Goliathus goliatus

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Goliathus goliatus

Bericht door mark van de Hoef »

Hoi,

Zijn er mensen onder ons die ervaring hebben met Goliathus goliatus en deze ervaringen willen delen met mij, ik twijfel om ze aan te schaffen.
Vooral omdat er niet veel over geschreven wordt en ze worden niet zo veel aangeboden. Iemand een idee hoe dat komt ?

ik ben benieuwd.

Groeten Mark van de Hoef
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

hey mark kijk ff op deze site, hij is alleen vertaald dus misschien dat de zinnen niet kloppen
http://translate.google.nl/translate?js ... eedingPg2-
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ze zijn moeilijker te kweken / houden en zijn vrij prijzig in aanschaf. Misschien weerhoud dat men om ze in grote hoeveelheden te kopen en als men al wat koopt blijft het bijv bij 1 koppeltje om te proberen. Kan me voorstellen dat als daar dan larven uit voortkomen dat die niet op de markt belanden maar in eigen beheer worden gehouden en verder worden gekweekt. Bij een bijv Eudicella of Mecynorhina koop je gelijk een hele kweekgroep van min 15 stuks maar ik ben bang dat dat bij dit soort voor vele onbetaalbaar of een te groot risico op verlies is...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Heeft Bert (Bert68) ze niet? Volgens mij had hij ze niet heel lang geleden in een bestelling gekregen. Kelvy heeft ze niet aangeboden, maar wellicht heeft hij ze wel.
kelvy

Bericht door kelvy »

Ze zijn onderweg en bert is pist op wat mensen dus jongens en meisjes de kevers gaan betaalbaar worden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Kelvy,

Dit is wel een cryptische omschrijving zeg. Hopelijk is Bert niet al te pist! Heeft Bert eigenlijk deze soort?

Groeten,

Pim
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Goliathus sp. zijn moeilijk te kweken.

Volgens wat ik weet leven de larven voornamelijk van de eiwitsupplementen die je hen toedient en is het humus/houtsubstraat bijzaak (daarom worden de larven ook steeds apart gehouden in vrij compacte bakjes, daar ze gemakkelijker het proteinevoer/kattenbrokken/viskorrels enz. kunnen terugvinden).

Echter, éénmaal gevorderde L3's gaan deze larven over in een "wanderingfase" waarin ze aan het oppervlak van hun bakje gaan kruipen. Dit is teken dat ze overgeplaatst moeten worden in grotere bakken met een niet te vochtig (veel droger dan het substraat van de larven) substraat dat voor een deel uit zand bestaat (wordt door het fijn substraat gemengd om een bepaalde zanderige structuur te bekomen, desnoods in verschillende gradatie-lagen).

De larven zouden hierin dan verpoppen (in een cocon zoals de meeste rozenkeversoorten), maar hier treden er de meeste verliezen op: de poppen zijn uitermate gevoelig aan vochtigheid en het beste is de cocons volledig boven te halen (zonder open te breken; de kans is groter op verlies bij het openbreken) en te bewaren in een relatief droge bak (op een laagje relatief droog zandsubstraat).

De kweek van Goliathus sp. is uiterst tricky en alvast niet voor beginners maar voor kwekers die van een uitdaging houden. Goede resultaten bereiken met Goliathus wordt aanzien als een zeer sterke expertise bij de kweker!
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Ja, maar er zijn er ook 100 koppels plus extra vrouwen in bestelling worden waarschijnlijk jan. geleverd.

Ja pim bert is heel pist, de broodfokkers daar is het volgend jaar mee gedaan met lachen.
vind da de kevers veeeeeel te duur zijn.
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Goliathus kweeken is simple, zal eens wat verklappen.

De larven zijn zeeeer kanibalisties, maar als de larf evengroot is geefdt het in alle stadium geen probleem.
indien men per larf 5 kleinere larve in de box erbij zet, bijvoorbeeld pachnodas.

De goliats jagen erop, zolang ze die proteine krijgen is het gewoon hetzelfde als bij de andere soorten.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wat wordt dan zoal gevraagd voor de kevers?

Heb jij ooit resultaten geboekt met Goliathus Bert?
Ik ben hier erg benieuwd naar, daar werkelijk niemand die ik ken tot nu toe werkelijk succesvol Goliathus sp. gekweekt heeft; enkel twee Franse kwekers die erin geslaagd zijn een volledige cyclus te doen met veel verliezen (veel dood in de pop) en mineure resultaten (kleine kevers; 6-7 cm).
Plaats reactie