Australische kevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Australische kevers

Bericht door Pim »

Nou ben ik net terug van vakantie in Australië en heb daar een paar mooie kevers gezien. Zo heb ik nu bijvoorbeeld een heel mooi paartje (dood weliswaar) van Xylotrupes ulysses dat ik opgezet heb. Deze soort is geloof ik niet aanwezig bij kwekers hier, terwijl die volgens mij dezelfde eisen stelt als Xylotrupes gideon. Is er een reden waarom deze soort (en andere mooie Australische soorten) niet (veel) in kweek is?

Ik heb trouwens een paar hele mooie wandelende takken en reptielen (gekko's en hagedissen) gezien daar, maar relatief weinig kevers, behalve de overdadig aanwezig zijnde greyback cane beetle, maar dat kan ook niet anders in "sugarcane-land" (Queensland). Enkele foto's zullen nog volgen later.

Pim
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Australië zit nagenoeg dicht qua export. Ik ken maar één adres waar je enkele soorten kan krijgen. (tegen erg hoge kosten weliswaar)
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Harald,

Hoe bedoel je dat het "dicht" zit? Komt dat door douane-activiteiten of zo? Ik heb een paar dode exemplaren weten mee te nemen en ben geen problemen tegengekomen, maar weet niet hoe het gaat met bijvoorbeeld larven. Als die opgestuurd worden, worden ze dan tegengehouden?

Pim
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Het gaat dan om legaal levende dieren exporteren.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom terug, Pim!
Wat een ervaring! Ik ben heel benieuwd naar de foto's. :D
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Harald, ok, legaal geëxporteerd betekent met certificaat of zo? In Nederland mag je toch ook geen levende dieren met de post versturen? Zo niet, dan is dat ook "illegaal"? Ik wilde geen levende kevers meenemen (kon wel, maar alleen de saaie "greyback cane beetle"), maar opsturen (naar mezelf) leek me wel een mogelijkheid.

Peter, bedankt voor jouw welkom. De foto's zijn niet allemaal even mooi, maar een paar zijn denk ik de moeite waard.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ze zijn daar heel streng en scherp op vooral import om vreemde, habitat verwoestende dieren en ziektes te voorkomen. De natuur daar is zo uniek doordat het altijd een geïsoleerde ligging heeft gehad. Als je iets naar Australië wil verschepen zijn er ook strenge eisen en regelgeving over op wat voor pallets de goederen staan. Speciaal gestoomd en behandeld hardhout om te voorkomen dat er houtwormen en dat soort beesten in zitten. De boetes zijn ook niet mals!
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Heb je toevallig foto's van die wandelende takken, want ik ben wel benieuwd welke soorten je gezien hebt. ;)
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Welkom terug en ik ben ook erg benieuwd naar je foto's :D
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hier een paar foto's van dieren die ik in Australie tegenkwam:

Afbeelding
Neushoornkever (Xylotrupes ulysses) - met kleine, iets beschadigde bovenste hoorn

Afbeelding
Kever (Lepidiota frenchi?)

Afbeelding
Greyback cane beetle (Dermolepida albohirtum)

Afbeelding
Jewel beetle (geen idee welke soort - Calliphara imperialis?)

Afbeelding
Boomkikkertje (geen idee welke soort)

Afbeelding
Tak 1 (geen idee welke soort)

Afbeelding
Tak 2 (geen idee welke soort)

Foto's van de nu opgezette Xylotrupes ulysses volgen nog. De dekschilden van deze exemplaren zijn wel ronder dan degene die hierboven staat. Die boven heeft achter op elk dekschild een puntje, wat slecht te zien is op deze foto. Geen idee of dat verschil nog van belang is.

Pim
Plaats reactie