HELP !!! Witte beestjes !!!

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Voor alleen larven zou ik het als volgt proberen: haal ze eruit en maak ze bijvoorbeeld met een penseel zoveel mogelijk mijtenvrij. Vervolgens in een tijdelijk bakje doen met wat vrij droog substraat.

Maak de andere bak goed schoon en gooi het besmette substraat weg. Doe er nieuw substraat in en houd dat de komende week (of zo) aan de droge kant. De larven kunnen dat wel hebben, maar de mijten vinden het minder fijn.

En ik zou er gewoon geen fruit of andere zaken bij doen. Geeft alleen maar problemen met mijten, fruitvliegjes, etc. En voor zover ik weet, doen de larven het prima zonder.

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dan heb ik nog een vraag; wat doe ik met mn dynastes hercules L3 die bezig is een pop te maken ? Die halve gare heeft zijn cocon onderin de bak tegen de plastic wand gemaakt en die plastic wand maakt nu ook onderdeel van zn cocon uit. Geloof niet dat het wenselijk is om hem te storen ?! Wat moet ik hiermee ?! :=|
Mijn dank is groot voor alle hulp bij mn vorige vragen ! :bravo: :%
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3117
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hansje Pansje schreef:..... Ze krijgen banaan, chineese peer, kiwi, nashi peer, lyches, ananas, mango en meloen. .....
Hansje Pansje, je verwent ze wel zeg, ik kom ook bij jou eten!

Als de cocon uitgehard is kan je (als je dat wilt) de cocon voorzichtig los maken en in een bakje met droge aarde leggen (met deksel!) of zelfs een stukje hard plastic er op lijmen, zodat je kan blijven zien wat er binnen gebeurt.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha, ben zelf nogal een fruit fanaat maar vergis je niet ben ook fan van de vette snack !

Ik heb net bij het proberen weg scheppen (met lepel) van besmette grond, zn huis laten instorten. :shock:
Ga zo naar de dierenwinkel, kijken of ze daar een halve kokosnoot als holletje hebben. Dan hoeft de larf niet zoveel werk meer te verrichten. Alleen het gat dichten met nieuw substraat.
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Hmmm dat is niet handig :shock:
Meestal nadat een larf zijn cocon heeft gemaakt, heeft deze vaak al zijn energie daarin verbruikt om vervolgens daarna te beginnen met verpoppen. Ik hoop dat je mazzel heb en dat de larf nog in staat is een nieuwe te maken.

Een cocosnoot halen of iets dergelijke heeft geen zin want het beestje maakt zijn cocon precies op de maat die hij nodig heeft.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Normaal kan je ze toch in een blok uitgeholde oasis leggen?
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Dat is een optie ja maar dan ben ik er zelf niet echt een fan van.
De cocon wordt namelijk precies op maat gemaakt, dat kan jij nooit evenaren.

Ook vind ik het zelf nogal lastig om dan de luchtvochtigheid goed te houden e.d. maar dat ligt natuurlijk meer aan mij. :roll:

Het is in ieder geval sowieso beter om het beestje in zijn eigen cocon te laten en er verder nooit aan te komen.



Maar in dit soort situaties kan oase inderdaad een redding zijn.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gelukkig zijn de bakken en beesten mijt vrij ! De kokosnoot lijkt tot nu toe een prima oplossing, hij ziet er goed uit en is bezig de opening te dichten. Heb hem ook verder niet meer door de bak zien schurken. Zal dit weekend de foto's er wel op gooien...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste Hansjepansje,

De cocon van een hercules occidentalis L3 (of ook elke hercules ondersoort) NOOIT proberen losmaken; dit is absoluut niet zoals de cocon van een rozenkever, waarbij de cocon zeer hard is.
Het is normaal dat de L3 een deel van de bodemwand gebruikt om zijn pop te maken.

Normaal gezien, indien je zijn huis hebt laten instorten, mag je het vergeten, daar de larve te weinig energie heeft om een nieuwe cocon te maken, maar wie weet..

Laat het beest voorlopig nu mooi in zijn nieuw cocon zitten, en kijk wanneer de prepop een echte pop geworden is (dit zou ongeveer 3-4 weken na het maken van de pop moeten gebeurd zijn; je merkt een donkerbruine verkleuring van de prepop op). Je kan dit ongetwijfeld zien via het zgn. "raampje" (als er één is) van de popkamer in de bodemwand van de bak.

Eventueel (en ik zeg eventueel daar dit niet voor beginners is) kan je voorzichtig in de bak het substraat uitgraven boven de popkamer en de pop overbrengen in een oase, in een doos met deksel + gaatjes, waarbij de oase goed bevochtigd is met lauw water. Hier bestaan kleine trucs voor die ik nog eens zal beschrijven. Dit geldt wel enkel en alleen wanneer het beest reeds verpopt is.

Ik raad je echter voorlopig aan om deze nu gewoon te laten zitten tot de kever uit is. Het is het veiligst.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tom ik heb hem ook niet proberen los te maken ! Ik heb heel voorzichtig met een plastic lepel het losse en besmette grond weg geschept in zoverre dat ging, toen zn huis ineens in elkaar storte... (giro 666 geopend voor de wederopbouw mensen !).
Plaats reactie