Mijten

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Mijten

Bericht door Harald »

als je heel erg last van mijt hebt, op je imago of op je larve, zet deze dan 24 uur geheel zonder substraat of voer in een schone bak weg.
gooi het oude substraat weg of laat het geheel uitdrogen.

dit is één van de beste methodes om van je mijt af te komen.
(uiteraard niet doen met hele kleine L1 larven)
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Zorg dat de temperatuur van deze bakjes wel rond de 20 graden blijft. Je kunt daarbij ook een zacht verfkwastje gebruiken om de mijten van de kevers te kwasten.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Even nog een korte toelichting op het gebruik van het kwastje.
Dit is naar mij idee de meest snelle effectieve manier om je mijten te reduceren. Ervan af komen is naar mijn idee vrijwel onmogelijk, er blijven er altijd wel een paar achter.
Natuurlijk is het beter om preventieve maatregelen te nemen maar je zal altijd een keer geconfronteerd worden met mijten.

1. haal de larf / kever uit het substraat.
2. neem een heel zacht fijn penseeltje
3. vul een beker met water
4. leg de larf op een dekseltje (bijvoorbeeld van een krekelbakje
5. doop de penseel in het water en dep hem af
6. veeg de mijten van de larf/kever op het penseeltje. Door middel van deppen kleven ze als het ware aan het water.
7. heb je een mijt gevangen met je penseel, houd dan het kwastje meteen in de beker met water. (als het goed is zie je nu een spartelende mijt ronddrijven)
8. herhaal dit proces tot de larf/kever mijt vrij is.
9. gooi het oude substraat weg en neem nieuw mijtvrij(?) substraat
10. controleer de larf nadien en herhaal deze procedure indien nodig

Aanvullende tips:
  • als de larf op zijn kant rolt (waar de mijten zitten) raak hem dan zachtjes aan met de penseel aan de kant waar geen mijten zitten, hij zal hier op reageren door naar de penseel toe te rollen waardoor de mijtenkant vrij komt.
  • probeer niet te veel water gebruiken waardoor je een zwemmende larf hebt, als de haren van je penseel nat zijn is dat voldoende
  • doe alles rustig en zachtjes, pas op dat je niet schrikt van de larf die de steel van je penseel probeert te grijpen met zijn kaken
  • dep ook loslopende mijten op, ze proberen namelijk zo snel mogelijk weer op de larf te klimmen
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Erg netjes Peter ;)
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

kunnen jullie mij ook vertellen wat dit zijn ?

Zie hier

sorry dat ik dit zo via een link doe maar heb deze foto`s niet meer op de pc staan.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3117
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Richard,

Dat zijn mijten. Je kan hun pootjes nog zien. Het kunnen dus geen eitjes zijn, die hebben immers geen pootjes ;-)

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hmm Pim ik weet het niet hoor, mijten zijn over het algemeen groter, de pootjes lijken eerder een soort aanhechting te zijn van de de eitjes. Ik zou toch voor mijteneitjes gaan.

De oplossing, Richard: zoals je zegt; het beste los je het op om ze eraf te vegen met een kwastje of een wattenstaafje. Eventueel water toevoegen zoals hierboven beschreven staat.
Verder kun je Refona dutchies toevoegen, maar geen garantie dat die ook de eitjes op eten.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Peter Pim heeft gelijk hoor, het zijn mijten en niet de goede soort. Dit zijn de nagenoeg immobiele mijten die teren op de kevers en van hieruit voedsel uit de omgeving opnemen (jelly, banaan e.d.) en zich hierdoor massaal vermenigvuldigen.

Enige oplossing is kever schoonmaken, substraat vervangen en met een beetje geluk roofmijten vinden en/of aankopen (zoals Peter zei).
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

okey bedankt, voor jullie reacties!
ik heb ze schoon gemaakt en het substraat vervangen, en ben nu overgestapt
op jelly`s van pim, ik hoop dat dit ook minder mijt aantrekt,

Mvg Richard
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3117
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Richard,

Hopelijk ben je snel van de mijten af. Met jellies heb je ook niet zoveel last van mijten zoals je met banaan hebt. Laat ook even horen hoe het verder gegaan is.

Pim
Plaats reactie