Gieten in hars.

Alles over het prepareren van kevers
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Gieten in hars.

Bericht door Helico »

Tegenwoordig kom je ze overal tegen, insecten gegoten in hars. Maar dit zijn commerciële bedrijven die volgens mij duizenden insecten gieten in hars en verkopen. Het zelfde als gedroogde insecten die ook veel worden aangeboden op verschillende websites.

Wat ik jammer vind, is dat er te veel uit de natuur wordt geplunderd. Er is een gedeelte wat door kwekers wordt gekweekt (o.a. vlinderfarms) en verkocht wordt.
Maar het meeste komt toch van wildvang. Nu snap ik dat ook wel weer. Als je geen geld heb om eten te kopen en je kan hier wat mee verdienen dan doe je dat. Niet de bedrijven die hier grof geld aan verdienen.

Hoewel de V.N. bezig is om mensen te helpen aldaar, in plaats van alles te vangen en te doden, deze insecten te gaan kweken en te verkopen. Wat een lichtpuntje is voor de toekomst.

Nu het verhaal gieten in hars. Dit is iets wat wij ook kunnen doen. Het is niet zo duur en op internet kan je vele bedrijven vinden die deze hars aanbieden. Als je niet van opzetten hou, zou je ook je insecten kunnen gieten in hars. Het gaat sneller en het kost niet zoveel als opzetten. Want het is zonde als je een mooi exemplaar zou hebben en die gaat dood dan kan je er weinig mee. Gieten in hars is dan een optie. Je kan het resultaat uitstallen als een sieraad. Zelfs als een sieraad gebruiken. Nu ja, men snapt het wel.

Zelf heb ik wandelende takken en kevers, die ik als ze dood zijn, van plan ben, ze te gaan gieten in hars.
Gebruik wel deze soort: UV Epoxy resin/hars. Die ruikt niet. Andere soort stinkt ontzettend bij het gieten (luchtfiltermasker gebruiken).

Helico.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Op YouTube vind je mooie filmpjes over het gieten met epoxy.
Ook wij hebben al een paar mooie exemplaren in epoxy gegoten.
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Ik prepareer zelf insecten voor verkoop, voorlopig nog geen hars. Insecten ongeprepareerd in hars zetten vind ik persoonlijk zonde en je doet het insect er geen gunst mee. Als je ze tentoon wilt stellen kun je ze net zo goed even prepareren denk ik dan. Maar het zijn jouw insecten dus doe wat je wilt iig!
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Als je je insecten giet in hars, dan is je hars natuurlijk niet gelijk hard. Je heb tijd genoeg om je exemplaar met wat naalden in een mooie positie te zetten (dit doe je dus als je exemplaar in het hars lig).

Je zoek eerst een mal, waar je alles in kan gieten! Dan zorg dat je alles klaar heb staan. En dan ga je je hars aanmaken. Wij gieten bij dit voorbeeld in twee keer. En maken het ook in twee keer aan.
Wil je weten hoeveel hars je kwijt ben, doe dan eerst water in het malletje. Deel dit door tweeën voor de bodem en de rest. Dan weet je totaal hoeveel hars je nodig heb.

Je giet eerst een bodempje, wacht totdat dit hard is. Daarop leg je je insect, dan giet je de de (2de aangemaakte) hars eroverheen, dan even modeleren. En dan is het klaar. Dan uit laten uitharden.

Voordeel ten opzichte van opzetten is dat je er van alles mee kan doen. Je kan er van alles mee maken. De kosten vallen wel mee. ;)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het lijkt mij veel handiger om de insecten eerst te prepareren en vervolgens in hars te gieten. Dan hoef je niets te gaan modelleren als het in hete, drogende hars ligt. Er is wel een kans dat door de warmte en het vocht nog wat gaat bewegen in de geprepareerde onderdelen, maar ik verwacht dat dit minimaal zal zijn. Of denk ik nu te eenvoudig?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dat kan natuurlijk ook. De hars is niet zo warm. En je heb zeeën van tijd om het mooi te zetten. Je doet harder bij de hars, die roer je door de hars (zoveel procent op de hars), hierdoor krijg je wel wat warmte maar dit val te verwaarlozen. Dan je insect neerzetten. Dan gieten, dan even goed zetten. Klaar. Het is niet gelijk hard. Dat duurt ook een paar uur. Dus wel ergens neerzetten, dat het kan uitharden.

Maar het resultaat is wel mooi. En je kan het bewerken als je dat nog zou willen. Zagen, schuren etc. kan ook nog. Wel een fijne schuurpapier gebruiken om het te polijsten, korrel 2500 tot 4000 gebruiken. Eerst met gewoon schuurpapier te werk gaan. Zodat na het zagen etc. het figuur erin zit. Dan schuren, door het schuren wordt het natuurlijk niet doorzichtig. Daarom moet je na het schuren (het groffe werk) het gaan fijnschuren/polijsten. Gebruik schuurpapier die je met water kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Het vergt wel wat geduld en veel oefenen.
In het begin kwamen onze kevertjes naar boven drijven omdat er veel lucht in zat.
Net als prepareren moet je eerst wel de juiste technieken beheersen voordat je er een mooi resultaat uit krijgt.
Plaats reactie