Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ja af en toe kom je vreemde dingen tegen. Substraat in de magnetron, warmtematjes en inderdaad larven wassen..

Ik denk dat dit vooral voortkomt uit mensen die zelf gaan experimenteren en doen wat het eerste in ze opkomt. Daar zal weinig verdieping aan vooraf gegaan zijn. Mijten kunnen doorgaans vrij weinig kwaad en larven wassen zal dan ook de larve meer belasten dan dat de mijten zullen doen. Bovendien duiden mijten vaak op een vochtig substraat, al dan niet in combinatie met oversuppletie van ander voer.
Mijten hebben vocht nodig om te overleven, dus wassen met water zorgt ervoor dat je aan die behoefte voldoet. Je kan de larven beter op droger substraat zetten of een dag of twee in een bakje met houtkrullen/zaagsel. Dan hoef je ze verder niet lastig te vallen en raak je de mijten ook kwijt.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Het leek mij ook al onlogisch. Ik kan me ook zo voorstellen dat je er misschien een beschermend laagje af wast, waardoor het probleem alleen maar groter wordt. Ik zie op mijn larven zo nu en dan een mijtje lopen, ik heb niet de indruk dat ze daar last van hebben.
Die tip met zaagsel/houtkrullen zal ik onthouden, dankjewel!
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

mijn larven MTU L2-L3 zaten tot nu op een mix van berken- en eikhummus, kan het kwaad dat de nieuwe batch bijna alleen berk is? Moet ik dan extra met oude aarde mengen, of het in stappen toevoegen?
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nou, ik denk niet dat dat uitmaakt. Als je nog wat over hebt van jouw oude substraat kan je dat er door mengen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Berk is niet het meest voedzame materiaal, maar voor MTU zal het misschien gaan. Ik zou er naar streven er toch een flink aandeel eik in te krijgen. Ik zou nog een keer het bos in duiken.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Oeps, het was niet berk, maar beuk. Nog een keer het bos in is met dit weer natuurlijk ook niet zo vervelend :)
Live, Larf, Love
Snirpsnah
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04 mar 2019, 13:03

Bericht door Snirpsnah »

Kleine vraag ik heb nu een 10 tal eudicella aethiopica zitten hoe groot moet een imago verblijf zijn lees veel over 15+/- centrum substraat. Hoeveel moeten de imagoschade verder nog hebben hoef niet perse te kweken. Is voor mij een leuke soort om ervaring mee op te doen gebeurt het wel is het mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Als je niet perse wilt kweken dan kun je eigenlijk alles doen wat je wilt en mooi vind, denk bijvoorbeeld aan wat takken waar ze op kunnen klimmen om ze goed te zien. Maar mocht je toch kans willen op nakweek dan zou ik zeker een minimale laag van 10 cm substraat aanhouden. Sommige kwekers hebben speciale bakken voor hun nakweek, hierin zit vooral substraat en is er weinig "klimruimte", dus de kevers zijn dan weinig te zien.
Snirpsnah
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04 mar 2019, 13:03

Bericht door Snirpsnah »

Koejj90 schreef: do 07 mar 2019, 17:43 Als je niet perse wilt kweken dan kun je eigenlijk alles doen wat je wilt en mooi vind, denk bijvoorbeeld aan wat takken waar ze op kunnen klimmen om ze goed te zien. Maar mocht je toch kans willen op nakweek dan zou ik zeker een minimale laag van 10 cm substraat aanhouden. Sommige kwekers hebben speciale bakken voor hun nakweek, hierin zit vooral substraat en is er weinig "klimruimte", dus de kevers zijn dan weinig te zien.
Hoe groot zou de bak qua oppervlak moeten zijn om de kevers voldoende ruimte te bieden ik heb gelezen dat 60*40 cm aangeraden word maar ook dat 30*30 cm voldoende zou zijn.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Snirpsnah schreef: vr 08 mar 2019, 17:51 Hoe groot zou de bak qua oppervlak moeten zijn om de kevers voldoende ruimte te bieden ik heb gelezen dat 60*40 cm aangeraden word maar ook dat 30*30 cm voldoende zou zijn.
Kan allebei, maar hoe meer ruimte, hoe beter natuurlijk. Als je het leuk vindt als ze ook een beetje gaan rondvliegen, dan is het aan te raden om ook wat meer ruimte in de hoogte te geven. Ook kan je dan creatiever zijn met klim mogelijkheden :)
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie