visvoer in larvengrond?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
gerard250
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 18:09

visvoer in larvengrond?

Bericht door gerard250 »

Ik heb eens gehoord en ook gelezen dat er soms visvoer in de larvengrond wordt gemengt met het doel om grotere imago's te krijgen. Is hier iemand die er ervaring mee heeft want volgens mij word dit een schimmelkwekerij. Ik heb de beschikking over voldoende eiken- en beukenblad in de juiste stadium en volgens mij moet dit voldoende zijn voor Pachnoda larven.

Groetjes Gerard
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Voor Pachnoda's is het absoluut niet nodig visvoer bij het substraat te doen. Je kan wel eventueel stukjes fruit (appel, banaan) of zelfs groente (komkommer) door het substraat mengen, dat eten ze wel graag als additief.

Wanneer men over visvoer spreekt, gaat het vooral om de koikarperkorrels die worden fijngemalen en vervolgens toegevoegd aan het substraat (vooral voor Chelorrhina sp., Mecynorrhina sp. en Goliathus sp.), maar op kattenbrokjes doen ze het ook goed).
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

op bollies doen die het ook goed. die hebben het voordeel minder snel te schimmelen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

bert68 schreef:op bollies doen die het ook goed. die hebben het voordeel minder snel te schimmelen.
Wat zijn ""bollies"?
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Om op karper te vissen. Je hebt ze in alle smaken en kleuren, maar vis en rund eten de larven het best. Je kan ze ook zelf maken.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Van bolies wist ik het niet,
maar idd een kattenbrokje en dan het liefst de goedkoopste die te koop is werkt ook prima!
Voordeel daarvan vind ik dat je ze makkelijk terug kan vinden en eruit kan halen indien het gaat schimmelen.

De goedkoopste kattenbrokjes zijn het beste omdat er van een bepaalde toevoeging heel weinig tot niets inzit en dat is of beter voor de larven of het was beter omdat het minder schimmelt.
Maar ik denk dat er vast iemand is die kan vertellen welke reden het nou precies was :oops: :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Er zit minder conserveringsmiddelen in.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

8-) Thanx! 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Huh, in de goedkoopste kattenbrokken zitten minder conserveringsmiddelen dan in de "betere" brok? En van conserveringsmiddelen gaan brokken eerder schimmelen?



(Betere tussen aanhalingstekens omdat ik vind dat carnivoren het beste vlees kunnen eten ;))
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

In de goedkopere zitten minder conserveringsmiddelen en schimmeld dus eerder, de duurdere (en langer houdbare) bevatten meer conserveringsmiddelen.
Plaats reactie