Rare vergroeiing bij larf

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Rare vergroeiing bij larf

Bericht door Peter »

Ik kwam bij het controleren van mijn larven een apart geval tegen. Eén van mijn Mecynorrhinella ugandensis larven, een L2-L3 heeft een rare bobbel op zijn achterwerk. Alle andere larven hebben dit niet. Ik heb de larf uit voorzorg ergens anders ondergebracht en ben benieuwd wat dit is en of jullie weten wat ik er mee aan moet.

Ik kan in 'for the love of rhinoceros and stag beetles' hier niets over vinden. De larf is in een aparte container opgegroeid en wordt onder dezelfde omstandigheden als zijn 25 broertjes/zusjes/nichtjes/neefjes gehouden.
Bijlagen
7316.jpg
7313.jpg
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij is zijn darm een stukje naar buiten gekomen/geperst.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Lijkt mij ook!
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

en nu? :shock:
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

Ik denk dat het wel goed kond tijdens de verpoping
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

als het niet verstopt zit zodat de strontjes er nog goed uitkomen denk ik dat het beter is om er niets aan te doen, de kans is heel groot dat je meer kwaad dan goed doet
zit het voledig verstopt zal je larf waarschijnlijk dood gaan en kan je misschien proberen om het voorzichtig terug te duwen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het is mogelijk dat deze larf verloren zal gaan. Poohke heeft hetzelfde voorgehad met een zeer grote M. ugandensis larf. Het blijkt dat dit een verstopping is in het maagdarmkanaal waardoor de darmen deels naar buiten geperst worden ipv de eigenlijke keutels. Poohke haar larf is helaas gestorven, maar misschien komt het met de jouwe nog goed. Ik zou er alvast niets aan doen (het is zeker geen ziekte).
Plaats reactie