door de bovenste laag met losse bladeren weg te vegen en de fijne en meer rottende buine laag met een structuur van stukjes vergaan blad te nemen. Als het al tot grond vergaan is is het niet meer voedzaam.
Licht is wel wenselijk ze zijn dan ook een stuk actiever. Het mag een heel klein lampje zijn hoor, als het maar licht geeft en de temperatuur niet extreem verhoogd en de bak uitdroogd. Zonder licht is de temperatuur in een terrarium zowiezo al hoger dan zijn omgeving. Snachts gaat het licht uit en daalt de temperatuur ook wat, dat is in de natuur ook zo dus dat is prima !
Plaats reactie